Kalsium - hvor mye?

Mariamamma

Glad i forumet
Jeg tar sånne 'Gravid'-tabletter, med alskens vitaminer, folat, jern og kalsium.
Jeg drikker imidlertid sjelden melk, og spiser lite melkeprodukter. Bør jeg ta ekstra tilskudd av kalsium? Har tatt det før (før jeg ble gravid altså), fordi det er osteoporose i familien. Men er redd for å ta for mye også.
Noen som vet?
 
Jeg tar multivitamin med kalsium i, og lurte litt på om jeg trengte mer kalsium jeg også. Drikker aldri melk og spiser lite oste-produkter. Spurte jordmor om det, så hun sa jeg kunne ta kalsiumtabletter i tillegg. Så da tar jeg en multi og en kalsium pr dag [:)]
 
Oki - da kjører jeg på med kalsiumtabletter i tillegg jeg også tenker jeg. Jeg tenker litt at mye av det kalsiumet som er i de gravid-tablettene er vel det man trenger ekstra når man er gravid... Og jeg trenger nok tilskudd av kalsium i utgangspunktet.
Takk for svar i alle fall! [:)]
 
Nei for det er jo ikke bra å ta for mye av det, men det går visst ganske hardt ut over kalsiumlageret ditt når man er gravid. Men kan du ikke høre med jordmor/lege? Sånn for sikkerhets skyld? [:)]
 
Joda, kan jo spørre legen om et par uker. Men tror jeg skal begynne å ta begge deler nå hvertfall. Så jo på de gravidtablettene at dagsdosen med tabletter slett ikke utgjør 100% av behover for kalsium - tror kanskje det bare var 30-40% Ble usikker nå - skal sjekke det i alle fall.
 
Back
Topp