Kan alle fireåringer...

4-åringen vår fargelegger innenfor strekene. Pussle var en veldig stor interesse da han var 3, puslet puslespill med opp mot 30 brikker lett som bare det. Ikke fullt så ivrig på puslingen lenger, men husker han fikk mye skryt i barnehagen, for mens han puslet store puslespill var det andre på samme alder som knapt kunne pusle i hele tatt. Men det går nok på interesse ja.

Min fireåring tegner på ingen måte innenfor strekene.
Puslespill har han egentlig nettopp begynt å få interesse for å prøve, men han kan ikke det med hjørner og kanter.

Da min sønn var 4 år, var jeg også bekymret for det samme. Han var ikke interessert i verken tegning eller puslespill. Og ikke særlig flink innenfor det, naturlig nok.
Så jeg maste ikke på ham om dette, vel vitende at nettopp han, utvikler seg i rykk og harde napp. 
Og da han ble ca 4,5 år, kom interessen for tegning gradvis. I løpet av få mnd'er, var han like entusiastisk og flink som "alle andre" på sin alder.
Og nå er han kjempeflink.
Bortsett fra puslespill. Han er ikke så veldig opptatt av det for tiden, men når han pusler, så vil han ha hjelp. Tror han syns det er litt kjedelig.
(Han er 6 år nå)

Takk for svar! :) Da får jeg roe meg en stund til! ;p

Akkurat tegningen/fargeleggingen har jeg ikke bekymret meg så mye for da, fordi hun er veldig lite interessert. Puzzlespill har hun vært veldig interessert i til tider, og derfor synes jeg også det er rart at hun ikke knekker koden til en viss grad i allefall.

Men vi får bare vente og se en stund til! :)

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Takk for svar! :) Da får jeg roe meg en stund til! ;p

Akkurat tegningen/fargeleggingen har jeg ikke bekymret meg så mye for da, fordi hun er veldig lite interessert. Puzzlespill har hun vært veldig interessert i til tider, og derfor synes jeg også det er rart at hun ikke knekker koden til en viss grad i allefall.

Men vi får bare vente og se en stund til! :)

Ikke alle tenker inni boksen vettuh :D
Som sagt, T fatter ikke greia med hjørner og kanter og sånn, men legge puslespill er ikke noe problem.. Han ser bildet, ser sammenhengen og setter det sammen riktig - men ikke på den "vanlige" måten der man finner hjørner, så kanter og så innmat.. :)

Er bra sikker på at det er snakk om interesse, og noe som kommer seg :) Så jeg tror nok bhg har rett, de ser jo tross alt unger som er på ulike stadier av utviklinga innenfor de ulike gruppene med unger.

Gutten min har stor interesse for puslespill, og den ble vekket til live for 6-7 mnd siden i bhg. Han legger nå lett puslespill med 25 brikker, både de med kanter og de med ulike former. Han prøver seg litt på 35, men det blir litt for stor utfordring for han i alle fall om vi ikke sitter sammen med han. I følge bhg så skjønner jeg at han er tidlig ute på det området...

Det er nok stor forskjell på fireåringer, så tror ikke du trenger å bekymre deg..

Min fireåring tegner innenfor strekende, og pusler puslespill med 100 brikker osv selv. Hun greier med flere brikker og, kommer litt an på motiv og størrelse osv. Men hun er veldig interessert i slike ting, og har god tålmodighet til å sitte med dette..

Ville nok avventet og sett litt, alle barn er så forskjellige:)

Min snart 6åring gjør ingen av delene nesten, rett og slett fordi han ikke kunne brydd seg mindre. Det er ett herk hver gang barnehagen prøver å sette han ned med tegning eller puslespill.

tror også det har med intr å gjøre. Noen barn har ikke ro i seg til å sitte med dette lenge av gangen.
Mi jente liker å gjøre begge deler, så her er ikke det noe problem... Men som sagt så gjør ho det ganske ofte!

Jeg tror heller absolutt ikke det er noen grunn til å bekymre deg! Når ble hun 4 da? Det er jo ikke sånn at me en gang de bikker 4 så kan de mye mer.
Jeg har en 4 åring (hun blir 5 i oktober). Helsesøtrer sa at hun er meget skarp for alderen, og ligger forran på alle aktivitetene i bhg. Hun er ikke noe gla i å fargelegge, å når hun gjør det så virker det som hun blir veldig fort lei å slurver mye. men tegne, skrive bokstaver og tall liker hun kjempegodt. Helsesøster sa at det var veldig vikti å ikke presse dem noe veldig til å gjøre det de ikke intresserer seg for hjemme, siden de må gjøre dette i barnehage i grupper, og at de dær vurderer om de ikke forstår det eller bare ikke intresserer seg for det. Og for vår del var det viktig at vi ikke glemte av at hun var bare 4 år ennda og at hun ikke fikk for mange oppgaver som egentlig er beregnet til neste trinn. Jeg er helt sikker på at de i bhg hadde sagt i fra om de trodde det var noe å bekymre seg for!

Back
Topp