Kan det være allergi?

CecilieR

Gift med forumet
Januarlykke 2016
Hver natt våkner eldsta på to år og gråter, er stup tett i nesa og ingenting hjelper. Hun hikster og snufser, og det høres nesten ut som om hun ikke klarer å puste..
Jeg har prøvd å ha det både kaldt og varmt på rommet. Har støvsugd jevnlig(har vegg til vegg teppe) og skiftet sengetrekk og luftet dyner og madrass.
Det blir ikke bedre, men det er ikke slik på dagen, bare natten..

Noen som kanskje vet?
Vi tenker å dra innom lege snart for å høre der om hva de tenker.

Hvor lenge har det pågått? Hva tenker du hun er allergisk mot da? siden det bare er på natten, noe på soverimmet, husstøvmidd?

Kan det være at en forkjølelse blir verre av å ligge istedenfor å være oppreist som på dagen?

Hvor lenge har det pågått? Hva tenker du hun er allergisk mot da? siden det bare er på natten, noe på soverimmet, husstøvmidd?

Har pågått en liten måned. Hun er småtett på dagen og, men antar det ikke gjør henne så mye som på natten så det merkes ikke like lett. Har mistenkt pollen allergi, men vet hverken om det er arvelig(både jeg og pappaen har det) eller om så små kan ha det??
Har alltid vinduet åpent på natten da jeg ikke klarer å sove om det blir litt tett luft.

Kan det være at en forkjølelse blir verre av å ligge istedenfor å være oppreist som på dagen?

Hun er ikke forkjøla heller vettu.. har prøvd å la henne ligge på en av mine puter så hun ligger høyere opp, men funker ikke det heller..

OK.
Har det kommet nå på våren?

Jeg ville uansett fått ut vegg-til-vegg-teppet.

Er det tekstiler som i gardiner og sengehimmel ol? De bør støvsuges og vaskes gjevlig isåfall.

Ha leker og bøker ol i lukkede skap/bokser, slik at når du tørker støv er det bare rene flater. Og sa vaskes en gang i uken.

Har pågått en liten måned. Hun er småtett på dagen og, men antar det ikke gjør henne så mye som på natten så det merkes ikke like lett. Har mistenkt pollen allergi, men vet hverken om det er arvelig(både jeg og pappaen har det) eller om så små kan ha det??
Har alltid vinduet åpent på natten da jeg ikke klarer å sove om det blir litt tett luft.

Pollenallergi er ikke i seg selv arvelig, men det å bli allergisk er det på en måte. Særdelies økt risiko fir allergi dersom man har foreldre eller søsken som er det, men ikke den spesifikke allergien. Det er dog ikke vanlig at de blir pollenallergisk før de er 3-4 år, og i så fall burde hun jo være minst like plaget på dagen? Når hun er ute og spredningen stor?

OK.
Har det kommet nå på våren?

Jeg ville uansett fått ut vegg-til-vegg-teppet.

Er det tekstiler som i gardiner og sengehimmel ol? De bør støvsuges og vaskes gjevlig isåfall.

Ha leker og bøker ol i lukkede skap/bokser, slik at når du tørker støv er det bare rene flater. Og sa vaskes en gang i uken.

Kom nu til våren ja.

Kan ikke ta ut vegg til vegg teppe da vi bare leier.
Vi har ikke gardiner men persienner på rommet og ingen sengehimmel.

Skal ta en skikkelig omgang med vask og støvsuging i hele leiligheten for å se om det hjelper.

Pollenallergi er ikke i seg selv arvelig, men det å bli allergisk er det på en måte. Særdelies økt risiko fir allergi dersom man har foreldre eller søsken som er det, men ikke den spesifikke allergien. Det er dog ikke vanlig at de blir pollenallergisk før de er 3-4 år, og i så fall burde hun jo være minst like plaget på dagen? Når hun er ute og spredningen stor?

Hmm, var det jeg tenkte angående alder.
Hun er tett på dagen og, men plages ikke av det i like stor grad som når hun skal sove.

Hmm, var det jeg tenkte angående alder.
Hun er tett på dagen og, men plages ikke av det i like stor grad som når hun skal sove.
Tja, frøkna her på snart 4 er klart pollenallergisk. Hun begynte med Aerius i fjor vår, før hun var 3 år. Så joda, så små kan bli allergiske mot pollen. Hun reagerte med astmaanfall og rennende nese og øyne. Merket det godt i bhg også, de kunne fortelle at hun var grei inne, men to minutter etter at hun kom ut rant både øyne og nese.
Hun reagerte med utslett på leggene den sommeren hun krabbet også (1 år), og var mye tett.Vi trodde det kom av astmaen, men etter i fjor sommer skjønte jeg at det var allergi og derfor hun var så tett hver sommer. Sommeren i fjor på Aerius var helt annerledes, og vi kunne gi mindre astmamedisiner

Nå begynte vi tidlig på Aerius og har unngått store reaksjoner.

Man trenger forsåvidt bare å bli utsatt for allergenet en sesong for å bli allergisk neste hvis man er disponert for en kraftig allerign

Får pollenallergi fra 2-3 årsalder

Det er ikke uvanlig at barn får pollenallergi allerede 2-3 år gamle. Noen debuterer enda tidligere. I tillegg til høysnue kan barna få hodepine, bli slappe og uopplagte. Astmaplager og eksem kan forverres. Det finne ingen nedre grense for når allergitester kan tas og hos fastlegen kan du teste både pollen, husstøvmidd, muggsopp og dyreallergi. Å diagnostisere matallergi er vanskeligere. Det finnes ingen enkel test som kan påvise allergi. En diagnose blir satt ved hjelp av blodprøver, prikktest og matprovokasjoner.

Norges Astma - og Allergiforbund anbefaler allergikere å bruke antihistaminer eller betennelsesdempende øyendråper mot pollenplager, eventuelt også nesedråper. Noen barn får astmaplager i pollensesongen og da må astmamedisin gis.

- Allergivaksinasjon kan gis til barn over 5 år, men det kommer litt an på motivasjonen til barnet og foreldrene. Kortisonsprøyter, derimot, anbefales ikke. Dette skyldes risiko for bivirkninger, spesielt i binyrebarken, sier Grethe Amdal i Norges Astma - og Allergiforbund.

Klippet ut fra denne artikkelen :
http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/barn-og-pollenallergi-1434566.ece

Hei!

Sånn er min sønn også, men legen mente en allergitest ikke var nødvendig, siden det bare er på natten, og han ikke reagerer når vi leker ute f.eks.
(Ikke at det betyr at ikke dere skal snakke med legen.)

Hvis det er pollenallergi, kan de hjelpe å skylle håret hennes før leggetid, ha myggnetting foran vinduet, og stormlufte heller enn å ha vinduet oppe.
Har du sjekket om hun reagerer likt om hun sover i et annet rom?
Er hun sånn i bhg også?

Får pollenallergi fra 2-3 årsalder

Det er ikke uvanlig at barn får pollenallergi allerede 2-3 år gamle. Noen debuterer enda tidligere. I tillegg til høysnue kan barna få hodepine, bli slappe og uopplagte. Astmaplager og eksem kan forverres. Det finne ingen nedre grense for når allergitester kan tas og hos fastlegen kan du teste både pollen, husstøvmidd, muggsopp og dyreallergi. Å diagnostisere matallergi er vanskeligere. Det finnes ingen enkel test som kan påvise allergi. En diagnose blir satt ved hjelp av blodprøver, prikktest og matprovokasjoner.

Norges Astma - og Allergiforbund anbefaler allergikere å bruke antihistaminer eller betennelsesdempende øyendråper mot pollenplager, eventuelt også nesedråper. Noen barn får astmaplager i pollensesongen og da må astmamedisin gis.

- Allergivaksinasjon kan gis til barn over 5 år, men det kommer litt an på motivasjonen til barnet og foreldrene. Kortisonsprøyter, derimot, anbefales ikke. Dette skyldes risiko for bivirkninger, spesielt i binyrebarken, sier Grethe Amdal i Norges Astma - og Allergiforbund.

Klippet ut fra denne artikkelen :
http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/barn-og-pollenallergi-1434566.ece

Takk for informasjonen. :) Tror jeg at jeg skal ta henne med til legen over helga.
Har så lenge jeg kan huske reagert kjempe kraftig på pollen men aldri respondert noe spesielt positivt på allergi medisiner..
Hvis hun kan være lettere disponert pga våres allergi kan det nok være lurt å få henne testet.

Hei!

Sånn er min sønn også, men legen mente en allergitest ikke var nødvendig, siden det bare er på natten, og han ikke reagerer når vi leker ute f.eks.
(Ikke at det betyr at ikke dere skal snakke med legen.)

Hvis det er pollenallergi, kan de hjelpe å skylle håret hennes før leggetid, ha myggnetting foran vinduet, og stormlufte heller enn å ha vinduet oppe.
Har du sjekket om hun reagerer likt om hun sover i et annet rom?
Er hun sånn i bhg også?

Problemet med utlufting er at jeg ikke klarer å sove med vinduet lukket, virkelig, det går bare ikke.
Vi har bare et soverom og et av mistankene mine er vegg-til-vegg teppe på rommet. Kan ikke gjøre noe med det heller da vi bare leier.
Hun går heller ikke i barnehage..

Problemet med utlufting er at jeg ikke klarer å sove med vinduet lukket, virkelig, det går bare ikke.
Vi har bare et soverom og et av mistankene mine er vegg-til-vegg teppe på rommet. Kan ikke gjøre noe med det heller da vi bare leier.
Hun går heller ikke i barnehage..

Da lønner det seg å ha myggnetting foran vinduet i det minste, for det tar faktisk imot overraskende mye pollen.
Så tar du det ned og skyller det med hageslangen innimellom. :)

Poenget mitt var at hvis hun kun reagerer sånn hjemme, og ikke når dere er utenfor huset, eller hos andre, er det jo mest sannsynlig noe i huset som er galt.
Muggsopp kan f.eks gi slike symptomer.

Håper det ikke er noe alvorlig! <3

Back
Topp