Kan barna svømme?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Kan deres barn svømme? Hvordan lærte de det? I sjøen eller i basseng? På kurs, babysvøm eller bare sammen med dere?

Felix har badet veldig lite. Han har atopisk eksem, og vi har ikke ville gjøre det verre med å bade ham i klorvann.

Nå har jeg ombestemt meg. I dag sto han i sjøen med vann opp til midt på lårene, da han snublet og falt forover. Han havnet med ansiktet / hodet under vann, og jeg så at han stivnet i skrekk. Derimot gjorde han ingen forsøk på å reise seg opp, eller gjøre noe med situasjonen selv. Jeg var bare to meter unna, og det tok ikke lang tid å plukke ham opp, men det skremte vettet av meg at han bare lå der stiv med ansiktet under. Nå skal han lære å svømme. 

Hvis noen har noen tips til hvordan jeg på mest mulig smidig måte får med meg to viltre bleiebarn i svømmehallen så blir jeg veldig takknemlig.

Theo hundesvømmer med baderinger hvis det var sånn du tenkte ? Tror ikke han er klar for å lære seg å svømme ordentlig, men syns dette holder forløbig, han hopper fra brygga på stranda og svømmer opp i land igjen og er storfornøyd med det. Må jo selvfølgelig se ann strømmen i vannet da, han er nok ikke så sterk. 

Theo hundesvømmer med baderinger hvis det var sånn du tenkte ? Tror ikke han er klar for å lære seg å svømme ordentlig, men syns dette holder forløbig, han hopper fra brygga på stranda og svømmer opp i land igjen og er storfornøyd med det. Må jo selvfølgelig se ann strømmen i vannet da, han er nok ikke så sterk. 

Vil ikka kalle det å svømme enda, men hun kommer seg flere meter bortover i vannet ihvertfall. Har gått på babysvømming i ca 2 år, så hun stortrives i vannet.

Jeg ville ikke tatt med meg 2 så små barn alene, så mitt beste tips er at dere er minst 2 voksne. ;)

Nei, hun nekter å gå uti barnebassenget. Skal bare være i det som er 0,3 (er vel det som er terapibasseng tror jeg). Hyler hvis vi prøver å ta hun uti noe dypere. Lillesøster derimot, hun svømmer alene og dukker under og koser seg. Begge prøvde for første gang å bade i basseng for 3 uker siden. Det jeg tror er forskjellen er at Karina var ganske stor før hun dusjet første gang, mens Elise har dusjet siden hun var nyfødt og har derfor vært vandt med å få vann i ansiktet hele tiden. 

Nei, hun nekter å gå uti barnebassenget. Skal bare være i det som er 0,3 (er vel det som er terapibasseng tror jeg). Hyler hvis vi prøver å ta hun uti noe dypere. Lillesøster derimot, hun svømmer alene og dukker under og koser seg. Begge prøvde for første gang å bade i basseng for 3 uker siden. Det jeg tror er forskjellen er at Karina var ganske stor før hun dusjet første gang, mens Elise har dusjet siden hun var nyfødt og har derfor vært vandt med å få vann i ansiktet hele tiden. 

han svømmer ikke, men er veldig glad i å base i vannet. Var litt sjelden i bassenget en periode og da ble han veldig usikker. Men etter å ha vasser i grunt vann et par ganger nå har han blitt mye tøffere! Vi starter på vannleg/svømming nå snart og det gleder jeg meg veldig til! Jeg har alltid elsket vann selv og svømte lenge før skolealder og ønsker at han skal bli vant til å klare seg i vannet :)

Neom skrev:
Vil ikka kalle det å svømme enda, men hun kommer seg flere meter bortover i vannet ihvertfall. Har gått på babysvømming i ca 2 år, så hun stortrives i vannet.

Jeg ville ikke tatt med meg 2 så små barn alene, så mitt beste tips er at dere er minst 2 voksne. ;)

Hehe, jeg er så glad for at det er flere enn meg som tenker litt slik. Det virker som om veldig få rundt meg har forståelse for at jeg ikke tør ta med begge ungene på stranden alene. Jeg tenkte at vi skulle være tosammen noen få ganger i badeland, så barna får lært hva vi skal gjøre i garderober og basseng. Etterhvert må jeg nok ta dem med alene hvis vi skal rekke noe svømmeundervisning.

Nei hun kan ikke svømme riktig enda. Vi har gått på babysvømming siden hun var et lite frø. Om hun havner under vann eller vi slipper henne 50 cm unna bassengkanten så "svømmer" hun selv mot kanten.. (hun sparker med bena og flakser med arma :0P). Det er ganske viktig at de ikke stivner helt, men at de prøver å søke mot land. Jeg ville absolutt meldt meg på småbarnsvømming. Man lærer ganske mye der.

Nei, hun kan ikke svømme, men da vi var på Mallorca, viste hun interesse for det. Hun dukket faktisk hele seg under, jeg tror hun selv trodde at hun kunne:) Fikk henne raskt opp igjen. Har veldig lyst til å lære henne litt snart, men som for deg er det litt vanskelig med to små, særlig nå som Luna enda er avhengig av pupp. Luna har også fått separasjonsangst allerede, så jeg kan ikke gå fra henne om kveldene uten å måtte regne med at hun bare skriker, og det orker jeg ikke tanken på. En mulighet er jo at pappaen tar Alma med på kurs, og han er også veldig på den at han vil hun skal lære tidligst mulig, så det er mulig vi starter med noe til høsten. I hvert fall så hun blir mer fortrolig med vann. 

Hun elsker å bade og kommer seg fremover i vannet med armringer på, men vil ikke kalle det å svømme :)

Det er vel svært få som kan i den alderen :)

Men det er veldig lurt å la de bli trygg på å være i vann, så det er kjempefint å ta de med i basseng :)

Han eldste svømmer noe men kan ikke kalle det fullverdig. Han fikk 1 ukes svømmeundervisning i bhg, så har vi øvd i ferier og i den lokale svømmehallen. Han minste bare løper og legger seg ned og holder hendene i bunn og sier han svømmer :))

Nå etter at vannskrekken har blitt kurert,elsker han å være i vannet, så med armringer kommer han seg bortover dit han vil,men kaller ikke dette for svømming.:)

Nå etter at vannskrekken har blitt kurert,elsker han å være i vannet, så med armringer kommer han seg bortover dit han vil,men kaller ikke dette for svømming.:)

mammatilstorm skrev:

Hvordan klarte dere å kurere den?

Zol80 skrev:

mammatilstorm skrev:

Hvordan klarte dere å kurere den?

vi begynte å dra på svømming hver fredag igjennom barnehagen. I starten var han helt hysterisk,men jeg å pappen var fast bestemt på at dette skulle vi klare å vi fortsatte med å ta han med( vi tok med en leke eller to slik at han ble litt distrahert). Etter hvert begynte han å føle seg mer og mer trygg og til slutt ville han ikke bli holdt,bare leke og "svømme" rundt selv.

Men det gjelder å være litt bestemt og "pushe"LITT og litt:)

Vi har endelig vent han av basseng/strandskrekken.. Så han kan ikke svøme enda. Jeg prøvde sist vi var på stranda. Da syns han det var artig å bli holdt oppe å prøve å plaske med bena. Det var det nermeste vi kom svømming.

Back
Topp