Kan barna fargene?

almara

Forumet er livet
VIP
Alma her virker på meg langt framme med det meste... i hvert fall på linje med andre barn på hennes alder. MEN- når det gjelder farger, virker det som hun ikke har snøring emoticon. Hun kan navnet på alle fargene, så når jeg spør henne hvilken farge det er på en gjenstand, kan hun tenke litt og så si "eeeeee, grønn!" for eksempel. Noen ganger stemmer det, andre ganger overhodet ikke! Vi kan også være enige om at en ting er rød, så ser vi på en annen ting med en helt annen farge, og så er den også rød. 

Hvordan er det med deres barn- kan de fargene? Noen som opplever det samme som jeg gjør med Alma? Jeg tviler ikke på at hun kommer til å lære seg fargene, syns bare det er litt rart.. 

Han lærte fargene veldig tidlig (13-14mnd), men kan fremdeles gi rare svar på hvilken farge ting er. Kan f.eks. si at en bil er rød, og peke på en rød lykt, og helt overse at resten av bilen er kjedelig svart. Yndlingsfargen er grønn, og er det den minste lille grønne flekk på en gjenstand, så er den grønn. Han er blitt litt bedre til å ramse opp de andre fargene etterhvert nå da, men starter alltid med den fineste.Sa f.eks. en dag at han ville ha den grønne bodyen, og så la til "den med blå striper" da jeg ikke forsto. Den har da bare mørkeblå og lyseblå striper, men en liten grønn logo på det ene ermet.

Sukkertopp skrev:
Han lærte fargene veldig tidlig (13-14mnd), men kan fremdeles gi rare svar på hvilken farge ting er. Kan f.eks. si at en bil er rød, og peke på en rød lykt, og helt overse at resten av bilen er kjedelig svart. Yndlingsfargen er grønn, og er det den minste lille grønne flekk på en gjenstand, så er den grønn. Han er blitt litt bedre til å ramse opp de andre fargene etterhvert nå da, men starter alltid med den fineste.Sa f.eks. en dag at han ville ha den grønne bodyen, og så la til "den med blå striper" da jeg ikke forsto. Den har da bare mørkeblå og lyseblå striper, men en liten grønn logo på det ene ermet.

Haha, så herlig! :D
I barnehagen til J snakker de og gjentar en del om farger og former, og det har han virkelig snappet opp. Han skal veldig ofte fortelle hvilken farge det er på ting, og er også ivrig etter å si om det er trekant, firkant eller liknende. Noen ganger går det helt skeis med formene, men det virker som han har kontroll på fargene, hehe! :D
Yndlingsfargen hans kan hende er rød, det er ihvertfall den fargen han ville ha på klærne da vi var på shopping sist! :)

M. kan ikke fargene - eller benevne ting med den og den fargen.
Hun kan noen farger - men sier vi at en ting er rød, er også neste ting rød!

Har noe å trene på der jaemoticon

Vi har ikke øvd så mye på farger vi, og jeg trodde kanskje ikke han hadde tenkt så mye på det. 
Men her om dagen kranglet han og fetteren om en grønn kost. Mormoren hentet en identisk, men rød, kost og prøvde å gi den til T. Men da sa han "Nei, lyst ha grønn!"
Så noe har han nok lært om farger allikevel..

Håvard kan fargene, og kan til og med farger som turkis og orange. Noen nyanser vi ikke er helt enige om da, mørkeblå er ofte lilla og sånn. Og da himler han fælt med øynene når jeg sier "feil". Hehehe

Kan farger,men ikke alltid de stemmer da, de har om farger i barnehagen.
Men pluttselig kan han si se den blå bilen mamma, og det stemmer,.
Men han skal få lære ting i sitt tempo :)

Hun kan noen av dem, men blander litt...

Hun er også langt fremme på det meste, men fargenen har hun ikke vært noe særlig opptatt av....

ja hun lærte de ganske tidlig.. rosa og lilla har leeenge vært en favoritt :)

Her læres det ikke så fort,så når det kommer til farger er han blitt veldig opptatt av BLÅ så den kan han,men de andre er han ikke SÅ god påemoticon

joda begynner og bli flink synes jeg.. hun kan navet på alle fargene nå og hun sier alltid riktig på ting som er blå, grønn, rød og orange..men  alt annet av farger er rosa...

Her kan hun fargene.
Bommer litt innemellom men er som regel rett.

Lilla er helt klart favoritten (mon tro mor har vært litt påvirkning der).

Hun har alltid vært interressert i farger, tall og bokstaver, og derfor har vi lekt litt med det å.

Nei, har ikke inntrykk av det. Jeg pleier å legge til f.eks blå buss når det kommer en kjørende men han sier bare buss buss mamma :)) men det kommer vel etterhvert.

Han kan noen, men ikke alle... Også blander han litt innimellom! :)

Ja, han kan de mest vanlige fargene, men har ikke lært seg forskjellen på lys og mørk, alt er bare blått f.eks. Men beige, turkis, offwhite, lime osv kan han ikke.

Back
Topp