Kaloriinnhold havregryn v.s havregrøt

lille_pus

Gift med forumet
Skjønner ikke helt hvordan eg skal regne ut kaloriinnholdet på de to rettene.

For 85 g havregrøt med vann gir 45 kcal, mens 85 g havregryn gir 301 kcal ifølge Grete Roede.
Lettere forvirret nå[8D]

lager du havregrøt så senkes den glykemiske indeksten på havregrynet.

ikke inne på kaloria...
vi bruker havregryn og havregrøt hos våre idrettsutøvere og jeg har en datter med diabetes1 som spiser en del havregrøt pga de langsomme karbohydratene. dvs at blodsukkeret går opp til et normalt nivå og ligger stabilt der over mange timer...aktivitet eller ikke..

vet bare at karbohydratan varer lenge fra havre...
æ e svømmetræner og mamma til barn med diabetes...vi bruker mye havregryn/ havregrøt i forbindelse med konkurranse siden den " varer" lenge i kroppen.
og dattra mi gir æ havregrøt når ho skal sove eller når ho skal ut og være aktiv over flere tima. holder blodsukkertet stabilt(uten å sende det til himmels først) og holder natta gjennom.
for en "magrere2 havregrøt så kjan du jo koke den på vann og ikke på melk.
har ærlig talt ikke greie på kaloria...annet enn at det e' dæm som smake bæst *ler* ;)

ORIGINAL: lille_pus

Skjønner ikke helt hvordan eg skal regne ut kaloriinnholdet på de to rettene.

For 85 g havregrøt med vann gir 45 kcal, mens 85 g havregryn gir 301 kcal ifølge Grete Roede.
Lettere forvirret nå[8D]

Sikkert fordi det er tørre gryn vs. ferdig grøt; altså lager du GRØT av 85 gram gryn blir det ca 301 kcal. Mens 85 gram FERDIG grøt ikke er laget på 85 gram gryn, og derfor er det mindre kcal. Antar jeg [;)]

Back
Topp