Kan 1-åringer bruke potte?

Guest
Hei. Jeg har lest litt om "Elimination Communication (EC)", og derfor begynt å sette 1-åringen min på potte om morgenen når jeg tar av han nattbleia, og noen ganger ved bleieskift ellers også. Om morgenen tisser han som regel en skvett i potta, og han synes det er spennende å se om det er noe i den etterpå! Men mesteparten av urinen havner selvfølgelig fortsatt i bleia. Jeg har også prøvd å la han bæsje på potte, men som regel er det for seint å begynne å kle av han når jeg hører at han trykker.
Hovedpoengene med EC er, så vidt jeg har forstått:
1. Selv om barnet ikke kan holde seg så kan det slippe seg (j.f. å tisse før man går ut selv om man egentlig ikke må), så barnet vil etter hvert skjønne at potta er til å tisse og bæsje på.
2. Å oppfatte barnets signaler om når det "må". De som praktiserer dette hevder at det er naturlig for barnet å si fra, for det vil helst ikke gjøre fra seg i bleia, men vi "lærer" barnet opp til at det skal gå på do i bleia, og så må vi avvenne det seinere.
Ved å venne barnet mitt til å sitte på potte allerede nå håper jeg å oppnå en smidigere overgang uten trass og "do-angst" når vi skal igang med pottetrening på "ordentlig", men jeg er samtidig litt engstelig for om han kan bli "forvirra" siden han får lov til å gå på do både på potta og i bleia? Hva tror du? Han går i barnehage, så jeg har ikke mulighet til å praktisere EC på heltid, men jeg håper jo at han skal skjønne at det er mer behagelig å bruke potta og slippe å få det i bleia...
 
Hei!
Jeg synes det høres fornuftig ut slik du praktiserer det i forhold til pottetrening. Så lenge sønnen din ikke protesterer og at han synes det er greit å sitte på potte, vil ikke dette på noen måte skade barnet ditt.
Det kan godt være at om en tid, vil gutten din protestere for å demonstrere egen vilje, og da er det viktig at dette ikke blir noen kamp. Detsom også kan skje, er at han etterhvert finner ut at det er mye mer behagelig å sitte på potten og gjøre fra seg enn å gjøre i bleia.
Selv om pottetreing kan være vanskelig å gjennmføre i barnehagen, kan det være lurt å gjøre personalet oppmerksom på hvordan dere gjør dette hjemme. De kan også gjerne ha en potte stående, da det godt kan tenkes at din sønn etetrhvert vil finne potta selv når han kjenner at han skal på do. Da er det viktig at de voksen rundt ham er vare for hans signaler og tar ham på alvor. Lykke til med pottetreningen! Hilsen Elin 
 
Back
Topp