Kamera-folk her?

*Meya*

Elsker forumet

Jeg skal trolig kjøpe meg kamera om ikke lenge. Jeg ønsker ett enkelt speilrefleks, som er lett å bruke, selv om det er mange funksjoner. Altså jeg er ikke teknisk lam hehe men har ikke så mye peil på kamera i motsetning til PCer og sånt. 

Ser helst etter sånn "bundle-pack" hvor jeg får med en linse som tar opptil 2-300 mm, men da må den være i tillegg til en vanlig linse (type 15-50 eller hva som nå er standard) og ikke i stedet for. 

Er det verdt det å kikke på feks Finn.no eller er det liten vits å kjøpe brukt kamera? 

Tror jeg har landet på Canon 550D men noen som har litt mere peil? 

det du har landet på er ett knall kamera:) men du kan også se på canon 1100 d, det også er ett kjempe kamera.. de er lette å bruke, innstillinger som gjør at alt går automatisk, samt mulighet for mer utfordring om du ønsker det :) jeg har 1000 d, men ønsker meg nytt nå fordi jeg trenger litt mer innstillinger:) jeg kjøpte mitt i fjor, ble bitt av basillen, og trenger litt mer funksjoner :)

kos deg, det er kjempe moro!

Om du velger Canon eller nikon får du veldig fine enkle kamerar med fin bilde kvalitet. Vi har et nikon 3100, det er ett nybegynner kamera som også har en guide funksjon. Vi har akkuratt kjøpt oss ett nytt kamera nå, ett hybrid kamera. For jeg synes det er litt tungt å dra med seg dette store speilreflekskamera overalt. Ett hybrid kamera er en blanding mellom kompakt kamera og speilreflekskamera. Vi kjøpte nikon v1 tror jeg det heter. Der fulgte det med to forskjellige linser husker ikke millimeterene nå. Men de var veldig bra til sitt bruk. Kamera tar utrolig flotte bilder og jeg har det med meg overalt:) Lykke til med kamera valget:)

Takk, jeg har kikket litt på de hybrid-kameraene også, de virker jo veldig mye lettere hehe. Men har ett ganske greit kompaktkamera da, med 16 mpx, og mobilen min tar strålende bilder ute om vi ikke zoomer. Det som frister med 550D i forhold til 1100D er jo dette med video, at 550D tar full HD. 

*Meya* skrev:
Takk, jeg har kikket litt på de hybrid-kameraene også, de virker jo veldig mye lettere hehe. Men har ett ganske greit kompaktkamera da, med 16 mpx, og mobilen min tar strålende bilder ute om vi ikke zoomer. Det som frister med 550D i forhold til 1100D er jo dette med video, at 550D tar full HD. 

Nei vill ikke si det. Ett hybrid kamera har en helt annen kvalitet på bildene enn mobil kamera eller kompakt. Du har en kvalitet på bildene som er tilnærmet lik speilreflekskamera. Mitt øye kan ikke se noe særlig forskjell, men jeg ser stor forskjell mellom kompakt kamera vårt enn hybriden. Men jeg bruker jo speilrefleksen mye enda. Alt til sitt bruk:)

Synes de virker greie, jeg. Men er ikke såå opptatt av bildekvalitet og sånn, så mitt vanlige kamera funker fint egentlig. 

De ser litt enklere ut enn ett speilrefleks, samtidig like god kvalitet, høres fint ut. Men gosh de var dyre, sånn i forhold. 

*Meya* skrev:

Synes de virker greie, jeg. Men er ikke såå opptatt av bildekvalitet og sånn, så mitt vanlige kamera funker fint egentlig. 

De ser litt enklere ut enn ett speilrefleks, samtidig like god kvalitet, høres fint ut. Men gosh de var dyre, sånn i forhold. 

Ja de er dyre. Dette fordi dem er såpass nye på markedet enda tror jeg. Speilrefleksen har jo falt veldig i pris de siste årene. Og en ting til med hybrid kamera er film funksjonen. Den filmer i hd og er lettere å filme enn med ett stort speilreflekskamera. Mitt speilreflekskamera filmer også ihd, men vanskeligere å få god kvalitet på filmen. Hva med å dra å ta enn titt på alle kamerane på markedet? Prøve deg frem? Hva synes dusitter bra i hånden din, hva er det du skal bruke det til osv. Og jeg lover deg det er ti ganger mer gøy å ta bilder med speilreflekskamera/hybrid enn kompakt og mobil:p Jeg ble hekta og synes det erså gøy å ta bilder nå. Før så skjønte jeg ikke helt vits:p

Jeg vet jo at det er mer gøy hehe er jo derfor jeg vil ha ett :P 

Skal prøve litt, men lurer alikevell litt på hva andre mener. Har feks hørt mye negativt om Nikon, at de er vanskelige å bruke, osv, og nå fått tips om at hybridkamera er bedre enn det jeg hadde trodd. 

Skal definitivt sjekke ut disse hybridkameraene. Tror jeg bestiller på nettet til syvende og sist, ser ut til å være billigere, og fler muligheter for pakkeløsninger med ekstra linse litt billigere :P

Eg skal også kjøpe nytt kamera og har lese litt rundt på nettet. Kom inn på eit fotoforum, og der ambefalte dei å sjå på kamera, og halde på kameraet. Finne ut kalla du følte passa i handa  di osv :)
Og folk ambefaler stortsett Nikon eller Canon, men då utifrå kalla kamera dei har sjølv, uten å ha prøvd så veldig mange typer :) 

*Meya* skrev:
Fant dette, så jeg tror det blir det til slutt: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=750075

Om man anbefaler nikon eller Canon kommer an på hva den personen foretrekker. Jeg har prøvd Canon å liker ikke det merke, jeg elsker derimot nikon kamera mitt. Men jeg vet jo at Canon også er et veldig bra kamera. Velger du en av de kan du ikke bomme:) Lykke til med kamera kjøp og håper du blir fornøyd:)

Back
Topp