Kan det være rs-virus?

Renate_85

Glad i forumet
Jenta mi er 6 1/2 uke gammel og har vært litt snørrete og tett i nesa fra vi kom hjem fra sykehuset. Almenntilstanden har vært bra og hun har spist bra. Men nå det siste døgnet synes jeg hun har blitt mye mer tett i nesa. Kommer litt slim fra munnen hennes også. Hun hoster ikke noe men nyser en gang i blandt. Hun har ikke feber. Kan dette være rs-virus?
Må man alltid på sykehuset/lege når så små barn får det eller kan det gå over av seg selv uten at hun trenger behandling.

Jeg bruker saltvann og nesesuger på henne når det blir veldig tett, og hun har ingen problemer med å spise.

da mini hadde rs-virus, 7 mnd gammel, spydde hun slim, fikk ikke puste noe særlig, hadde nedsatt oksygenmetning i blodet, pustet som en gammel kols-pasient, hadde masse slim fra munnen og i avføringen osv. var innlagt på isolat i over to uker med medisiner (innhalering) hver 2. time hele døgnet. synes egentlig det høres ut som en vanlig forkjølelse, men hvordan er pustefrekvensen? tellhvor mange anger han puster i minuttet når han sover feks! og er han trang i pusten? 

jeg tror jeg ville ringt til legevakta ihvertfall. Her fikk gutten min det når han var 4 mnd, og vi lå 5 dager på isolasjon. Allmenn tilstanden var relativt bra men plutselig forværret den seg på bare noen få timer.

ORIGINAL: lykkeligemeg

da mini hadde rs-virus, 7 mnd gammel, spydde hun slim, fikk ikke puste noe særlig, hadde nedsatt oksygenmetning i blodet, pustet som en gammel kols-pasient, hadde masse slim fra munnen og i avføringen osv. var innlagt på isolat i over to uker med medisiner (innhalering) hver 2. time hele døgnet. synes egentlig det høres ut som en vanlig forkjølelse, men hvordan er pustefrekvensen? tellhvor mange anger han puster i minuttet når han sover feks! og er han trang i pusten? 

Hun puster ikke noe unormalt fort. Hun tettner veldig til etter at hun har sovet. Har prøvd å sovet med ho liggende på brystet i natt så ho skal ligge mest mulig loddrett men det har igrunn ikke hjulpet noe særlig. Nå har hun nettopp spist og etterpå kom absolutt alt opp igjen, huff dette liker jeg ikke. Må nok til legen idag.

Åssen har det gått med amminga dere som har hatt barn med rs-virus? Jeg vil absolutt ikke slutte å amme så tidlig[:(]

Tester de for rs-virus på vanlige legekontor eller må man på sykehuset? Hvor lang tid tar det før man får svaret?

Vet ikke noe om RS-virus, men svalgte hun fostervann under fødselen?

Det gjorde min gutt, og han var kjempetett når han var noen få uker gammel.. Det som hjalp var å legge bøker under hodeenden på senga så han ikke lå flatt.[:)]

ORIGINAL: Renate_85

ORIGINAL: lykkeligemeg

Hun puster ikke noe unormalt fort. Hun tettner veldig til etter at hun har sovet. Har prøvd å sovet med ho liggende på brystet i natt så ho skal ligge mest mulig loddrett men det har igrunn ikke hjulpet noe særlig. Nå har hun nettopp spist og etterpå kom absolutt alt opp igjen, huff dette liker jeg ikke. Må nok til legen idag.

Åssen har det gått med amminga dere som har hatt barn med rs-virus? Jeg vil absolutt ikke slutte å amme så tidlig[:(]

Tester de for rs-virus på vanlige legekontor eller må man på sykehuset? Hvor lang tid tar det før man får svaret?

er de veldig tette så puster de stort sett unormalt fort, ervel også ofte pustefrekvensen de ser på når de skal avgjøre hvorvidt de skal få medisiner osv, men de lytter jo på lunger og bronkier og sånn også! så sikkert ikke dumt med en tur til legen om du er bekymret!:)
lurt å heve hodeenden på senga litt på en eller annen måte når de er tette! det kan hjelpe noe iallefal:)
frida ble testet på sykehuset, men hun var allerede innlagt på barneavdelingen pga hun var potte tett og dårlig oksygenmetning og uansett trengte medisinen. var vel først på dag 4 eller 5 at de testet henne faktisk!
jeg ammet ikke da hun hadde rs-virus, da fikk hun flaske fra før av, men så lenge jeg ammet var hun også innlagt med helt samme symptomer og det gikk ikke så bra.. men så gikk ikke den ammingen akkurat på skinner i utgangspunktet[&o]

lykke lykke til og god bedring til gullet:)

når tuva var nyfødd hadde hu den styggeste hosten noen gang, møte bygge opp senga eller så møte hu sove opppå oss om nettene for å få til å puste..
Ble mistanke om rs viruset da, men de lyttet på lungene og kom frem til at det ikke var det..

Så rs viruset går på lungene, ikke om de er tett i nesa[:)]

Det er egentlig nokså irrelevant om det er rs-virus eller ikke, da det kun blir gitt symptomatisk behandling.
SÅ lenge barnet puster greit og får i seg nok væske hadde jeg drøyd legebesøket. Nesetetthet er veldig vanlig på denne tiden av året, og veldig plagsomt for de små. Forsøk å heve hodeenden på senga, spraye med saltvann og innvester i en god nesesuger

Takk for masse fine svar[:)]
Hun virker hakket bedre nå, sover mye og ligger oppå brystet mitt. Hun har ikke feber, og merker ikke noe veldig forskjell på almenntilstanden hennes så jeg drøyer legebesøket litt til.
Hun har også beholdt maten de siste 2 gangene hun har fått.
Dere som sier at barnet hostet masse når de hadde rs, var det sånn ordentlig hosting fra halsen eller nysing(mere fra nesa) Hun har ikke hostet en eneste gang men det kommer et nys i ny og ne.
Kan man bruke saltvannsdråper og nesesuger ubegrenset? Føler meg grusomt slem når jeg gjør det, hun blir jo helt hysterisk stakkars.

Malin: Ja jeg tror hun svelget litt fostervann under fødselen for hun var veldig kvalm og liten matlyst det første døgnet? Men kan det sitte i så lenge etterpå da?

Robin var ca 2 mnd da han fikk RS virus.. Han hoste skikkelig, med slim til han hørtes ut som han kveles omtrent, kasta opp så og si alt han fikk i seg.. Var skikkelig grusomt! Han slutta plutselig og spise også, så fikk han veldig tørre bleier.. Ble sendt på sykehuset, og lå der i 5-6 dager på isolat! Fikk innhalasjon ofte de 2 første døgna, så trappa de ned, og så fikk han fysioterapi, så det skulle være med å løsne litt fra lungene o.l..

Uff høres grusomt ut. Jeg håper virkelig ikke det er det Madelen har, men etter å ha hørt litt om det så tror jeg nok ikke det er det siden hun verken hoster eller har feber.
Det er ihvertfall siste gang jeg skal ha baby på denne årstiden når det er så masse sykdom. Bedre å få på sommeren da sånn at de er noen måneder før den verste sykdomstiden kommer igjen.

ORIGINAL: Renate_85

Takk for masse fine svar[:)]
Hun virker hakket bedre nå, sover mye og ligger oppå brystet mitt. Hun har ikke feber, og merker ikke noe veldig forskjell på almenntilstanden hennes så jeg drøyer legebesøket litt til.
Hun har også beholdt maten de siste 2 gangene hun har fått.
Dere som sier at barnet hostet masse når de hadde rs, var det sånn ordentlig hosting fra halsen eller nysing(mere fra nesa) Hun har ikke hostet en eneste gang men det kommer et nys i ny og ne.
Kan man bruke saltvannsdråper og nesesuger ubegrenset? Føler meg grusomt slem når jeg gjør det, hun blir jo helt hysterisk stakkars.

Malin: Ja jeg tror hun svelget litt fostervann under fødselen for hun var veldig kvalm og liten matlyst det første døgnet? Men kan det sitte i så lenge etterpå da?

Ja hos Patrick hang det i til han var 5mnd, pustet tungt og surklet i brystet. Ble innlagt på sykehus for han var så tett. Så fikk han medisin og greier der, og kastet opp litt som de mente var rester etter fostervannet som har ligget i lungene... Jammen glad det er over nå [:)]

God bedring til jenta di!=)

Back
Topp