Kan dere betydningen av begrepet dilemma?

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Selv de enkleste valg kan faktisk være dilemma for noen. en utenforstående kan ikke avgjøre hva som er dilemma og ikke for andre.

Nei, det kan være vanskelige valg, og ubehagelige valg. Et dilemma er å velge mellom to onder. At man velger å tolke ord på sin egen måte er vel og bra, men det går ikke overens med hvilken betydning ord faktisk har ifølge ordboka.

Kleo79 skrev:

Lykke-Li skrev:
Note to self:
Tenke seg godt om neste gang man våger seg til å starte en tråd, sånn at man ikke er ubetenksom når man formulerer seg. Er så ubehagelig når rettskrivningspolitiet her inne kommer og arresterer en.

(Regner med at denne tråden er myntet på meg, og til mitt forsvar så kan jeg ikke si annet enn at jeg skrev litt i hyrten og styrten, ser i ettertid at jeg selvsagt burde ha skrevet "navnevalg" i stedet. Jeg anser for øvrig meg selv for å være forholdsvis stødig i både grammatikk og ordforråd, men alle kan da slumse litt innimellom. Jeg glemte i farten at her inne sitter folk bare og venter på å kunne slå ned på ubetydelige filleting.)

Jøsses, vi er tydeligvis nærtagende idag. Den er ikke myntet på noen spesielle, men inspirert av alle som bruker ordet feil. Ja, jeg tenkte på det da jeg leste din overskrift, og kom da på at jeg ville lage en tråd om det. Så du kan kalle deg selv min inspirasjon, hvis det får deg til å føle deg bedre. Og hvorfor må folk se på slike tråder som "polititråder"? Kan man ikke bare være med på det, og lære litt?

Jøsses, vi er tydeligvis nedlatende idag.. Du trenger ikke å "trøste" meg, jeg tar meg ikke nær av det. Jeg ville bare poengtere at selv om man slumper til å benytte et ord ukorrekt fordi man slurver litt så betyr ikke det nødvendigvis at man trenger å lære. Så lenge det er ubetydelig for forståelsen av innholdet så ser jeg ikke poenget med å umiddelbart fremheve at du kan noe du tror ikke andre vet. Men da er vi bare uenige om det, helt greit det da. Dette har jo vært diskutert til det kjedsommelige hundre ganger før, så vi legger vel bare denne død nå? :-)

Beklager til de som føler at dette er opplæring, og som blir fornærma. Det var ikke intensjonen. Jeg var ærlig interessert i om folk visste betydningen av ordet eller ei. Bli så fornærma som dere vil, det var ikke ondt ment.

Kleo79 skrev:
Beklager til de som føler at dette er opplæring, og som blir fornærma. Det var ikke intensjonen. Jeg var ærlig interessert i om folk visste betydningen av ordet eller ei. Bli så fornærma som dere vil, det var ikke ondt ment.

Og jeg beklager at jeg tolket deg i verste mening og misforsto. Nothing but love tonight... ;-)

Uten å ha søkt det opp vil jeg sagt at det er når du må gjøre et valg, gjerne at du har TO valgmuligheter, og kanskje at begge valgmulighetene har fordeler eller ulemper, som gjør valget vanskelig?

toneany skrev:
Uten å ha søkt det opp vil jeg sagt at det er når du må gjøre et valg, gjerne at du har TO valgmuligheter, og kanskje at begge valgmulighetene har fordeler eller ulemper, som gjør valget vanskelig?

Begge valgmulighetene har kun ulemper, ingen fordeler. Skal jeg gi ungen min pest eller kolera? Det er å måtte velge mellom to onder.

Kleo79 skrev:

toneany skrev:

Begge valgmulighetene har kun ulemper, ingen fordeler. Skal jeg gi ungen min pest eller kolera? Det er å måtte velge mellom to onder.

Det kan jo hende at ulempen er at den ene fordelen blir uaktuell?

Hvis man har et dilemma der man må velge mellom to goder, så vil jo det å utelukke den ene goden bli en onde på en måte.

Så det kan jo, og er jo, ofte ulemper involvert.
Er ikke bare pest eller kolera, men gjerne fest med pest eller familieselskap med kolera.
Hvis du skjønner....

Dani California skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Selv de enkleste valg kan faktisk være dilemma for noen. en utenforstående kan ikke avgjøre hva som er dilemma og ikke for andre.

Jo hvis det ikke er et ubehagelig valg, og vedkommende fortsatt kaller det et dilemma av uvitenhet, så kan man det :P

Poenget mitt et at ingen andre kan vite hvilke valg som er ubehagelige for andre.

For noen er kanskje to navn så viktige og riktige, at det er ubehagelig og kutte ut ett av dem. Kanskje det er oppkalling eller andre ting inn i bildet.

For andre er det kanskje ubehagelig om velge mellom sjokoladekake og bløtkake, fordi man er ett skikkelig kakemoster og sliter med mat/søtsaker generelt, men forsøker og være flink. Man kan faktisk bli fysisk dårlig av slike valg, bare spør søtmons, overspiser, matavhengige meg. :p

Mens for de aller fleste virker dette som bittemå bagateller, som umulig kan være noe dilemma. Alikevel kan de det for noen. Man er forskjellig spikret sammen, og man reagerer på forskjellige ting. Så enkelt er det bare.

Og noen, inkludert med selv, sliter med sterk beslutsomhetsvegring, og bare det og skulle ta ett valg er ett stort onde i seg selv! Hvis jeg velger slik, hva om... osv. :p

Back
Topp