Kan antall follikler øke?

Drømmenombaby

Flørter med forumet
Hei!
Jeg skal i gang med ivf (icsi) i september pga at mannen har dårlige svømmere. Klinikken har sommerstengt, så prøver lykken her med et spørsmål som har dukket opp, som jeg har blitt nysgjerrig på.

På utredning fant de totalt 13 follikler hos meg. Vil det si at jeg kan forvente å få ut 13 egg, eller kan antall follikler øke under stimulering? Hva er i så fall vanlig? Har noen egne erfaringer å dele? Håper det er noen her som kan gjøre en nybegynner litt klokere :glasses9
 
Mener det kan øke under stimulering, alt etter hvordan det vokser. Vær også obs på at antall follikler betyr ikke at du nødvendigvis får så mange egg ut. På vårt første forsøk ble det estimert 10-15 follikler. Vi fikk ut 3-5 egg, noe som samsvarte med blodprøve tatt samme dag. Så en vet aldri sikkert før dagen for uttak er der.
 
Follikler er eggposer, så det er ingen garanti for at det er egg i dem. Heller ikke at eggene er modne. Før uttak talte de rundt 15 follikler hos meg tilsammen, 12 av dem var store nok under egguttak, noen få var ikke blitt store nok (trolig umodne). Var egg i alle 12, men ett var ikke modent. Så jeg tipper det er veldig individuelt, og at det også kan variere fra syklus til syklus - og også av hvilke medisiner du går på. Klinikken jeg går til sa at de normalt får ut alt mellom 5 til 15 egg, men at gjennomsnittet er ca 7. Får man mer enn 15, er det høyere sjanse for overstimulering. Masse lykke til!
 
Som den over meg sa så kan antall follikler variere fra syklus til syklus. Når de teller antall under utredning er det for å få en viss formening om hvor mange du har per syklus og hva man kan regne med. Oftest vurderes dette sammen med AMH. Og det er ikke sånn at antall follikler = antall egg ut (som de over meg har skrevet). Hvordan man responderer på medisinen betyr mye, men og hvor mange follikler som rekrutteres den aktuelle syklusen. Hvilken syklusdag man starter stimulering kan påvirke dette. Jo tidligere jo flere follikler kan rekrutteres (man starter som regel syklusdag 1, 2 eller 3, varierer mellom klinikker og utifra dine forutsetninger). Selv har jeg erfart veldig ulikt antall follikler de 3 forsøkene jeg har hatt, men det viste seg at det var på forsøket med færrest at vi traff "gullegget" (men der og da var jeg knust over at det var så få follikler som vokste den syklusen, når jeg vanligvis har så mange flere, og hadde egentlig lyst til å avbryte hele forsøket).
 
Tusen takk dere, da har jeg blitt mye klokere! :Heartred Blir veldig spennende å se hva det ender med, og veldig godt å være litt forberedt på at «alt» kan skje
 
Back
Topp