Det er jo ikke det samme, men jeg vil si det kan sammenlignes, fordi begge tilfellene er noe som skader barnet, og det er noe man kan unngå.
Før i tiden var det jo akseptert å bruke fysisk avstraffelse for å oppdra barna sine. Så kom vi dit at barn fikk rettigheter som beskyttet dem mot dette. Før var det også mer akseptert at man røyket i stua si med ungene til stede, og i bilen osv, men dette er jo mer og mer på tur ut det også.
Min stefar kunne finne på å slå meg på rompa eller klaske på handa eller knipse på munnen, akkurat så mye at det gjorde vondt og jeg ble lei meg, men ikke sånn kjempeofte da. Det plaget meg mye mer at han røyka i stua vår og i bilen, jeg ble kvalm og bilsyk og hatet det intenst, og det skjedde jo daglig. Dette er jo kun min opplevelse da, ut fra MIN situasjon, men jeg ville altså heller at han hadde droppa røyken enn at han helt lot være fysisk avstraffelse.
Det betyr selvsagt ikke at jeg syns fysisk avstraffelse er greit, eller at det er bedre enn å røyke inne. Men å røyke inne eller i bil er mer enn en potensiel skade i fremtiden, det kan oppleves som utrolig plagsomt hver eneste gang det skjer, og det er så utrolig lett å unngå!