Kan dere betydningen av begrepet dilemma?

Kleo79

Gift med forumet
Syns mange bruker begrepet dilemma om valg man har i hverdagen. Kan dere betydningen av det?

Kleo79 skrev:
Syns mange bruker begrepet dilemma om valg man har i hverdagen. Kan dere betydningen av det?

Pest eller kolera :P

Jupp, det kan jeg faktisk.

Mange har ofte et dillema også. Dét vet jeg ikke hva er.

©Smartass skrev:
Mange har ofte et dillema også. Dét vet jeg ikke hva er.

Nei, der er jeg også helt blank :)

Har ikke sett noen misbruke det ordet så vidt jeg kan huske, men det er vel når man har flere valg hvor man opplever en ambivalens fordi uansett hva man velger vil det ha sine ulemper, og ingen av ulempene overgår den andre såpass at det blir et enkelt valg.

Det er iallefall min definisjon.

Dani California skrev:
Har ikke sett noen misbruke det ordet så vidt jeg kan huske, men det er vel når man har flere valg hvor man opplever en ambivalens fordi uansett hva man velger vil det ha sine ulemper, og ingen av ulempene overgår den andre såpass at det blir et enkelt valg.

Det "misbrukes" jo stadig vekk.
Skal jeg spise pizza eller burger? Barnet hete Tuva eller Thea?
Faktisk misbrukes det så ofte, at den tovalgsbetydningen (samme hva det er) har blitt relativt godkjent. :) Plager ikke meg.. :P

Dani California skrev:

Navnedilemma, middagsdilemma, klesdilemma, skodilemma, gardindilemma osv osv. Ingen av disse kan kategoriseres som dilammaer hvis man tolker ordet slik det skal tolkes.

Jeg tror jeg har noe som virkelig er et dilemma.. 

Skal jeg droppe antidepressive videre og være deprimert

Skal jeg ta antidepressive og ikke ha peiling på hvordan det kan skade babyen i magen?

Det er vel et solid dilemma? For det gnager meg opp på innsiden! 

Hvilke navn babyen skal ha? Ingen dilemma! 

©Smartass skrev:

Dani California skrev:

Det "misbrukes" jo stadig vekk.
Skal jeg spise pizza eller burger? Barnet hete Tuva eller Thea?
Faktisk misbrukes det så ofte, at den tovalgsbetydningen (samme hva det er) har blitt relativt godkjent. :) Plager ikke meg.. :P

Mulig det, bare jeg ikke som legger merke til det sikkert.
Men ja, et dilemma er jo et dilemma. Man kan ikke si at man har et dilemma hvis man sliter litt med å velge.
Et dilemma skal gjøre litt vondt:P

Jeg kunne tydligvis ikke betydningen av begrepet. Jeg søkte på ordet i ordbok på nett og det sto at det er en situasjon der en er nødt til å velge mellom to like ubehagelige muligheter, kan også kalles en knipe.
Jeg trodde bare det var når man hadde to valg og ikke visste hva man skulle velge (kanskje ikke sånn som smartass skrev her da, ang. navnevalg eller valg av middag). Ikke nødvendigvis at alternativene var ubehagelige, men mer sånn "jeg har avtalt med ei venninne å komme på besøk, men glemte at jeg allerede hadde lovet mannen å finne på noe med han. Hva skal jeg gjøre?!" Ingen av mulighetene er jo ubehagelige tenker jeg. Bare ubehagelig å avlyse en av avtalene...

Har sett begrepet brukes på ganske mange rare måter her inne, og ellers da., uten at jeg kommer på et eksempel nå:)

LillianneLie skrev:
Ikke nødvendigvis at alternativene var ubehagelige, men mer sånn "jeg har avtalt med ei venninne å komme på besøk, men glemte at jeg allerede hadde lovet mannen å finne på noe med han. Hva skal jeg gjøre?!" Ingen av mulighetene er jo ubehagelige tenker jeg. Bare ubehagelig å avlyse en av avtalene...

Jo, for uansett hva man velger blir det ubehagelig.
Det er ikke det man velger som trenger å være ubehagelig, kan også være det man velger bort.
Uansett, samme hva man velger så finnes det ulemeper.

Her kan jeg faktisk svare at ja. Ja det kan jeg!

Jeg kan også forskjell på de forskjellige etikkene som finnes. Det er det som ofte er grunnlaget til et dilemma, at to eller flere etikker jobber "mot" hverandre.

Selv de enkleste valg kan faktisk være dilemma for noen. en utenforstående kan ikke avgjøre hva som er dilemma og ikke for andre.

Note to self:
Tenke seg godt om neste gang man våger seg til å starte en tråd, sånn at man ikke er ubetenksom når man formulerer seg. Er så ubehagelig når rettskrivningspolitiet her inne kommer og arresterer en.

(Regner med at denne tråden er myntet på meg, og til mitt forsvar så kan jeg ikke si annet enn at jeg skrev litt i hyrten og styrten, ser i ettertid at jeg selvsagt burde ha skrevet "navnevalg" i stedet. Jeg anser for øvrig meg selv for å være forholdsvis stødig i både grammatikk og ordforråd, men alle kan da slumse litt innimellom. Jeg glemte i farten at her inne sitter folk bare og venter på å kunne slå ned på ubetydelige filleting.)

Lykke-Li skrev:
Note to self:
Tenke seg godt om neste gang man våger seg til å starte en tråd, sånn at man ikke er ubetenksom når man formulerer seg. Er så ubehagelig når rettskrivningspolitiet her inne kommer og arresterer en.

(Regner med at denne tråden er myntet på meg, og til mitt forsvar så kan jeg ikke si annet enn at jeg skrev litt i hyrten og styrten, ser i ettertid at jeg selvsagt burde ha skrevet "navnevalg" i stedet. Jeg anser for øvrig meg selv for å være forholdsvis stødig i både grammatikk og ordforråd, men alle kan da slumse litt innimellom. Jeg glemte i farten at her inne sitter folk bare og venter på å kunne slå ned på ubetydelige filleting.)

Tror absolutt ikke den var myntet på DEG ;) 
Du er ikke den eneste som har skrevet sånn =) Tror det er mer på det generelle! :)

Live2Learn skrev:

Lykke-Li skrev:
Note to self:

Tror absolutt ikke den var myntet på DEG ;) 
Du er ikke den eneste som har skrevet sånn =) Tror det er mer på det generelle! :)

Ikke? Nærtagende i dag altså? Moi? emoticon

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Selv de enkleste valg kan faktisk være dilemma for noen. en utenforstående kan ikke avgjøre hva som er dilemma og ikke for andre.

Jo hvis det ikke er et ubehagelig valg, og vedkommende fortsatt kaller det et dilemma av uvitenhet, så kan man det :P

Lykke-Li skrev:
Note to self:

Jøsses, vi er tydeligvis nærtagende idag. Den er ikke myntet på noen spesielle, men inspirert av alle som bruker ordet feil. Ja, jeg tenkte på det da jeg leste din overskrift, og kom da på at jeg ville lage en tråd om det. Så du kan kalle deg selv min inspirasjon, hvis det får deg til å føle deg bedre. Og hvorfor må folk se på slike tråder som "polititråder"? Kan man ikke bare være med på det, og lære litt?

Back
Topp