kan dere kjenne livmora?

tjukka_igjen

Glad i forumet
Husker ikke hva toppen av livmora kalles, fundus? Husker jeg kunne kjenne den og se hvor langt på vei jeg var. Hvilken uke kunne man begynne å kjenne den?

Leste at den vokste ut av bekkenet rundt uke 12, men at det fortsatt kunne gå litt tid før man klarte kjenne den? Husker ikke helt fra forrige svangerskap heller, rart hvor fort man glemmer! ;)

Den kommer opp fra skambenet i ca uke 12. Jordmoren kjente min i uke 13 forrige gang :)

Greide ikke kjenne den sist gang, og greier sikkert ikke kjenne den nå heller

hmm... jeg og har hørt noe om at man kan kjenne toppen når man er ca 12 uker på vei.. Jeg er 8+4, men kan kjenne livmora mi. Innimellom blir magen hard et lite punkt også blir det borte igjen. Regner med det er småen som beveger seg.. Men lurer litt på da om jeg kan være lenger på vei enn det jeg selv tror? Det her er da mitt andre svangerskap også.

Ida185 skrev:
hmm... jeg og har hørt noe om at man kan kjenne toppen når man er ca 12 uker på vei.. Jeg er 8+4, men kan kjenne livmora mi. Innimellom blir magen hard et lite punkt også blir det borte igjen. Regner med det er småen som beveger seg.. Men lurer litt på da om jeg kan være lenger på vei enn det jeg selv tror? Det her er da mitt andre svangerskap også.

Jeg mener jeg har lest at fosteret ikke beveger seg før i løpet av uke 9. Er noe med hjernebølger og sånn. Så tror kanskje ikke det er det du merker enda hvis du bare er 8+4. Er også mulig at flergangsgravide kan kjenne livmoren tidligere siden livmoren er litt større i utgangspunktet på oss. Mulig den vokser litt fortere liksom. Så det tror jeg er mulig. Lege kjente livmoren min i uke 11 sist, og fikk inn hjeetelyden, så min var nok over symfysen litt tidligere enn uke 12 sist.

Forrige gang kjente vi det rundt uke 12 mener jeg. Dvs. jeg klarer ikke å kjenne det så godt selv, så det er mannfolket sin jobb. Denne gangen kjenner han noe nå allerede, men er usikker på om det er livmoren eller urinblæra. Det sies vel at livmoren kommer raskere opp av bekkenet når man har vært gravid tidligere?

jeg kan ikke kjenne livmoren min enda. Og jeg har vært gravid tidligere. :P Så er nok veldig forskjellig.
Babyen begynner vel ikke å bevege på seg før i uke 9. Var på UL 8+4 forrige gang, og eneste bevegelsene da var hjertet som slo :)

Legen fikk inn hjertelyden på meg i uke 11 sist gang også.. så det går nok an, men bare ikke like lett å finne igjen hjertet alltid. Jeg skal til lege om 2 uker, det blir spennende :)

Jeg er bare 7+6 og kjenner livmor allerede, og har kjent den i noen dager. Kjente den tidlig sist gang også. Jeg har vært på tidlig ul og vet at jeg ikke er lenger enn 7+6 på vei. Sikkert litt forskjellig fra person til person.

Da håper jeg den kommer frem denna uka her altså.. Legen om ei uke, å håper på om de hører etter hjertelyd. Hvis de ikke bruker sånn dumt trerør:p hehe.. Men er klar over at det kanskje kan være litt tidlig også.. Alltid litt spennende med første sjekk:)))

Husker ikke når jeg kjente den sist, men jeg hørte hjertelyden med doppler når jeg var rundt 10-11 uker på vei (førstegangs)

Back
Topp