Kan dere beskrive maserier kontra tidlige rier?

Neptun80

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Kan dere beskrive, så detaljert dere føler for, hvordan dere kjenner/opplever maserier kontra tidlige rier? Nå spør jeg fordi jeg faktisk er litt i tvil om hva av disse jeg kjenner på akkurat nå...

Jeg hadde rier i 2,5 døgn før jeg nådde 4 cm åpning, så regner med at der var maserier. Men de kom regelmessig, gjorde vondt og varte i ca 1 min. Eneste forskjellen i riene var at etter 2 døgn ble jeg strippet til 2 cm, og da ble plutselig smertene enda verre. 3 døgn etter 'maseriene' startet ble babyen født.

Vanskelig å forklare hvordan det kjennes. For min del husker jeg det som en blanding av mageknip/menssmerter samtidig som magen strammer seg. Rier kommer vel mere regelmessig enn hva maserier gjør....

Mine kynnere og maserier er langt fra like intense som rier. De kan være like hyppige, men vil avta etter en stund. Ekte rier avtar ikke, og vil bare bli hyppigere og mer intense

Hos meg var de helt like. Rent bortsett fra at de ordentlige riene ikke dabbet av etterhvert da... Tre falske alarmer og turer på sykehuset før det ble fødsel.

Jeg hadde rier i 2,5 døgn før jeg nådde 4 cm åpning, så regner med at der var maserier. Men de kom regelmessig, gjorde vondt og varte i ca 1 min. Eneste forskjellen i riene var at etter 2 døgn ble jeg strippet til 2 cm, og da ble plutselig smertene enda verre. 3 døgn etter 'maseriene' startet ble babyen født.
Signerer denne! Hadde også maserier i 3 døgn før de tok vannet og fødselen begynte skikkelig.

Takk for svar :-) Ja det stemmer nok uansett dette at det skal være regelmessig og ikke dabbe av. Jeg husker bare at de første riene i første fødsel var slik jeg hadde i sted, som om det var litt vage tidlige rier der en kjenner at hele livmora trekker seg sammen og med en sviende murring i livmorhalsen :-D Blir aldri klok på dette, hehe :-P Har ikke gitt seg, men er mindre vonde ved ro og er ikke på en prikk regelmessige. Jaja, man får vente å se.
Men klarer dere å beskrive en eventuell forskjell rent fysisk i hvordan dere opplevde det, eller var det likt, bare enten regelmessig eller ikke?

Husker at i begynnelsen var de som kraftige menssmerter og etterhvert ble de sterkere og vondere og beveger seg nedover på en måte rundt endetarmen, husker at hadde det vanskelig å sitte fordi hadde vondt og måtte gå rundt. Og så var de som sterke kramper i hele magen som varte ca. 1 minutt. Gleder meg ikke til å kjenne de igjen kan jeg si, men er nødvendig...

Hos meg var de helt like. Rent bortsett fra at de ordentlige riene ikke dabbet av etterhvert da... Tre falske alarmer og turer på sykehuset før det ble fødsel.
Samme her, kjentes likt ut og smertene ble litt og litt verre. Hadde heldigvis bare 2 bomturer på sykehuset hvor jeg ble sendt hjem med 1cm åpning, paracet, og beskjed om å prøve å sove (noe som så klart var helt umulig) :P

Jeg hadde ikke maserier, men mye kynnere. Det har jeg nå også. Hele magen strammer seg og holder tak ei stund. Derfor skjønte jeg at det var rier med en gang siden de bygget seg opp og roet seg ned med en topp på midten i motsetning til kynnerne hvor alt bare strammer. Men har skjønt at det er ganske individuelt hvordan rier oppleves også. Noen får det mer i ryggen, andre mer i magen Etc. Håper jeg skjønner det raskt denne gangen også. Tar gjerne en reprise av sist fødsel!:)

Forskjellen er vell bare at maseriene dabber av etter en stund istedenfor å øke i styrke og hyppighet sånn som effektive rier gjør?

Jeg begynner å tenke at det jeg hadde ikke var maserier, men ineffektive/ekstremt trege rier :P

Jeg begynner å tenke at det jeg hadde ikke var maserier, men ineffektive/ekstremt trege rier :P

Dette tror jeg jeg har nå. Hatt siden lørdag. Var på sykehuset natt til søndag. Slo svakt ut på rier men ikke tegn t fødsel. Hatt det sånn siden. Men får vel bare vente å se

Dette tror jeg jeg har nå. Hatt siden lørdag. Var på sykehuset natt til søndag. Slo svakt ut på rier men ikke tegn t fødsel. Hatt det sånn siden. Men får vel bare vente å se
Spennende!!

Kynnere er ikke vonde bare irriterende og ikke regelmesdige. Masrier kan godt være regelmessige og vonde men har ingen innvirkning på livmorhals/livmormunnen.
Sånn opplevde jeg det :)

Da søstern min fødte første gangen, trodde hun riene bare var maserier. De var liksom ikke så intense og vonde, mente hun. Mamma foreslo at de likevel tok en tur på sykehuset, og en halvtime etter ankomst ble babyen født. :-D

Håper selvsagt på rask fødsel, men er samtidig kjemperedd for at jeg ikke rekker frem i tide... :-S

Da søstern min fødte første gangen, trodde hun riene bare var maserier. De var liksom ikke så intense og vonde, mente hun. Mamma foreslo at de likevel tok en tur på sykehuset, og en halvtime etter ankomst ble babyen født. :-D

Håper selvsagt på rask fødsel, men er samtidig kjemperedd for at jeg ikke rekker frem i tide... :-S
Har ei venninne som fødte på stua. Det gikk veldig bra!:) men det skjer jo veldig sjelden at man ikke rekker frem. Vi har kort vei til sykehuset og mulighet for å ta en ulovlig snarvei om det skulke bli veldig hast!

Har ei venninne som fødte på stua. Det gikk veldig bra!:) men det skjer jo veldig sjelden at man ikke rekker frem. Vi har kort vei til sykehuset og mulighet for å ta en ulovlig snarvei om det skulke bli veldig hast!
Oj, stua hørtes heftig ut :-)

Vi er ca 30 min unna sykehuset (uten trafikk), så det bør gå fint. Bare håper sykehuset tar meg seriøst og lar meg få komme inn selv om jeg tilsynelatende er tidlig i prosessen.

Back
Topp