kamskjell og sånt???

lillechu

Forelsket i forumet
HVA KAN VI SPISE OG IKKE SPISE??? nå har jeg jo bare lyst på masse sånn fiskesommermat; scampi, reker og kamskjell!

men kan vi spise det??

Ja, alt utenom noen typer fersk fisk.. Ikke krabbehuset.. (det KAN går bra å spise KUN det hvite kjøttet i huset, men er like greit å ikke gjøre det) Bare holde seg til krabbeklør..

fra vg.no;
  • Styr unna gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo og røye over én kilo.
  • Ikke spis krabbeinnmat fra skallet. Hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises
  • Ikke spis eksotiske fiskearter som hai, sverdfisk og skater. Fersk tunfisk er fy, men greit fra boks.
  •  
    men jeg var sikker på at det var noe med kamskjell? en o-nyre eller hva de kalte det? ingen som vet noe om dette?

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:
    Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell

men kjøper du kamskjell som er fryst så er de ferdigrenset [:)]

Jeg har fått beskjed om å holde meg unna kampskjell, og jeg har lest flere steder at man skal holde seg unna det.
    Spiser mye sushi, så ja... :p Ikke hval, kamskjell eller den fete delen av tunfisken;p -Hvis du spiser sushi hvertfall..
    [:)]

Fra matportalen.no: http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99

Fisk og sjømat

Fisk er en god kilde til mange næringsstoffer, og folk flest anbefales å spise mer fisk. Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken, og fisk som pålegg flere ganger i uken. Spis ulike typer fisk. Halvparten av fisken bør være fet fisk.

Dette bør du unngå:

Rakfisk (bakterier).
    Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer).
    Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
    Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
    Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
    Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).
    Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).

Vær spesielt oppmerksom på:

Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).
    Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over. Dersom du skal lage sushi eller påleggsild selv, se Informasjon om tilberedning av sushi fra Mattilsynet(bakterier).

Tusen takk for hjelpen, søte, snille jentene [:)] kunne kanskje prøvd å googlet og undersøkt øitt selv da men.. [8|][8D][&o]

Back
    Topp