Kan du dette med orddeling?

*Labambie

Forumet er livet
Det lurer jeg på denne fredagen. Kan du, eller kan du ikke? Og hva gjør deg usikker? 

Jeg føler meg relativt sterk på akkurat det, men sliter litt med et/ ett. 

Ja tror jeg har rimelig god kontroll;)

Jeg føler meg ikke helt håpløs på området hvertfall. Men det hender jeg bare tar en råsjans og håper det er rett;)

Ja, det kan jeg. Både orddeling og særskriving. Kommunen jeg bor i derimot, kan det ikke. De har satt opp skilt om at veien er sperret pga "vår rengjøring"....

over-lykkelig skrev:

Ikke ifølge nicket ditt :)

(unnskyld, måtte bare)

Ganske god kontroll ja...

Og når det kommer til et/ett så kan jeg lære deg en enkel huskeregel;
Ett skal kun brukes i et tallforhold. Type; jeg har ett brød, ikke to. (det er artikkel hvis man sier et brød)

Nei det kan jeg ikke. Jeg er usikker på det meste av rettskrivning. Jeg har dysleksi desverre. Og etter å ha hengt her inne i mange år skriver jeg mindre og mindre offentlig pga jeg vet jeg skriver mye feil og har begynt å føle meg usikker og flau over at jeg ikke er flink. Jeg bruker lang tid på å skrive, og forandrer setningene mine om jeg er usikker på det og det ordet. Jeg skriver også mye på mobilen og noen ganger driver den å retter også, og det blir som regel helt feil! Jeg har aldri hatt komplekser for dette tidligere, men etter å har blitt rettet på her inne hundre ganger så har jeg fått komplekser med årene.

søteste skrev:
Nei det kan jeg ikke. Jeg er usikker på det meste av rettskrivning. Jeg har dysleksi desverre. Og etter å ha hengt her inne i mange år skriver jeg mindre og mindre offentlig pga jeg vet jeg skriver mye feil og har begynt å føle meg usikker og flau over at jeg ikke er flink. Jeg bruker lang tid på å skrive, og forandrer setningene mine om jeg er usikker på det og det ordet. Jeg skriver også mye på mobilen og noen ganger driver den å retter også, og det blir som regel helt feil! Jeg har aldri hatt komplekser for dette tidligere, men etter å har blitt rettet på her inne hundre ganger så har jeg fått komplekser med årene.

Det er kjempesynd :(

ja!
føler egentlig ingenting av rettskrivning er vanskelig, da må det i såfall være at det går litt fort unna på tastaturet...

søteste skrev:

har aldri lagt merke til det hos deg, imotsetning til andre her inne. bare skriv i vei!

Jeg håper jeg har kontroll på det. Har eksamen i norsk skriftlig om en mnd. Nynorsk er mitt svakeste punkt når det gjelder norsk faget. Jeg kan f.eks ikke høre forskjell på hva som er hun- og hannkjønnsord. Bergensere bruker jo ikke tre kjønn, så jeg sliter der.

Stita skrev:
Jeg håper jeg har kontroll på det. Har eksamen i norsk skriftlig om en mnd. Nynorsk er mitt svakeste punkt når det gjelder norsk faget. Jeg kan f.eks ikke høre forskjell på hva som er hun- og hannkjønnsord. Bergensere bruker jo ikke tre kjønn, så jeg sliter der.

Tre kjønn??

Til ts
Ja, føler eg har god kontroll :-)

Sunshine* skrev:

Stita skrev:

Tre kjønn??

Til ts

I talespråket bruket ikke bergensere hunkjønn. Skriftlig aner jeg ikke :p

Sunshine* skrev:

Stita skrev:

Tre kjønn??

Til ts

Vi bruker bare en og et, ikke ei...

Rettskriving på norsk er vel en av mine styrker, så ja - orddeling har jeg fullstendig kontroll på

Sunshine* skrev:

Stita skrev:

Tre kjønn??

Til ts

Hankjønn, hunkjønn og intetkjønn...

TS: Ja, jeg kan ord deling

Jeg kan gjøre meg selv veldig usikker om jeg skal skrive mer profesjonelle brev f.eks.
Her inne på BV driter jeg i feilene og her går det så fort så det lett blir feil 

Aldri vært spesielt rå på å skrive, grammatikk og alt det der men prøver og ser ofte andre sine feil og skjønner ikke åssen de kan tro ting skrives på den måten..som min mor som irriterer meg grønn over alle feilene sine, ho er så stålt av meg f.eks!

Veldig god kontroll :)

LillianneLie skrev:

over-lykkelig skrev:

Ikke ifølge nicket ditt :)

(unnskyld, måtte bare)

Kan jo være at nicket overlykkelig var opptatt?

Back
Topp