Kaloriunderskudd og prøving

Mammahjertet

Elsker forumet
Jeg prøver å slanke meg, spiser vel ca mellom 1200 og 1700 kcals per dag, og prøver å trene en del i tillegg(minimum 3 ganger i uka). Dette blir min første pp etter MA, og jeg lurer på om slankingen kan gjøre så jeg ikke blir gravid? Vil bli gravid fortest mulig så jeg slipper å tenke på at jeg mistet!

Jeg vil i alle fall tro at 1200 kan bli i minste laget. I og med at du prøver å slanke deg, regner jeg med at du har et par kg ekstra, og at basalbehovet ditt er på i alle fall 1500 kalorier. Skal jeg ned i vekt pleier jeg å spise basalbehovet og så legger jeg til de kaloriene jeg forbrenner på trening om jeg trener en dag. Da vil du leve med et passelig energiunderskudd hvor kroppen stjeler den ekstra energien den trenger fra fettlagrene dine.

Har selv erfart å miste menstruasjon som følge av kraftig energiunderskudd, så alt med måte! Husk at kroppen bearbeider næringsstoffene forskjellig så sammensetningen av dem vil spille en essensiell rolle ved all vektnedgang! 100 kalorier avocado og 100 kalorier baconfett er ikke det samme!

Jeg prøver å slanke meg, spiser vel ca mellom 1200 og 1700 kcals per dag, og prøver å trene en del i tillegg(minimum 3 ganger i uka). Dette blir min første pp etter MA, og jeg lurer på om slankingen kan gjøre så jeg ikke blir gravid? Vil bli gravid fortest mulig så jeg slipper å tenke på at jeg mistet!

Så trist å høre at du mistet mammahjertet. :( Det skal vel en del til før slankingen påvirker prøvingen, så tror du er innenfor med 1200 kcal og oppover, uten at jeg er ekspert. Lykke til videre. ♡

Sent from my SM-T900 using BV Forum mobile app

Det er vist en del uheldige effekter på den tidlige fosterutviklingen ved kaloriunderskudd hos mor. Jeg vil derfor på det sterkeste anbefale deg å leve på mer enn 1200 kcal, og også være veldig nøye med å spise næringsrik mat og gjerne ta multivitaminer ved siden av (gjerne i tillegg til folat mens du slanker deg).

Jeg er overvektig selv, men tør ikke å leve på noe stort kaloriunderskudd så lenge jeg prøver. Da vil jeg heller gå sakte, men sikkert ned i vekt, spise sunt, være aktiv, og så kan jeg også passe på matinntak og helst aktivitet også under svangerskapet for å begrense vektoppgangen. Dersom man spiser næringsrikt, tar vitamin-tilskudd ved siden av og er i aktivitet så kan det bremse vektoppgangen i svangerskapet, samtidig som man får det fosteret trenger. Her er anbefalt vektoppgang avhengig av utgangspunktet før man blir gravid:

BMI-Gestational-Weight-Gain.jpg

Utrolig trist å høre at du mistet. :(

Tusen takk for svar :-) slanket meg 15kg i fjor, og vet hva som fungerer og ikke, for at kroppen min skal miste noen kg. Lå på omtrent samme kcal-underskudd ifjor uten at dette påvirket menstruasjon iallefall, så jeg kommer nok til å prøve å ligge på rundt 1500 kcals, også justere opp så fort jeg får positiv test.

Hvis første blødnihgsdag på aborten telles som menstruasjon og syklusen min er i orden skal jeg ha el på onsdag, så håper det klaffer!

Jeg tror ikke dette er noen problem så lenge du har menstruasjon som vanlig. Jeg har levd på rundt 1000-1200 kcal pr. dag de siste årene og ble gravid. Spiser masse frukt og grønnsaker og drikker for det meste kun vann. Fikk ekstra oppfølging med tilvekstkontroller i svangerskapet, men lillegutt vokste som han skulle :) Du må passe på at det du får i deg er næringsrikt og sunt og ikke droppe måltider. Man skal absolutt ikke slanke seg når når man er gravid, men man trenger ikke mye ekstra mat heller. Man skal ikke spise for 2 som mange sier ;)

Lykke til, håper spira sitter snart og holder seg inne i hula ut tiden! :D

Så bra med vektnedgang på 15 kg!:) imponerende :)

Så utrolig leit at du mistet forresten:( er utrolig vondt!

Back
Topp