Kan det være kolikk? Har du opplevd kolikk?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Vi kaller det kolikk når ellers friske spedbarn gråter utrøstelig mer enn tre timer hver dag i mer enn tre av ukens dager i minst tre uker.

Kolikk starter vanligvis ved 2–4 ukers alder, og varer de tre-fire første levemånedene. Rundt 1 av 5 spedbarn har kolikk. Barn med kolikk viser normal utvikling og vektøkning.

Friske spedbarn kan gråte én til to timer hver dag, og oppleve mageknip, uten at de dermed har kolikk. Kolikk kjennetegnes av anfallvise skriketokter der barnet ikke lar seg trøste eller roe. Episodene forekommer hyppigst på ettermiddag og kveld. Utspilt mage, mye tarmgass, raping og forstyrret søvn er vanlig.

Les mer om kolikk HER

Har du opplevd at babyen din har hatt kolikk? Hvordan kom dere dere gjennom den perioden?

Min første hylte HVER kveld og natt i 20 mnd.. Jeg fikk servert kolikk de første 3 mnd, deretter gikk de over til umodent tarmsystem. Etter å ha spurt etter hjelp i et år fra legen, gav jeg opp de.. Prøvde terapeuter her og der. Ved en tilfeldighet da hun var 20 mnd, fant jeg ut at hun ikke hadde drukket melk den helgen og hun sov HELE natten. (Jeg trodde hun var død da jeg våknet)..

Jeg var ung da, fikk aldri tips til å prøve det ene eller det andre. Så idag er jeg veldig på å tipse om å kutte ut melk til de som har barn som sliter med forstoppelse og kolikksmerter..

Min eldste hadde det.

Jeg hadde lite kontaktnett rundt meg og trodde det var sånn unger var og ar jeg bare var en elendig dårlig mor som ikke taklet det bedre. Jeg fortalte det ikke til mamma (som bodde mange mil unna) nettopp fordi jeg trodde jeg bare var en dårlig mor.
Når det tilslutt sprakk var mamma klar til å sette seg på første fly. Vi hadde uansett planlagt tur til dem uken etter så jeg holdt ut.

Herlige lille gutten min, som hylte og gråt det meste av dagen og i den perioden ikke sov stort mer enn 1-2 timer om gangen på natten heller. Mye styr. Sliten mamma. Og pappa. Og gutt.

Jeg kuttet melk. Jeg kuttet mye rart. Vi var hos manuell terapeut. Det hjalp ikke.

Det gikk over sånn rundt tre mnd alder. Og da vi ventet nr to fikk jeg mannen til å love at selv om jeg senere skulle si nei. Så skulle han ringe mamma om han så at det gikk samme vei igjen.

Ingen av jentene har hatt kolikk.

Vi hadde «kolikk» til hun var 5 mnd gammel. Hylskrek 20 timer i døgnet. Vi prøvde ABSOLUTT ALT. (Minifom, sempedråper, manuellterapeut, bar i kolikkgrepet, mye i bæresele, prøvde nok mye annet jeg ikke husker også, vippestol med husking og vibrering, sykle med beina). Jeg kuttet ut alt som potensielt kan være et problem fra kostholdet mitt, drakk bare vann. INGENTING hjalp det spor.

❤️❤️❤️❤️Så fikk vi resept på Althera MME fra barnelege, og gikk fra å fullamme til kun MME på én dag, og fikk en ny baby på dagen! Hun sluttet å skrike og ble fornøyd.❤️❤️❤️❤️

Så om man føler at morsmelken kan være et problem, hør på magefølelsen!!! Ikke hør på ammehjelpen, ammepoliklinikken og ammepolitiet som sier man skal amme uansett. ❤️

Skje det igjen med neste venter jeg jommen ikke 5 måneder med å prøve MME! Det unner jeg hverken meg selv, mannen min, storesøster eller babyen. Tortur var det, regelrett tortur.

Min første hylte HVER kveld og natt i 20 mnd.. Jeg fikk servert kolikk de første 3 mnd, deretter gikk de over til umodent tarmsystem. Etter å ha spurt etter hjelp i et år fra legen, gav jeg opp de.. Prøvde terapeuter her og der. Ved en tilfeldighet da hun var 20 mnd, fant jeg ut at hun ikke hadde drukket melk den helgen og hun sov HELE natten. (Jeg trodde hun var død da jeg våknet)..

Jeg var ung da, fikk aldri tips til å prøve det ene eller det andre. Så idag er jeg veldig på å tipse om å kutte ut melk til de som har barn som sliter med forstoppelse og kolikksmerter..
Høres likt ut som her! Spesial-MME kurerte det på dagen da hun var 5 måneder gammel (fram til da ammet jeg og hun tålte ikke morsmelken min)

Min andre hadde det. Gjorde ingen tiltak, og det ga seg av seg selv ila noen uker.

Her var det kolikk fra kl 19-23/24 bare, men det var nok. Kolikken ga seg da vi begynte med melkefri MME(hydrolisert). Men det var jeg som tok opp det temaet. Verken HS, fastlegen eller barnelegen på helsestasjonen tok opp at melkefri MME burde prøves ut. Fastlegen kastet bare kolikkortet og sa kolikken ville gå over innen 3-4 mnd. HS sa ingenting... Barnelegen sa jeg kunne prøve ut melkefri MME etter at JEG tok opp temaet og spurte om det. Så takk og lov for at jeg prøvde å finne ut av problemet, og ikke bare lot det gå sin gang. Begynte med denne MME’en da hun var 7 uker gammel. Kolikken forsvant etter det [emoji173]️ Prøvde manuellterapeut og kiropraktor før det, samt Minifom og Semperdråper. Hun har ikke påvist melkeproteinallergi.

Min ble sånn etter ca 3 mnd. Heldigvis visste jeg bedre. Han gråt hele natten. Var refluks og gikk medisin et fra 4 mnd og målinger viste også senere refluks. Han er nå 2 år og 3 mnd og går medisiner enda. Vært hos tannlegen i dag og fått penslet på fluor på tennene så de ikke blir skadet. Jeg var problemet for mye magesyre. Heldigvis var fastkegrn på min side men verre med legevakt og turnus leger som alle så kolikk.

minsten gråt de 4 første mndene. fra kl 17 til 21 hver dag.

Ble bedre av å gå til manuell terapeut

Lillesøsteren min gråt kontinuerlig fra hun var 2-3 uker til hun nesten bikket året (med litt bedring fra 8-9 mnd). Det var helt jævlig. Ingenting annet enn byssing og bæring hjalp; de prøvde det meste. Så kjenner jeg er mer avslappet til om hun får "vanlig" kolikk noen måneder etter den opplevelsen.

Back
Topp