Kan det være kyssesyke ?

me84

Elsker forumet
Hei ! Ville bare høre om noen av dere har hatt samme symptomer som meg. Forrige lørdag begynte jeg å få vondt i halsen,litt feber og dårlig form. Gikk til legen og hun mente jeg hadde halsbetennelse men tok ingenprøver. Nå har jeg gått på penicillin i en uke men halsen er enda ikke bra. Hoven på ene siden, vondt å svelge og det ligger gult slim bak i halsen. Er og litt tett i Ørene og nesen. Feber på ca 38 hele tiden. Slapp og trøtt, småsvimmel og "ør" i hodet. Nå er jeg redd det kan være kyssesyke siden jeg ikke blir bedre. Noen som har opplevd det samme ?

Eneste symptom jeg hadde i min tid var at jeg kunne sovne over kaffibordet på besøk husker jeg :P :)

Jeg fikk så store mandler at jeg var en dag fra å fjerne dem, feber nærmere 41 og så svimeslått at jeg ikke merket noe eller noen.
Håper ikke du har kyssesyken for det kan henge i leeeeenge! Fikk 7mnd treningsforbud og slet opp trapper i lang tid.

Hoste også? Tenkte på mykoplasma for det har vi fått :p Men tror tørrhoste, også kanskje med litt slim bør være et symptom (har jeg ihvertfall). Og penicillin virker ikke på det, må få annen type antibiotika.

Det kan være! Som skrevet over var også mine mandler ENORME! Men stortsett samme symptomer som streptokokk infeksjon.. Bare penicilinen/antibiotikaen ikke fungerer!

Hva slags penecillin får du?

Lite hoste. Mest på kveldene når jeg har lagt meg, føler at jeg må hoste hvis jeg trekker pusten dypt. Penicillin ; weifapenin

Jeg hadde samme greiene som deg, men var i tilllegg usannsynlig trøtt. Sov 16-20 timer i døgnet i ukedagene(kavet meg på skolen...), og var kun oppe for å spise litt i helgene... Men det er jo klart det begynner en gang, og i starten er man ikke sååå trøtt. Likevel må du nok vente nesten en måned før de fleste leger vil vurdere kyssesyken med de symptomene du har nå. Hvis du derimot blir meget trøtt og søvn ikke hjelper, ja da hadde jeg spurt om de kan teste for kyssesyjen :) Krysser fingrene for at du slipper unna, det er virkelig ikke noe gøy sykdom...

Noen penecillin virker bare på noen spesielle bakterier og hvis du ikke har blitt bedre etter en uke ville jeg spurt om en ny type for andre bskterier.

Min sønn var syk og han ble bare dårligere og dårligere på penecillin og legen byttet etter en uke og 3 dager etter ny medisin så du kjempe bedring på gutten :)

Penicillin hjelper jo ikke mot kyssesyken.
Et av mine barn fikk kyssesyken og han sov MYE...
Jeg oppdaget kuler på halsen, hovne lymfekjertler.
Fastlegen hadde ikke tid til oss så kom inn til en annen, og han mente jeg var hysterisk. Så pga det tok han motvillig prøver av han. Som viste kyssesyken.
Ikke mye å få gjort noe med, men vi fikk ihvertfall svar på at det var noe.

Du bør reise til legen og få en skikkelig sjekn.

Samboeren min har akkurat vært gjennom liknende. Dro på legevakta og fikk konstatert halsbetennelse. Var høye verdier på en-eller-annen blodprøve. Gikk til fastlegen to dager senere, og de høye verdiene hadde doblet seg. ( pluss utslag på leververdier eller noe..) Etter en del undersøkelser så ble det til at han hadde hatt kyssesyken de siste mnd uten å vite om det ( gikk ett lys opp for oss da, mye som falt på plass) , men nå var det utviklet en kraftig halsbetennelse som han fikk noe for. ( tåler ikke penicillin) gikk over etter 2-3 uker, satt mye lenger enn en vanlig forkjølelse. ( han blir forkjøla bare noen gir han ett kaldt blikk for å si det sånn...)

Hei takk for svar, har vært hos legen igjen. Fortsatt halsbetennelse og mykoplasma ? (Vet ikke så mye om det) fikk antibiotika kur og ventoline innhalator ( sånn liten rundt boks) aldri vært borti det før heller. Men håper jeg blir frisk :-)

Mykoplasma er det vi har som jeg sa. Stille/atypisk lungebetennelse kalles det også. Blir gjerne veldig slapp av det, det er jeg, og kan sitte i kroppen ei stund. Begynte på antibiotika kur mandag etter jeg var helt elendig hele helga. Bedre nå men fortsatt mye vondt i halsen og blir fort sliten. Nettopp hatt en lur nå :p

"Prøver å huske " jeg var veldig trøtt å sliten , jeg hadde feber , orka såvidt noenting , hadde halsbetennelse samtidig da.

Hei takk for svar, har vært hos legen igjen. Fortsatt halsbetennelse og mykoplasma ? (Vet ikke så mye om det) fikk antibiotika kur og ventoline innhalator ( sånn liten rundt boks) aldri vært borti det før heller. Men håper jeg blir frisk :-)
God bedring :-) jeg bruker ventoline mot min asthma , er vell for å få mer oksygen kanskje ? :))

Kyssesyke er et virus, og må gå over av seg selv. Antibiotika hjelper ikke.
Jeg hadde det i høst, og var så syyyykt trøtt, vondt i halsen og feber.
Trøttheten satt i flere måneder etterpå.

Masse god bedring. Ventolinen er for å åpne opp, bruker den selv pga astma..

Back
Topp