Kan det være?

Ladida

Glad i forumet
God kveld. Jeg er totalt satt ut nå og må ærlig talt innrømme at jeg er redd også. Er 22 år gammel btw. Jeg skal bestille en legetime, men må bare "blow off some steam". Jeg har tidligere lest smått om PCOS, fordi jeg ved menstruasjon har hatt sterke smerter, så ille at jeg har gått i bakken. Jeg trodde det hadde en sammenheng, men bestemte meg til slutt for at det ikke kunne være det som var grunnen.

Jeg er overvektig, og det forverret seg kraftig i tenårene. Nå er jeg rett og slett redd jeg kanskje kan ha PCOS likevel. Jeg er ikke veldig kjent med det, så jeg håper ikke jeg tråkker på tærne til noen her. Jeg har aldri vært (så vidt det er meg bekjent) gravid, noe som i utgangspunktet er rart, da det har skjedd "uhell" flere ganger. Jeg har vært seksuelt aktiv siden jeg var 15, og var dårlig til å ta p-pillene mine. At det aldri i løpet av 7 år har skjedd noenting, er for meg litt rart. Jeg har heller aldri fått stabil syklus, utenom i veldig korte perioder på 2-3 sammenhengende mnd. Utrolig sterke menstruasjonssmerter fra dag 1 til dag 7 som har gjort at jeg mer eller mindre har vært sengeliggende eller rulla sammen på gulvet. Nå i senere tid har jeg begynt å legge merke til plagsomme og sjenerende (for min del i allefall) "symptomer" om jeg kan kalle det det. Dette har da blant annet vært veldig mørkt hår på plasser kvinner vanligvis ikke har så tydelig hår. Jeg er i utgangspunktet veldig lys i håret, og å da skulle få nesten svarte kroppshår blant annet på bena eller under armene, er noe rart. Jeg har fått mørke, lange hår på magen fra navelen ned mot skrittet, og på tærne. Ikke fullt så mye i ansiktet, men jeg har også en del nede ved korsryggen. Jeg sover lite og dårlig, og er ofte utrolig sliten. Veldig mye mangel på energi. Dette har blitt mer sammensatt de siste få årene og først nå - ikveld, nevnte mamma for meg at jeg hadde en del symptomer på PCOS. Vi satte oss derfor ned og gikk igjennom flerfoldige artikler og faktatekster, og fant ut at utrolig mange av disse symptomene kunne stemme godt overens med min nåværende helse. Jeg har sikkert glemt å ramse opp flerfoldige symptomer jeg ikke kommer på nå i farten, da jeg er ganske lei meg nå. Jeg regner jo ikke med at det er alvorlig, men har forstått at dette kan medføre vanskeligheter med å bli gravid, noe jeg i det siste har tenkt en del på og sett en del fram mot. Nå sitter jeg her for meg selv og tørker tårene og tenker "hvorfor meg?", selvom det i seg selv er en ganske egoistisk tankegang.

Jeg beklager så mye på forhånd om dette på noen måte skulle såre noen, om det er faktafeil, og for at det er et utrolig langt innlegg. Jeg måttr som sagt bare få vekk litt frustrasjoner, og da hjelper det å ha en plass å skrive litt på.

Hei. Skjønner følelsen at det er urettferdig skulle man ha en slik diagnose, har selv endometriose og har slitt litt med å bli gravid. MEN det er masse hjelp å få, skulle du ha pcos eller pco . Masse lykke til hos legen. Ville anbefalt deg å få henvisning til en ekspert da min erfaring er at vanlige fastleger mangler litt fakta på feltet

Hei. Skjønner følelsen at det er urettferdig skulle man ha en slik diagnose, har selv endometriose og har slitt litt med å bli gravid. MEN det er masse hjelp å få, skulle du ha pcos eller pco . Masse lykke til hos legen. Ville anbefalt deg å få henvisning til en ekspert da min erfaring er at vanlige fastleger mangler litt fakta på feltet

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å lese det lange, rotete klageinnlegget mitt ❤ og ikke minst svare på det! Jeg måtte bare skrive det ned en plass. Jeg skal først og fremst høre med en lege, og se om jeg eventuelt kan få noe svar derfra, før jeg går videre til en spesialist. Endometriose er jeg dessverre ikke kjent med i det hele tatt, så det må jeg nesten google litt. Kjekt er det uansett ikke. Jeg må sette meg ned i morgen og lese litt mer, skrive ned ting jeg vil ta opp med lege/spesialist og eventuelt ringe og bestille en time så fort som mulig :-)

Last edited:
Det kan godt være pcos. Sjekk samtidig om du har lavt stoffskifte.
Jeg ble heller ikke gravid selv i tjue årene. Brukte ikke prevensjon og ønsket meg barn. Først etter at jeg ble 30, fant en lege ut at jeg hadde lavt stoffskifte, ca 5 år senere pcos. Så be om å få tatt prøver på begge deler.

Det kan godt være pcos. Sjekk samtidig om du har lavt stoffskifte.
Jeg ble heller ikke gravid selv i tjue årene. Brukte ikke prevensjon og ønsket meg barn. Først etter at jeg ble 30, fant en lege ut at jeg hadde lavt stoffskifte, ca 5 år senere pcos. Så be om å få tatt prøver på begge deler.

Det skal jeg gjøre. Har tatt en sånn prøve tidligere i forbindelse med hurtig vektoppgang, og det var normalt da, men ting kan endre seg. Takk for svar :-)

Pcos er ikke ensbetydende med å ikke bli gravid, mange klarer det på enenhånd. Andre må ha litt hormon behandling. Mange opplever å bli bedre ved vektnedgang! Vet ikke hvor overvektig du er. Men finner jo mye man kan gjøre med det :)

Ta en tur til en lege, få henvisning til gynekolog. Gjerne privat da de er bedre på slike kvinnesykdommer. Da får du evt diagnosen og råd om behandling.

Jeg ble diagnoser med pcos i en alder av 21, var da i fast forhold å hadde ikke blitt gravid. Dro til privat gynekolog. Han sa jeg ikke hadde det. Men sykehuset mente jeg hadde det.

Men jeg har mye symptomer. Men har stabile sykluser.

Ble heller ikke gravid, enda i fast forhold i mange år og endel uforsiktigheter etter det.

Men så traff jeg min nåværende mann. Slutta på p.pille og var gravid mnden etter. Så var sjokka til tusen. Nå er jeg gravid for andre gang med samme mann. Å det var ikke planlagt en plass ;)

Så kan være mye tilfeldigheter ute å går også.

Ønsker deg masse lykke til :)

Du sårer da ingen med det innlegget ditt kjære deg.
Er nok lurt med en legetime å få sjekket ut dette. Prøver du å bli gravid?

Jeg ville også fått en henvisning til utredning av gynekolog. Jeg gikk til legen pga sterke menssmerter over mange år, så sterke at jeg på det værste gikk på oxynorm og ble sykemeldt fra jobb i flere dager. Legen min sa at det er nok bare det at du har lav smerteterskel, men sendte motvillig henvisning til gyn. Kom til gyn og de spurte om hele sykehistorien og også hvordan min mor og min søster har det under sine blødninger. Utfra sykehistorie og symptomer sa gyn at det var mest sannsynlig arvelig betinget endometriose, men siden min mor, tante og bestemor alle har fått barn uten problemer var det nok ikke noe som ville gi meg problemer. Da jeg sluttet på ppiller for å bli gravid ble smertene enda sterkere, og jeg ble satt på venteliste for laparoskopi for å evt fjerne arrvev osv (arrvevet er det som gir smerter under endometriose), men ble gravid før jeg fikk operasjon da :-)

Så en allmennlege vet nok lite om disse diagnosene, både endo og pcos, hvis de ikke er spesielt interesserte. Du må jo innom legen for å få en henvisning, men utredning og evt behandling bør vel gjøres av gyn.

Håper du får god hjelp fra lege og videre i helsevesenet :-)

Pcos er ikke ensbetydende med å ikke bli gravid, mange klarer det på enenhånd. Andre må ha litt hormon behandling. Mange opplever å bli bedre ved vektnedgang! Vet ikke hvor overvektig du er. Men finner jo mye man kan gjøre med det :)

Ta en tur til en lege, få henvisning til gynekolog. Gjerne privat da de er bedre på slike kvinnesykdommer. Da får du evt diagnosen og råd om behandling.

Jeg ble diagnoser med pcos i en alder av 21, var da i fast forhold å hadde ikke blitt gravid. Dro til privat gynekolog. Han sa jeg ikke hadde det. Men sykehuset mente jeg hadde det.

Men jeg har mye symptomer. Men har stabile sykluser.

Ble heller ikke gravid, enda i fast forhold i mange år og endel uforsiktigheter etter det.

Men så traff jeg min nåværende mann. Slutta på p.pille og var gravid mnden etter. Så var sjokka til tusen. Nå er jeg gravid for andre gang med samme mann. Å det var ikke planlagt en plass ;)

Så kan være mye tilfeldigheter ute å går også.

Ønsker deg masse lykke til :)

Tusen takk for en god for forklaring :-)

Jeg ville også fått en henvisning til utredning av gynekolog. Jeg gikk til legen pga sterke menssmerter over mange år, så sterke at jeg på det værste gikk på oxynorm og ble sykemeldt fra jobb i flere dager. Legen min sa at det er nok bare det at du har lav smerteterskel, men sendte motvillig henvisning til gyn. Kom til gyn og de spurte om hele sykehistorien og også hvordan min mor og min søster har det under sine blødninger. Utfra sykehistorie og symptomer sa gyn at det var mest sannsynlig arvelig betinget endometriose, men siden min mor, tante og bestemor alle har fått barn uten problemer var det nok ikke noe som ville gi meg problemer. Da jeg sluttet på ppiller for å bli gravid ble smertene enda sterkere, og jeg ble satt på venteliste for laparoskopi for å evt fjerne arrvev osv (arrvevet er det som gir smerter under endometriose), men ble gravid før jeg fikk operasjon da :-)

Så en allmennlege vet nok lite om disse diagnosene, både endo og pcos, hvis de ikke er spesielt interesserte. Du må jo innom legen for å få en henvisning, men utredning og evt behandling bør vel gjøres av gyn.

Håper du får god hjelp fra lege og videre i helsevesenet :-)

Det virker som noen skikkelig jævlige sykdommer det her :-/ tusen takk for god forklaring, satser på at noen finner ut av noe. Men håper aller helst jeg ikke har det. Nok greier å tenke på :p heh

Back
Topp