Kan arb.giver eller NAV ta fra meg prosentene på Uføre?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
IKKE QUOTE noen av svarene mine i denne tråden:)

Jeg ble innvilget 70% uføre for en liten stund tilbake.. I hørt og vinter har både jeg og datteren min vært litt borte pga sykdom. Har ingenting med min kroniske sykdom å gjøre.. men har vært forkjølelse, feber, bihulebetennelse, oppkast osv osv..

Man er jo syke utenom.. og jeg og datteren min har smittet hverandre om og om igjen.. Jeg jobber kun mand, tirs og ons. Og innimellom så har vi jo også vært syk på noen av disse dagene.. desverre..

For et par uker siden så nevnte sjefen min dette.. At vi har jo vært borte litt. og at jeg måtte passe på.. ikke at hun kom til å ta fra meg noe av arbeidsprosenten min.. men hun antydet at kanskje NAV ( Fikk litt inntrykk av at også hun kunne tenke seg det.. men det er en annen sak:))

Og nå er jeg så sliten. og kunne tenke meg en liten periode med sykemelding.. en 14 dagers tid eller noe.. for å hente meg litt inn.. Men vet ikke om jeg tørr jeg..

Kan virkelig NAV eller arb.giver komme inn på banen og kreve at jeg kun jobber feks 20%? Basert på at jeg har vært hjemme pga feber, bihulebetennelse, oppkast og sykt barn?

Nei de kan ikke bare komme inn å si det. For det første er det da normalt å være syk uten om det en evnt er blitt uføretrygdet.
Men arbeidsgiver kan anbefalle at en evnt går ned i arbeidsprosent og evnt øke uføretrygden, men dette er også noe legen din ska være med å avgjøre

Nav ønsker jo at folk arbeider dersom man har helse til dette så de tar ikke fra deg noe arbeidsprosent nei. Skal du øke uføregraden din må du søke om dette, og du og legen må bekrefte at du nå har dårligere helsen enn da du fikk innvilget 70%. Men arbeidsgiver kan selvfølgelig synes at det er ugunstig at du er borte når du fra før arbeider såpass lite, men det er jo arbeidsgivers problem i såfall :)

Ja, ser den:) Men som sagt.. man kan jo bli syk utenom..

Og nå er jeg ekstremt sliten.. skal ta en prat med legen min...

Jeg klarer å jobbe 30%. ikke noe problem.. sånn sett bortsett fra de dagene jeg har vært nødt for å være hjemme i høst/vinter.. men de sykedagene har ikke noe med min grunn til uføre å gjøre:)

Men akkurat nå er jeg ekstremt sliten. og kunne som sagt ønske meg en liten tid hjemme.. får høre med legen.. hva han mener der.. sånn i forhold til uføregraden min.. Jeg vet at jeg blir sykemeldt.. men vil bare høre med han og de faktisk kan ta i fra meg noe av de 30% jeg jobber.. for det ønsker jeg jo ikke..

Back
Topp