TralleTrollol
Forelsket i forumet
"Tunfisk biter i vann" sto det på tunfiskboksen vi hadde her en dag. Ja jeg har full kontroll når det kommer til å ikke dele ord. Et/ett er heller ikke noe problem å holde styr på.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg håper jeg har kontroll på det. Har eksamen i norsk skriftlig om en mnd. Nynorsk er mitt svakeste punkt når det gjelder norsk faget. Jeg kan f.eks ikke høre forskjell på hva som er hun- og hannkjønnsord. Bergensere bruker jo ikke tre kjønn, så jeg sliter der.Stita skrev:
Orddeling/særskriving er så enkelt som at det eksisterer ikke i Norge. Vi har utelukkende sammensatte ord, og i enkelte tilfeller kan man bruke bindestrek.Sicily skrev:
Å kalle særskriving for orddeling, er det samme som å gå til frisøren å be om permanent når en mener bleking. Gå til bilverkstedet og be om dekkskift når det er girkassa som er ødelagt.IsThaBeth skrev:
Eg er en RESAR på orddeling. Nei, vet ikke jeg kunne ikke brydd meg mindre. Syns det er helt fantastisk de som irriterer seg over skrivefeil orddeling osv hehe..hvorfor bryr man seg om det, skjønner det ikke jeg..kan skjønne hvis en journalist eller forfatter ikke har snøring på det, men vanlige mannen, eller damen i gaten. I don't understandhønepønemor skrev:
TralleTrollol skrev:
Å kalle særskriving for orddeling, er det samme som å gå til frisøren å be om permanent når en mener bleking. Gå til bilverkstedet og be om dekkskift når det er girkassa som er ødelagt.IsThaBeth skrev:
Man kaller det orddeling for det er flere som forstår hva man snakker om da. Selv er jeg fullstendig klar over "særskriving", men bruker jeg det ordet aner ikke folk hva jeg snakker om.
Dani California skrev:
TralleTrollol skrev:
Man kaller det orddeling for det er flere som forstår hva man snakker om da. Selv er jeg fullstendig klar over "særskriving", men bruker jeg det ordet aner ikke folk hva jeg snakker om.
Jeg vet også at det heter særskriving, men all logikk sier jo at det burde hete orddeling. Ord deling. Kunne ikke vært mer bokstavelig talt...
IsThaBeth skrev:
Dani California skrev:
TralleTrollol skrev:
Jeg vet også at det heter særskriving, men all logikk sier jo at det burde hete orddeling. Ord deling. Kunne ikke vært mer bokstavelig talt...
Kall det orddeling så mye dere vil, men da er det heller ikke å forvente at ikke flere lærer seg hva særskriving er, ettersom så mange antar at sine medmennesker er mindre intelligente enn dem selv, og at de av hensyn til de kaller det orddeling, når de mener særskriving -.