Kan alle fireåringer...

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
1. Klarer alle 4 åringer og fargelegge nogenlunde innenfor strekene?

2. Klarer alle 4 åringer og puzzle? Eller i det minste forstå prinsippet om at rette kanter er nettopp kanter, og ikke kan legges utenpå en "utstikker"?

Bekymrer meg litt for jentungen. Akkurat fargeleggingen kan jeg trøste meg med at sikkert har med interesse og gjøre, for det har hun ikke forsøkt mye.

Men puzzlingen har vi øvd en del på, og i perioder er hun ganske interessert. Hun puzzler en del små puzzlespill feilfritt, men det går på hukommelsen. 15 biters, som hun ikke har klart og memorere, er det mye værre med. Hun forsøker f.eks. rett som det er og legge en rett side oppå en "utstikker" osv.

Barnehagen sier dette også går på interesse, og ikke er noe og bekymre seg for enda. Men interessen er jo ofte der, men dabber fort av fordi hun ikke får til. Prøver seg dog i ny og ne, men krongler mye, selv med hjelp. Vi kan til og med fortelle henne hvor en brikke passer, men hun må snu og vri på den mange ganger før hun setter den riktig vei.

Er dette vanlig? Har barnehagen rett? Bekymrer jeg meg unødig?

Min fireåring kan det ihvertfall. Er først nå i det siste hun har begynt å fargelegge mer innenfor strekene da.

Pusle kan hun, og elsker det. Kan ihvertfall pusle et puslespill med minst 60 biter.

Jeg tror også det går på interesse, og ikke er noe å bekymre seg for.
Alle barn er forskjellige. :)

Hm.. tror nok det er individuelt.
Min fireåring liker å tegne, men ikke å fargelegge. Så der er det nok lite innenfor streken :P
Men han liker å puzzle! Han har 25biters enda, har ikke kjøpt noe større, men det er han kjempeflink til :)

Hodeløs høne skrev:
Min fireåring kan det ihvertfall. Er først nå i det siste hun har begynt å fargelegge mer innenfor strekene da.

Pusle kan hun, og elsker det. Kan ihvertfall pusle et puslespill med minst 60 biter.

Men når interessen er der, og man i perioder puzzler flere puzzlespill hver dag, og koden alikevel aldr knekkes, er det fortsatt interessen det går på?

Jeg håper jo det, vi får jo gi det litt mer tid, men klarer ikke helt og legge det fra oss..

Gutten- klarte ikke tegne innen for strekene før han var over 5år, og enda så er han ikke noe interisert å tegne slik i det helle tatt. Puslespill begynte han å klare aline når han var litt over 5år da brikker på opptil 15 brikker,men slitter hvis det blir flere brikker en det

Jenta- tegnet innenfor strekene da ho var 3.5år, og klarer å puslespill med brikker opp til 20-25 uten noe problem ved 4års alder.Legger da kantene først så det andre

Så som du ser så er de forskjelige. Jeg tenker som så at enkelte er glad i slike små ting mens andre ikke. Jenta her elsker alt som er pirkete å gjøre som tegne innen strekker,perler,puslespill, små bygge sett osv. Mens gutten helst vil ha ting stort kan til nøds drive med små lego

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Hodeløs høne skrev:

Men når interessen er der, og man i perioder puzzler flere puzzlespill hver dag, og koden alikevel aldr knekkes, er det fortsatt interessen det går på?

Jeg håper jo det, vi får jo gi det litt mer tid, men klarer ikke helt og legge det fra oss..

Hmm. Nei, da kan det være noe annet.
Hun ble født prematur, sant? Kan jo hende det er p.g.a det at hun er litt "treg" med akkurat puslespill. Men er det noe annet du bekymrer deg for, bortsett fra akkurat det med puslespill og evt. fargelegging?

Min fargelegger ikke innenfor strekene men pusler puslespill med 30 brikker null problem. Så det er vel ingen fasit. Hun skjønner heller ikke så mye av billedlotto og slike ting.

Hodeløs høne skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Hodeløs høne skrev:

Hmm. Nei, da kan det være noe annet.
Hun ble født prematur, sant? Kan jo hende det er p.g.a det at hun er litt "treg" med akkurat puslespill. Men er det noe annet du bekymrer deg for, bortsett fra akkurat det med puslespill og evt. fargelegging?

Stemmer det. Er vel litt derfor jeg bekymrer meg også, fordi jeg vet hun er i risikosonen for og få problemer på skolen, med læring og konsentrasjon. Og når jeg ser noe tar veldig lang tid, eller synes noe er litt merkelig, vil jeg gjerne vite om det er normalt eller ei, slik at vi får satt inn ekstra ressurser så tidlig som mulig om det trengs.

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Stemmer det. Er vel litt derfor jeg bekymrer meg også, fordi jeg vet hun er i risikosonen for og få problemer på skolen, med læring og konsentrasjon. Og når jeg ser noe tar veldig lang tid, eller synes noe er litt merkelig, vil jeg gjerne vite om det er normalt eller ei, slik at vi får satt inn ekstra ressurser så tidlig som mulig om det trengs.

Skjønner. Hvordan er hun på andre områder da?
Perling f.eks; det å  tre de på en tråd, og perle på brett?
Læring av bokstaver, skrive navnet sitt og sånt?

Kanskje lurt å ta en snakk med ppt (eller hvem det er som har mer peiling på sånt), og spørre de om råd. :) Skjønner godt at du vil få vite det fortest mulig hvis hun trenger ekstra ressurser.

Hodeløs høne skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Kanskje lurt å ta en snakk med ppt (eller hvem det er som har mer peiling på sånt), og spørre de om råd. :) Skjønner godt at du vil få vite det fortest mulig hvis hun trenger ekstra ressurser.

Synes du fortsatt bare skal se an en stund. Min er "normal" på alle mulige måter, karakterisert som intelligent men er ikke flink til å træ perler på ei snor, ei heller særlig interessert i bokstaver. Det er mye som havner innen normalen for en fireåring.

Hun tegner litt så om så.. Om hun er konsentrert og tegner for egen lyst og vilje kan hun tegne innenfor strekene. Puslespill er hun veldig glad i, og hun er superflink.. Hun hjelper meg med voksenpuslespill og er kjempeflink!
Sist hun fikk egne var vel til jul, og de var på 30 biter. Men hun la de på null komma niks så hun skulle nok fått med flere biter..

Hodeløs høne skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Hun har veldig liten interesse for pærling, både på tråd og brett, hun har ikke tolmodighet nok, så interessen er ikke helt der. Hun kan noen bokstaver, og var veldig interessert i det i en periode, men og skrive de klarer hun ikke. Hun er ikke så god på tegning/skriving heller, men der også kommer interessen inn, så det er vanskelig og si.

Bup forsøkte og evneteste henne for en tid til bake, ren rutinekontroll fordi hun er såpass prematur, men resultatene var ganske vage. Noe klarte hun fint, noe var hun svak på, og noe nektet hun og forsøke fordi det var alt for vanskelig for henne. Så de hadde liksom ingen resultater, og sa vi bør sjekke henne igjen om ett års tid.

Jeg burde kanskje slått meg til ro med det, men jeg synes jo det er litt lenge og vente hvis det er noe. Samtidig vil jeg ikke lage noe oppstyr hvis det er vanlig og ikke forstå eller få til.

Labambie skrev:

Hodeløs høne skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Synes du fortsatt bare skal se an en stund. Min er "normal" på alle mulige måter, karakterisert som intelligent men er ikke flink til å træ perler på ei snor, ei heller særlig interessert i bokstaver. Det er mye som havner innen normalen for en fireåring.

Ja, det var derfor jeg lurte på om "alle andre" får det til eller ikke. Jeg vet jo at man ikke kan si at i DEN alderen kan de ditten og datten, men hvis det er noe alle kan, så bør man jo gjerne vurdere og sjekke det.

snuppa her blir 4 i sommer.
Hun er en racer på pusslespill og øver mye på å farge innenfor strekene.. Klarer det til en hvis grad.. Hun liker best å tegne på hvite ark! :) 

Ser dere øysteins fargeblyant? 

A får enorm inspirasjon derfra! :) 

Fireåringen her kan å tegne innenfor strekene. Han er egentlig ganske nøye på det. Hvis han er uheldig og tegner litt utenfor, blir han litt sint på seg selv :/ Men han er ikke noe flink til å tenge selv. Det meste ser egentlig ut som krusseduller enda. Men det er ikke noe jeg bekymerer meg for. Han har ikke så stor interesse av å tegne selv.

Pusle er han veldig ivirig på. Han fikk en pulespill med 100 brikker til jul, og det pusler han lett nå. Trengte litt oppmuntring i begynnelsen, da han ikke er av den mest tålmodige typen.

Labambie skrev:
Min fargelegger ikke innenfor strekene men pusler puslespill med 30 brikker null problem. Så det er vel ingen fasit. Hun skjønner heller ikke så mye av billedlotto og slike ting.

Mens her er det motsatt... han er helt blond på puslespill, men en racer på billedlotto.

T er iq-testet og er over snittet intelligent... Allikevel fatter han ikke "DET er et hjørne.. DET er en kant og DET er midtbrikker........"

Såeh... ikke bekymre deg... :) Vi har alle våre interessefelt og ting vi er gode på, det gjelder barn som voksne.. :)

Dette går vel litt på interesser også,-andre ganger kan det være mangel på interesse fordi de ikke mestrer.Så da kan det være lurt å legge til rette for at de mestrer.Her pusler min sønn store puslespill på 60 brikker,og høye tårn da han var tre som han måtte stå på stol for få høyt nok.Tegning derimot mestrer han ikke helt.Fargelegger ikke innenfor strekene helt.Men det må ikke være perfekt,det viktigste er at de er på vei.Ellers holder vi en del på med plaselina og lager bokstaver,navn og objekter,Vi trer perler på snor,klipper,og limer.Vi tar bilder ute,og prøver å tegne noe av det.I en periode fikk han ikke til å tegne menneske med kropp,det ble hender og føtter på hodet,med munn,øyne,og nese.Til sist klippet jeg ut fra ukeblad kropp som jeg klippet opp til hver for seg armer,føtter,kropp,og hode.Dette puslet vi sammen noen ganger før vi tegnet,da kom kroppen med til sist.

Gutten min har aldri vært noe særlig på puslespill, ikke at jeg har lagt så mye opp til det heller, og han gikk i naturbarnehage så det var ikke noe de holdt noe særlig på med. Når det er sagt så har vi hatt noen puslespil, men det tok lang tid før han hadde tolmodighet til i det hele tatt å prøve. Han er vel ikke den som har vært nøye på fargelegging heller. Derimot har han vært flink med tall og bokstaver. Rundt 5 års alderen begynte vel han å bry seg om å pusle og faktisk greie det uten min hjelp, og rundt den alderen kom vel og interessen for fargelegging. Så mitt svar til deg, jeg ville ikke bekymret meg ennå, alle barn har forskjellige interesser og ting de er flink til :)

Back
Topp