Kan BMI Være feil?

Prox

Gift med forumet
Er det alltid mulig å få perfekt bmi?

Jeg kom meg ned til perfekt vekt i forhold til bmi, men da måtte jeg leve på rugssprø, magerost, havregrøt, litt middag og ingen kveldsmat (til nøds noe frukt..)
Men er det virkelig sånn man må leve??! :o
Kan det Være sånn at bmi viser feil?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Den på nettet kan være så til de grader feil! Men hvis du måler hos profesjonelle som sjekker mer enn bare høyde og vekt (fettprosent osv) så tror jeg den skal være ganske nøyaktig. :)

Bmi er veiledende. Hvis du feks er veltrent og har mye muskler kan du være "overvektig" på bmi-skalaen. Det er kanskje mer aktuelt for menn enn kvinner, men allikevel.

Fettprosent og innvendig fett er det som er viktig, og farlig hvis du har for mye.

http://www.finnhvordan.no/hvordan-male-fettprosent/

Den på nettet kan være så til de grader feil! Men hvis du måler hos profesjonelle som sjekker mer enn bare høyde og vekt (fettprosent osv) så tror jeg den skal være ganske nøyaktig. :)
Hvor kan jeg få målt det? :)

Den vil også bli misvisende for høye og lave personer. F eks vil det for meg som er høy se ut som jeg har en høy bmi, mens jeg egentlig ikke er så stor. En lav person vil tilsvarende få lavere bmi, slik at de egentlig ofte er større enn bmi tilsier. Det finnes kalkulator på nett som tar hensyn til høyden også, men husker ikke nettsiden i farta :)

22.02.2015 ♡

Bmi er kun en pekepinn og den har ingenting med hvor sunt og aktivt en lever
Jeg vil alltid ha høy bmi men det er enkelt og greit fordet at jeg har muskler, og muskler veier som kjent mer enn fett.

En kan være tynnfeit (tynn og usunn) nett som en kan veie mye men være sunn (muskler/aktiv livsstil)

Vi har alle også forskjellig kroppsbygning. Det er nok mye som spille inn her, som f.eks beinbygning. Og selvfølgelig, som nevnt tidligere, muskler har veldig mye å si.

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Jeg har vertfall det inntrykket av at det ikke stemmer på menn, min samboer veier en del, men er hva jeg kaller en kraftkar, han er jo brei over brystet. Hans bmi ligger på 33.9. Ble faktisk helt sjokka, for han er en stor mann, men er jo ikke kraftig overvektig! Jeg regna også ut min ideal bmi, og den tilsier at jeg skal veie 59, 10 kg mindre enn jeg veier til vanlig. Jeg vet jeg har litt ekstra, og 64/65kg er en fin vekt for meg, det var mine glansdager :P Men 59kg, jeg tror jeg hadde vært veldig tynn.

Min bmi er misvisende. Jeg lå nederst på normalvekt før. Nå er jeg plutselig overvektig, men de gamle klærne passer. Har fått mer muskler siden jeg ikke bevegde meg mye før. Nå med en 1 åring beveger jeg meg mye mer. Er fortsatt litt større enn jeg var. Men føler selv at vekt ikke stemmer overens med klærne.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

BMI er misvisende ganske ofte. En kompis av meg drev med Fitness og hadde BMI på Ekstrem fedme. Han hadde jo nesten ikke et gram fett,men muskler.

Og om BMI er riktig så var jeg fremdeles overvektig i følge den da hoftekammen stod ut på meg for en del år siden. Så BMI kalkulatorer på nett er bare tull.

Gå til legen. Han/hun vil se på deg, undersøke deg og ta blodprøver etc.

Er det alltid mulig å få perfekt bmi?

Jeg kom meg ned til perfekt vekt i forhold til bmi, men da måtte jeg leve på rugssprø, magerost, havregrøt, litt middag og ingen kveldsmat (til nøds noe frukt..)
Men er det virkelig sånn man må leve??! :eek:
Kan det Være sånn at bmi viser feil?

BMI er perfekt til å beregne hvor sunn en befolkning er.
Altså gjennomsnittlig BMI i en gruppe mennesker.
Hva som er riktig for den enkelte varierer veldig.
Ikke sikkert den er riktig for deg

Det et vel også noe som sier at midjemålet bør være under 80 cm for kvinner for å redusere risikoen for en del livsstilssykdommer

Last edited:
Var på grethe roede kurs to ganger,da hadde de et apparat som målte fettprosenten.

"normalvekta " var et spenn på 7 kg alt ift høyde, alder og benbygning.

trivselsvekta er en individuell sak :)

Back
Topp