Kan det sammenlignes?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Overhørte en diskusjon om den nye loven det snakkes om (Den om å forby røyking hjemme og i bil der det er unger til stede.) mellom 2 damer i dag, og ble nysgjerrig på hva dere syns her inne...

Er det sammenlignbart å utsette ungene sine for passiv røyking og det å fysisk slå de?

Spørs hva du mener med sammenlignbart.
Begge er jo en form for omsorgssvikt, man påfører barnet fysisk skade, som det egentlig burde vært skånet for av sine nærmeste.
Men det er jo to forskjellige ting.
Det blir litt som å spørre om det er sammenlignbart om typen din er utro og at typen din går på fylla hver uke.

Den ene er omsorgssvikt, den andre er misshandling.

Løsa skrev:
Begge er jo en form for omsorgssvikt, man påfører barnet fysisk skade, som det egentlig burde vært skånet for av sine nærmeste.
Det blir litt som å spørre om det er sammenlignbart om typen din er utro og at typen din går på fylla hver uke.

Det var litt det diskusjonen gikk ut på tror jeg. Hun ene mente at de to ikke kunne sammenlignes, for det var forskjellige ting, mens hun andre mente det var helt det samme, for man ødela ungene for alltid uansett.

Ok, jeg har vært røyker selv, og man røyker ikke oppi ungene sine, eller noen andre for den sagt skyld. Synes i grunn det er forferdelig å røyke i bilen eller inne når man har barn... og egentlig generelt sett i nærheten av noen som ikke røyker selv. Så ja, jeg kan se sammenligningen, rett og slett fordi det går på dette med å gi ungene konsekvenser som kan være skadelig for dem... omsorgsvikt kan man vel kalle det å røyke sammen med barna. Mishandling, som å slå, er jo på et helt annet nivå sånn egentlig. Men samtidig så er begge tingene ille, mener jeg!

På en måte er det sammenlignbart, for det utsetter barn for skade. Passiv røyking kan gi barn luftveisproblemer og kreft.
Dog er fysisk mishandling mange grader verre, siden det også gir skader psykisk.
Men begge deler utsetter uskyldige barn for omsorgssvikt.

Jeg er helt i mot det å røyke i samme hus og bil som man har barn i. Men jeg ser ikke på meg selv som skadet eller blitt omsorgssviktet av mine foreldre da de røykte inne når jeg var liten. Om dette er årsaken til mine allergier vet vi ikke noe om. Men det jeg vet er at min far har de samme allergiene og min sønn også. I dag røyker de ute av hensyn til sine barnebarn og vet i dag bedre. Så nei det kan ikke sammelignes, men synes folk i dag bør være opplyste å la vær å drive med slik.

Jeg synes ikke det kan sammenlignes...begge deler er selvsakt omsorgssvikt, men tror fysisk mishandling vil skade mere phsykisk i lengden, mens røyken muligens kan skade helsa ellers på sikt.

Tror flere blir "skadet" generelt sett av juling i hjemmet enn av røyking i hjemmet, om man skulle sammenlignet med like tall.

Det er jo ikke det samme, men jeg vil si det kan sammenlignes, fordi begge tilfellene er noe som skader barnet, og det er noe man kan unngå. 

Før i tiden var det jo akseptert å bruke fysisk avstraffelse for å oppdra barna sine. Så kom vi dit at barn fikk rettigheter som beskyttet dem mot dette. Før var det også mer akseptert at man røyket i stua si med ungene til stede, og i bilen osv, men dette er jo mer og mer på tur ut det også. 

Min stefar kunne finne på å slå meg på rompa eller klaske på handa eller knipse på munnen, akkurat så mye at det gjorde vondt og jeg ble lei meg, men ikke sånn kjempeofte da. Det plaget meg mye mer at han røyka i stua vår og i bilen, jeg ble kvalm og bilsyk og hatet det intenst, og det skjedde jo daglig. Dette er jo kun min opplevelse da, ut fra MIN situasjon, men jeg ville altså heller at han hadde droppa røyken enn at han helt lot være fysisk avstraffelse. 

Det betyr selvsagt ikke at jeg syns fysisk avstraffelse er greit, eller at det er bedre enn å røyke inne. Men å røyke inne eller i bil er mer enn en potensiel skade i fremtiden, det kan oppleves som utrolig plagsomt hver eneste gang det skjer, og det er så utrolig lett å unngå!

Selvfølgelig kan det sammenlignes, da det har det til felles at uskyldige barn må lide for noe voksne gjør, som de ikke burde gjort!
Men det blir på to forskjellige nivåer, mener jeg!

Selvfølgelig kan det sammenlignes, da det har det til felles at uskyldige barn må lide for noe voksne gjør, som de ikke burde gjort!
Men det blir på to forskjellige nivåer, mener jeg!

Jeg er en IKKE røyker, men jeg synes likevel det er drøyt å kalle røyking inne omsorgssvikt. Hvis det er SÅ lite som skal til for at det er omssorgssvikt i deres øyne kommer barnevernet til å ha MYE å gjøre fremover.

Så jeg synes nå det å slå er omssorgssvikt og mishandling.
Røyking inne er uheldig, men ikke omssorgssvikt...

Jeg synes ikke man kan sammenligne det. Det ene er faktisk straffbart, det er ikke det andre. Det finnes mange grader av å røyke hjemme, altså hvor man røyker, hvor mye osv...Å slå et barn er å slå et barn, enten du vrir eller vender på det.

*lykkeligst* skrev:

Løsa skrev:

Det var litt det diskusjonen gikk ut på tror jeg. Hun ene mente at de to ikke kunne sammenlignes, for det var forskjellige ting, mens hun andre mente det var helt det samme, for man ødela ungene for alltid uansett.

Ødela ungene for alltid? Vokste selv opp med passiv røyking da jeg er født på midten av 70-tallet, var helt normalt å røyke inne da. I bilen også. Og mamma var utsatt for passiv røyking da hun var gravid. Jeg har da ikke blitt ØDELAGT av den grunn. Jeg har vel fått forkortet livet mitt bittelitt pga det, men ødelagt er jeg ikke. Hadde jeg blitt slått i oppveksten vil jeg tro jeg hadde vært litt ødelagt... Syns ikke man kan sammenligne disse to jeg da.

toneany skrev:
Det er jo ikke det samme, men jeg vil si det kan sammenlignes, fordi begge tilfellene er noe som skader barnet, og det er noe man kan unngå. 

Før i tiden var det jo akseptert å bruke fysisk avstraffelse for å oppdra barna sine. Så kom vi dit at barn fikk rettigheter som beskyttet dem mot dette. Før var det også mer akseptert at man røyket i stua si med ungene til stede, og i bilen osv, men dette er jo mer og mer på tur ut det også. 

Min stefar kunne finne på å slå meg på rompa eller klaske på handa eller knipse på munnen, akkurat så mye at det gjorde vondt og jeg ble lei meg, men ikke sånn kjempeofte da. Det plaget meg mye mer at han røyka i stua vår og i bilen, jeg ble kvalm og bilsyk og hatet det intenst, og det skjedde jo daglig. Dette er jo kun min opplevelse da, ut fra MIN situasjon, men jeg ville altså heller at han hadde droppa røyken enn at han helt lot være fysisk avstraffelse. 

Det betyr selvsagt ikke at jeg syns fysisk avstraffelse er greit, eller at det er bedre enn å røyke inne. Men å røyke inne eller i bil er mer enn en potensiel skade i fremtiden, det kan oppleves som utrolig plagsomt hver eneste gang det skjer, og det er så utrolig lett å unngå!

Det var ikke bare mer akseptert, det var akseptert da jeg var liten. Ingen som snakket om at det var skadelig verken for den røykende eller de som ble utsatt for passiv røyking da.

Rekekreke skrev:
Den ene er omsorgssvikt, den andre er misshandling.

Enig. 

Når det er sagt så er jeg helt for at det skal bli ulovlig.

Nei, men likevel er røyking å skade barna sine/andre, så jeg kan i bunn og grunn se hvorfor de sammenlignes.

Nei, det kan ikke sammenlignes! Blir bare for dumt å sammenligne det!

Man kan røyke i nærheten av barna og likevel være kjempe gode foreldre, men man ikke si det samme om foreldre som fysisk mishandler barna sine!

-Nymphadora- skrev:
Nei, det kan ikke sammenlignes! Blir bare for dumt å sammenligne det!

Man kan røyke i nærheten av barna og likevel være kjempe gode foreldre, men man ikke si det samme om foreldre som fysisk mishandler barna sine!

Men det er jo forskjell på "i nærheten" og "i et avstengt rom". 

suttelutt skrev:
Jeg synes ikke det kan sammenlignes...begge deler er selvsakt omsorgssvikt, men tror fysisk mishandling vil skade mere phsykisk i lengden, mens røyken muligens kan skade helsa ellers på sikt.

Tror flere blir "skadet" generelt sett av juling i hjemmet enn av røyking i hjemmet, om man skulle sammenlignet med like tall.

Oj, tror folk det enda i 2012, at det bare er muligens altså?
Jeg må nok skuffe, den vil helt sikkert påføre helseskade.

Back
Topp