Kan amming være grunnen til at

Bkno8418182

Første møte med forumet
...jeg ikke blir kvitt magefettet?

Sitter her og er egentlig litt trist. Fødte min første i Sept 2015 og vet ikke helt om jeg skal skylde på gener eller hormoner eller om jeg rett og slett må slanke meg - uten at jeg helt skjønner hvordan det skal foregå. Fullammet i 4mnd, nå kun morgen/kveld/natt. Ikke gått ned noe mens jeg har ammet men heller ikke lagt på meg noe.

Jeg er, og har alltid vært, veldig aktiv: aktiv trener 6ggr/uken, også når jeg var gravid. Ukomplisert svangerskap, gikk opp 15 kg og begynte treningen igjen etter 6u. Spiser det samme nå som før og under graviditet - kun godteri på lør, og ikke brød,pasta og ellers veldig sunt, så om jeg skal slanke meg vet jeg ikke helt hvor jeg skal "ta". Og jeg trodde virkelig at jeg skulle klare om komme tilbake til kroppen min etter fødselen. Men nei. Jeg har ikke hatt noe "fotballfrue-forventinger" men har vært realistisk og visst at det tar tid. Så når buksene stoppet midt på lårene etter 3mnd, og jeg ikke fikk igjen jakkene - telte jeg til 10 og tenkte at dette ordner seg. Nå er mini 7mnd og ingen forbedring. Ben,armer, ansikt for øvrig er det samme. Kun mage,rumpe, lår.

Vet jo at kroppen endrer seg etc etter fødsel, og det er greit men hva med det ekstra magefettet? Og det på lårene?

Har hørt jeg bør vente til jeg slutter og amme før jeg blir helt hysterisk ettersom det da stabiliserer seg hormonmessig, men jeg ammer jo mye mindre enn før- og fortsatt null endring. Skal sies at jeg er veldig ømfintlig ift hormoner (fikk litt hormonhjelp for å bli gravid, og har nå begynt på vagifem grunnet østrogenmangel) så håper virkelig det er det - men hjelper svært lite akkurat nå.

Er det noen som har gått ned etter ammeslutt, eller er det bare (enda mer??!) trening og kosthold som gjelder?

Det er vanlig at kroppen ikke er helt seg selv før ungen er 2-3 år. Enten man ammer eller ikke. Jeg sitter å venter på den tiden, før det responderer ikke kroppen min på trening. Nylig vært på rehabilitering med 5 timer trening hver dag. Nada virkning. Om et halvt år kan et par timer i uka gjøre underverker. Hvis det er likt som forrige gang.

Etter å ha lest innlegget ditt så ser jeg noen ting som kunne vært gjort annerledes. Jeg delammet bare men var tilbake igjen på startvekt etter 2 uker, og gikk ytterligere ned senere. Når sant skal sies så sleit jeg og med lårene, såpass at jeg måtte ha fettfjerning med kavitasjon, noe som koster litt men var verdt det for min del. Nå tok jeg det jo etter at jeg sluttet helt å amme, av frykt for avfallsstoffer som kunne gå over i melka.

Ellers synes jeg at det å vente så mye som 6 uker etter en normal fødsel er høyst unødvendig. Jeg var tilbake på treningsstudio på dag 10, og da tok jeg mest kondisjon. Raste ned i vekt og opp i energi. Det er klart at har du tatt keisersnitt kan du ikke begynne like tidlig. Kroppen kommer ut av form etter 3-4 uker uten trening, og siden man mest sannsynlig ikke får trent siste uka før fødsel pga plager, smerter og en tung kropp som ikke orker så mye, så betyr dessverre ikke innsatsen din før fødsel noen ting for tiden etterpå dersom du venter for lenge med å komme ut i aktivitet.

Jeg var og ganske streng med meg selv og nektet meg all godteri, men til gjengjeld spiste jeg frukt, brød og pasta i moderate mengder. Det er overhode ikke skadelig om man ikke overdriver inntaket. Jeg ville også sett på mengden mat du spiser til middag. Halver gjerne kjøtt og tilbehør og øk mengden grønnsaker. Gå over til lett produkter slike som ost og majones, dersom du må ha det. Og klarer du å erstatte godteri med frukt? Og melkesjokolade med mørke varianter?

Tren mest rumpe, lår og mage. Spør gjerne en PT på treningssenteret for veiledning. Og husk å gå turer :)

Ble et lang innlegg dette her men håper det var til hjelp :)

Btw så vær obs på å spise litt mindre når du trapper ned ammingen. Mange går opp ved ammeslutt fordi de under amming hadde økt behov for mat som fremdeles var en vane etter ammeslutt/nedtrapping.

For å trene spesifikt mage så kan noen oppleve problemer med lite/ingen resultat pga diastase. Kanskje få sjekket dette.

Sterk kjernemusklatur har mye å si for treningsresultat. Sjekk ut mammamagetrening.

Last edited:
Ammingen i seg selv gjør heller at du går ned i vekt, det bidrar ikke til å holde vekten oppe, eller gjøre at du legger på deg.
Å gå ned i vekt, og bli tynnere, er egentlig veldig enkelt, selv om det er vanskelig å gjennomføre;
Du må forbrenne mer enn du spiser.
Amming forbrenner kalorier, så se på det som en liten treningsøkt. :)
Man kan ikke "punktslanke" seg, men du kan få en PT eller fysioterapeut til å legge opp et program til deg, hvor du fokuserer på kondisjon, og styrke av bein og kjernemuskulatur.
Sit-ups og lettbrus virker ikke alene, selv om mange tror det; man må trene hele kroppen, og spise riktig for sin kropp.
Dersom du ikke tåler så mye hvitt mel f.eks, kan du ha nytte av å bake brød selv, eller spise mer knekkebrød.
Sunt fett og stabilt blodsukker, hjelper kroppen.
Det er viktig å få i seg nok mat også, og ofte nok, ellers funker det mot sin hensikt, siden kroppen vil lagre alt man spiser.

Jeg synes du skal få laget et trenings- og kostholdsprogram, sånn at du vet hva du må gjøre, så det ikke føles som om du jobber hardt, men ikke får noen resultater.

Lykke til!

Som nevnt tidligere her så bør kjernemuskulaturen være sterk. Det er en fordel. Jeg fikk øvelser av fysio for å styrke den og lukke mellomrommet mellom magemusklene. :)

Kropp og hormoner er rare ting. Det er de som først går ned i vekt når de slutter å amme.

Har du forresten sjekket stoffskiftet ditt?

Har ikke det, men har vært inne på tanken. Trening/kosthold som foreslått over - er jo nettopp det som ikke fungerer. Jeg løper 2mil i uka, trener styrke 3ggr/uke, magemusklene er på plass og kjernemuskulaturen er sterk. Jeg spiser grønt til hvert måltid og minimalt med godteri. Er jo heller ikke alle som går ned av amming, og alt dette sett under ett gjør meg veldig frustrert. Men skal sjekke stoffskiftet - takk for tips :)

Med største her begynte ikke magefettet å forsvinne før hun var 1 år og menstruasjonen igjen var regelmessig og normal. Da forsvant det fort da. Trening og sunt kosthold hjalp ikke på magefettet i det hele tatt. Men det er jo bra å ha gode vaner uansett. For noen av oss tar det bare lang tid. Ikke stress med det enda, det tok tid å få det på, det tar tid å få det av.

Skjønner at det er frustrerende å ikke gå ned når du jobber så hardt for det. Men det kan lønne seg å ta det med ro så lenge du er i god form og nyt den tiden du har. Det er viktig å passe på kroppen sin og trene for å vedlikeholde, men så lenge vekta ikke er et fysisk problem er den fortsatt bare et tall på baderomsvekta. Babytiden er ingen beleilig tid å bli hysterisk over trassig vekt hvis du skjønner :P Det er ganske mange som bruker flere år på å gå ned i vekt igjen uavhengig av amming eller ikke. Med første så kom jeg ned på normalvekta igjen et par måneder etter fødsel, da hadde jeg nesten gått opp 20 kilo mot slutten av svangerskapet. Nu er det snart 2.5 måned siden siste fødsel og jeg har fortsatt ikke mistet babyvekta og regner ikke med at den forsvinner med det første heller. Gikk opp omtrent det samme denne gangen og. Jeg er i god form og har styrke og utholdenhet til å gjøre det jeg trenger i hverdagen i tillegg til at jeg spiser sunt, så jeg selv føler ikke behovet for å gå løs på intensiv trening og slanking istedenfor å bruke den tiden jeg har til å kose meg med mine små :) Vekta kan jeg ta meg av siden, det er ikke akkurat slik at den har tenkt å dra sin vei :P

Back
Topp