Kan bade i svømmehall ikke sant?

2Mammaer2barn

Flørter med forumet
Hehe sikkert teit spm, men hørte noen eldre damer på jobben si at man skal ikke bade som gravid i en viss del av svangerskapet pga at det kan gi infeksjoner eller noe. Men samboer er jo nå 21+3 uker på vei nå og vil bade i svømmehallen. Det er vel trygt nå?

I denne artikkelen står det:

"Kos deg i svømmehallen!
Fysisk aktivitet i graviditeten er godt for både kropp og sinn. Så hvis du liker å svømme i svømmehallen har Michelsen gode nyheter til deg.

– I svømmehallen kan du bevege og kose deg. Det er gode rutiner i norske svømmehaller, og her tas det bakterieprøver for å holde det rent og hygienisk, sier Michelsen.

Hun legger til:

– Svømming kan være veldig gunstig ved bekkenløsning på grunn av oppdriften i vannet. Derfor kan dette være en fin form for fysisk aktivitet for gravide som sliter med bekkenløsning, og som kjenner på stort ubehag ved gange, sier Michelsen.

Selv om det er gode rutiner i svømmehallene, kan det være nyttig å ta noen forholdsregler hvis du nærmer deg fødsel.

– Det finnes selvfølgelig bakterier i mors skjede som barnet trenger ved fødsel for å få et godt immunforsvar. Det er ikke disse bakteriene man trenger å bekymre seg for. Det er de fremmede bakteriene vi snakker om her, som vil kunne komme inn i skjeden og over til barnet under fødselen. Disse bakteriene er det ikke så lurt at barnet får i seg, sier Michelsen.

Så når bør du tenke på å kaste inn håndkleet for å ikke påføre barnet disse bakteriene?

– Når det er et par uker igjen før termin, eller du tror fødselen nærmer seg er det lurt å tenke på smitterisikoen. Prøv å ikke bade sammen med andre mennesker i denne perioden, sier Michelsen."

Så du kan nok trygt bade i svømmehallen enn så lenge!

Svømming er anbefalt trening for gravide. Har selv også fått beskjed om å gjøre det nå pga bekkenplager. Svømte også hele forrige svangerskap. Så kom deg i svømmehallen :)

Har skikkelig lyst til å svømme kår jeg orker og klarer å få meg selv til p gjøre det, litt tafatt for tia:p

Hehe sikkert teit spm, men hørte noen eldre damer på jobben si at man skal ikke bade som gravid i en viss del av svangerskapet pga at det kan gi infeksjoner eller noe. Men samboer er jo nå 21+3 uker på vei nå og vil bade i svømmehallen. Det er vel trygt nå?
Du kan fint bade i svømmehall, men vær litt forsiktig med lange opphold i badstu og boblebad pga fare for overoppheting.

Etter at slimproppen har gått, bør man så vidt jeg vet ikke bade i badebasseng.

Det er bare hvis slimproppen eller vannet har gått man ikke skal bade pga infeksjonsfare og 6 uker etter fødsel da :)
Jeg ble anbefalt svømming i svømmehall i terapibasseng av jordmor pga bekkenplager :)
Hun sa at hun hadde anbefalt det til alle gravide som trening og de fleste hadde veldig godt utbytte av det :-)

Back
Topp