Kan det være modning?

Winkie

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Hei, som førstegangsfødende dukker det opp mange spørsmål i disse dager. Jeg er i dag 36 fullgåtte uker. I hele går kveld og i dag har jeg hatt hyppige kynnere (de kommer bare jeg reiser meg opp, men også når jeg sitter og ligger rolig), økende mengde flytende og blank utflod, tisser hele tiden, mensmurringer som også stråler ned i beina, det svir nederst i magen, og jeg har mye nedpressfølelse og stikninger nederst.

Kan dette være tegn på at kroppen gjør seg mer og mer klar til fødsel, eller er det heller tegn jeg bør være litt obs på...? Noen som har noen tanker eller erfarer det samme?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Hallo, skjønner det er mye å lure på når man er førstegangs, hadde akkurat de samme spørsmålene selv i mitt forrige svangerskap. Først av alt er det jo individuelt hvordan man opplever smerter/symptomer selv, så går ikke alltid an å sammenlikne. Men kynnere, nedpress og stikkinger er jo ofte modningstegn, sistnevnte er vel også ofte tegn på at hodet fester seg?

Men tror ikke noe av det du skriver her er noe å være "obs" på som i at det kan være skummelt eller noe sånt! :)

Har mye av de samme symptomene som deg nå selv. I tillegg til "maserier" som kommer og går..!

Takk for godt svar. :-) Pga ferieavvikling har jeg ikke vært på kontroll på 4 uker, og det er fortsatt halvannen uke til neste time, så det dukker nok opp endel ekstra spørsmål av den grunn...

Hvordan merker man egentlig at man har maserier og ikke sterke kynnere eller rier?

Ehh, tror ikke jeg har noen god forklaring på det. For min del kjennes ut som veldig harde kynnere som også tar tak i korsrygg og nede fremme i magen/symfysen. For min del som har fødet før, så kjennes det ut som rier slik de var i starten av fødselen. Grunnen til at de kalles "maserier" er vel at de ikke nødvendigvis fører til fødsel og at de bare er litt masete, kjipe og ubehagelige. Jeg får bare mellom 1-3 i slengen, og så ingenting mer. Men man kan jo i bestefall håpe på at de hjelper til med modningen. De blir jo også ofte kalt for "modningsrier". :)

Hei, som førstegangsfødende dukker det opp mange spørsmål i disse dager. Jeg er i dag 36 fullgåtte uker. I hele går kveld og i dag har jeg hatt hyppige kynnere (de kommer bare jeg reiser meg opp, men også når jeg sitter og ligger rolig), økende mengde flytende og blank utflod, tisser hele tiden, mensmurringer som også stråler ned i beina, det svir nederst i magen, og jeg har mye nedpressfølelse og stikninger nederst.

Kan dette være tegn på at kroppen gjør seg mer og mer klar til fødsel, eller er det heller tegn jeg bør være litt obs på...? Noen som har noen tanker eller erfarer det samme?

Jeg er 35+2 og har det akkurat sånn som deg. Har vært sånn i over ei uke.
Verst var det i helga. Fikk ikke sove pga sterke mensensmerter og kynnere..
Er 3.gangs og har vært sånn på slutten under alle svangerskapa.
Tror hodet har festa seg. Hodet var godt ned i bekkenet på ul i uke 32. Tror det kanskje begynner å skje noe moding ja. Men litt usikker, for man kan gjerne kjenne slikt i flere uker på forhånd..
Hadde masse maserier på forhånd under de to andre svangerskapa og gikk to og tre dager over termin..
Ska på ny kontroll i morgen hos lege og da fåŕ jeg høre hva legen mener. ;)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Last edited:
Jeg er i dag 33 uker på vei. I snart to uker har jeg hatt enormt mye kynnere, murringer i mage/rygg, nedpress, stikking i underlivet og en del utflod. Tok dette opp med jordmoren min å fikk beskjed om at det var modning :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er 35+2 og har det akkurat sånn som deg. Har vært sånn i over ei uke.
Verst var det i helga. Fikk ikke sove pga sterke mensensmerter og kynnere..
Er 3.gangs og har vært sånn på slutten under alle svangerskapa.
Tror hodet har festa seg. Hodet var godt ned i bekkenet på ul i uke 32. Tror det kanskje begynner å skje noe moding ja. Men litt usikker, for man kan gjerne kjenne slikt i flere uker på forhånd..
Hadde masse maserier på forhånd under de to andre svangerskapa og gikk to og tre dager over termin..
Ska på ny kontroll i morgen hos lege og da fåŕ jeg høre hva legen mener. ;)

Oj, det er det som er så kjedelig. At man opplever så mye modningssmerter og diverse, men så kan det hende man må gå overtid allikevel. Da jeg fikk datteren min hadde jeg ikke hatt en eneste kynner eller maserie før i uke 36 og hun ble født en uke før termin! :) Så er jo lov å håpe på at det kan skje igjen! Lykke til hos legen, får håpe på gode nyheter i forhold til modning da. :)

Jeg er i dag 33 uker på vei. I snart to uker har jeg hatt enormt mye kynnere, murringer i mage/rygg, nedpress, stikking i underlivet og en del utflod. Tok dette opp med jordmoren min å fikk beskjed om at det var modning :)

Det er jo moro å få den beskjeden da! Selv om du sikkert vil ha den inni der noen uker til! :)

Oj, det er det som er så kjedelig. At man opplever så mye modningssmerter og diverse, men så kan det hende man må gå overtid allikevel. Da jeg fikk datteren min hadde jeg ikke hatt en eneste kynner eller maserie før i uke 36 og hun ble født en uke før termin! :) Så er jo lov å håpe på at det kan skje igjen! Lykke til hos legen, får håpe på gode nyheter i forhold til modning da. :)
Takk :) Spent på hva legen sier.
Ja, det er det som er litt kjedelig. At ikke alltid disse tegna tidlig betyr fødsel før termin.... Men det er jo lov å håpe. ;)
Dette er jo 3.gangen og har kjent disse tegna mye før nå enn jeg gjorde da. Og 3.mann er ofte en luring.. :)

Det er jo moro å få den beskjeden da! Selv om du sikkert vil ha den inni der noen uker til! :)
Ja det er morsomt :) skal ærlig innrømme at jeg begynner å bli veldig lei. Fikk tidlig beskjed om at tvillingsvangerskap var tungt, men syns jeg har hatt enormt med plager og smerter den siste tida. Skal på sykehuset i morgen på kontroll, er veldig spent på om murringene har påvirket livmortappen noe!

Høres ut som modning for meg, men er førstegangs så har ingen erfaring å komme med. Jeg har hatt en del mensmurringer (over hele livmorområdet), nedpress når jeg går, og økt tynn utflod.

Ja det er morsomt :) skal ærlig innrømme at jeg begynner å bli veldig lei. Fikk tidlig beskjed om at tvillingsvangerskap var tungt, men syns jeg har hatt enormt med plager og smerter den siste tida. Skal på sykehuset i morgen på kontroll, er veldig spent på om murringene har påvirket livmortappen noe!

Ååh! Du skal ha tvillinger! Skjønner det må være tungt. Synes det er heavy nok med én. Men da skal de kanskje ikke være inne helt til termin uansett?? Lykke til! :)

Da har jeg vært på sjekk hos legen.
Jeg har også hatt mye kynnere, nedpress, mensensmerter og økt uflod.
Legen kunne kjenne at hodet var godt ned i bekkenet og godt som festet som hun sa. Kunne røre det bittelitt bare. Med alle de symptomene mente hun at det var modning. Hun sjekka ikke nedentil. Men mente at det var på tur til å skje noe. Så jeg fikk beskjed om å ta d med ro. Og ringe føden vist det ble verre. Skal ikke til jordmor før 26. Og legen mente det var litt for lenge. Så jeg skulle være litt obs. Og ringe i tide vist det skjedde noe siden jeg bor 1,5 time fra sykehuset.

Da har jeg vært på sjekk hos legen.
Jeg har også hatt mye kynnere, nedpress, mensensmerter og økt uflod.
Legen kunne kjenne at hodet var godt ned i bekkenet og godt som festet som hun sa. Kunne røre det bittelitt bare. Med alle de symptomene mente hun at det var modning. Hun sjekka ikke nedentil. Men mente at det var på tur til å skje noe. Så jeg fikk beskjed om å ta d med ro. Og ringe føden vist det ble verre. Skal ikke til jordmor før 26. Og legen mente det var litt for lenge. Så jeg skulle være litt obs. Og ringe i tide vist det skjedde noe siden jeg bor 1,5 time fra sykehuset.

Oioi, så spennende! :-)
Jeg kjenner igjen mye av det du skriver, det er dog litt roligere her i dag, men da kan det være det er modning på gang hos oss begge. :-)

Føler du deg klar for den kommende begivenheten?

Jeg skal til jordmor om én uke, og er kjempespent på den timen. Hadde det vært opp til meg skulle jeg gjerne hatt en kontroll nå, men får smøre meg med tålmodighet.. ;-)

Oioi, så spennende! :-)
Jeg kjenner igjen mye av det du skriver, det er dog litt roligere her i dag, men da kan det være det er modning på gang hos oss begge. :-)

Føler du deg klar for den kommende begivenheten?

Jeg skal til jordmor om én uke, og er kjempespent på den timen. Hadde det vært opp til meg skulle jeg gjerne hatt en kontroll nå, men får smøre meg med tålmodighet.. ;-)

Veldig spent og veldig klar til å møte prinsessa :)
Men håper at hun klarer vente to uker til.. Er 35+3 nå.
Er jo ikke sikkert at det skjer noe ennå. Noen går jo sånn i ukes vis.

Lykke til hos jordmor når det er din tur!! ;)

Ååh! Du skal ha tvillinger! Skjønner det må være tungt. Synes det er heavy nok med én. Men da skal de kanskje ikke være inne helt til termin uansett?? Lykke til! :)
Nei man får visst ikke lov å gå så lenge med tvillinger. Fikk beskjed på kontrollen i går at tvilling 1 ikke følger vekstkurven lenger, hun er rett å slett for tynn. Sannsynligheten er stor for at de blir tatt med ks førstkommende mandag!

Nei man får visst ikke lov å gå så lenge med tvillinger. Fikk beskjed på kontrollen i går at tvilling 1 ikke følger vekstkurven lenger, hun er rett å slett for tynn. Sannsynligheten er stor for at de blir tatt med ks førstkommende mandag!

Førstkommande mandag.. Oi.. Fekk litt frysningar eg no.. Tenk allerede no! Lykke til på mandag om det blir :) :) Gleda meg enda meir når eg høyre om folk som allerede skal få ungane sine :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

OJ! Tvi, tvi! Det her blir spennende. Håper alt går fint, også gleder vi oss til å høre fra deg! :)

Så spennande! Best å komma ut om dei ikkje har Da så bra! Masse lykke til :-)

Oi!! Det er jo veldig snart!! ❤ Lykke til!!

Back
Topp