Kalkunkrise :(

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
I

Ingenbruker

Guest
Hadde gjester sist nyttår også å vi var da 9 pers til middag, en av disse var min daværende 6åring som ikke spiser kalkun så jeg laget da til 8 pers... Brukte da 2 kalkunbryst fra prior (sånn med ben i) det holdt med god margin :) kjøpte inn det samme i år da vi blir 7 voksne :p barna regner jeg med spiser noe annet. Men nå slo jo panikken til da... Er dette nok? Står jo at hver av de veier bare 1kg og det er med ben, har de blirt mindre siden i fjor? Tenkt så flaut å ikke ha nok mat da :p

Jeg er den som heller lager aaaaaltof mye, enn litt for lite, så hadde hatt litt panikk selv :-O

Høres ikke ut som om noen kommer til å sulte akkurat. Du har vel tilbehør til? Og dessert? Går jo an at den som skjærer opp legger opp på fatene til hver enkelt - i tilfelle noen uten antenner lesser på :p

Høres ikke ut som om noen kommer til å sulte akkurat. Du har vel tilbehør til? Og dessert? Går jo an at den som skjærer opp legger opp på fatene til hver enkelt - i tilfelle noen uten antenner lesser på :p

Du sier noe der :p

Kjør på med tilbehør!
Bare kalkun i seg selv smaker jo kjedelig, så alle med matvett (som jeg kjenner hvertfall) spiser jo mer tilbehør enn kjøtt ;)

Vi blir 11 til bords, der alle spiser kalkun, og har en hel kalkun på 5,5 kilo... Og soppstuing basert på 1 kg sopp, 1 kg rosenkål, 2,5 kg mandelpotet, 1 kg gulrot og sauser tilpasset ulike allergier...

Tror det skal være nok. Vi er 4 på samme kalkun som du har kjøpt (2 av de er storspiste barn) og nå sier samboeren min: Få bror din hit, vi har nok til han også! Så da blir vi 5 på én kalkun.

Jeg vil tro som de andre her sier at med tilbehør, blir det nok mat! :)

Etter å ha lest denne tråden må jeg le litt og. Jeg er helt lik selv med panikk for at det ikke skal bli nok mat. Men så en dokumentar om nettopp dette for bare noen uker siden - om overforbruk; og det fenomenet at hvis vi i denne vestlige verden har gjester til måltid og alt faktisk blir spist opp så opplever man det som tidenes nederlag og at man ikke lagde nok. At det skal alltid liksom være så mye til overs så folk kan proppe seg stappmette og det fortsatt ligger igjen mat i alle serveringsbollene liksom. Er jo helt sprøtt egentlig. Om alle er forsynte og det blir tomt skulle man jo EGENTLIG tro man er SYKT god til å beregne og har gjort 100% perfekt jobb - men neeeida. Da hadde man "for lite", selvom alle sitter og er mer enn mette nok. :P

Etter å ha lest denne tråden må jeg le litt og. Jeg er helt lik selv med panikk for at det ikke skal bli nok mat. Men så en dokumentar om nettopp dette for bare noen uker siden - om overforbruk; og det fenomenet at hvis vi i denne vestlige verden har gjester til måltid og alt faktisk blir spist opp så opplever man det som tidenes nederlag og at man ikke lagde nok. At det skal alltid liksom være så mye til overs så folk kan proppe seg stappmette og det fortsatt ligger igjen mat i alle serveringsbollene liksom. Er jo helt sprøtt egentlig. Om alle er forsynte og det blir tomt skulle man jo EGENTLIG tro man er SYKT god til å beregne og har gjort 100% perfekt jobb - men neeeida. Da hadde man "for lite", selvom alle sitter og er mer enn mette nok. :P
Du sier noe der! :)

Du sier noe der... Vi er godt vant :p bare se på servitører osv i f.eks hellas, der er det frekt å ikke spise opp maten :p og de blir skikkelig furtne og skuffa om vi ikke spiser opp, mens her hjemme er det uvanlig å spise opp og som du sier så er vi jo ikke fornøyde om det blir tomt, det er jo nederlag som du sier... Er slik selv at jeg gjerne lager dobbelt av det jeg trenger bare sånn i tilfelle, så enden på visa her ble en stress tur til kiwi (2mil unna) kjøpte en file (700g) uten ben som jeg har i reserve... Blir det for mye blir det kalkunsalat i morgen :)

Du sier noe der... Vi er godt vant :p bare se på servitører osv i f.eks hellas, der er det frekt å ikke spise opp maten :p og de blir skikkelig furtne og skuffa om vi ikke spiser opp, mens her hjemme er det uvanlig å spise opp og som du sier så er vi jo ikke fornøyde om det blir tomt, det er jo nederlag som du sier... Er slik selv at jeg gjerne lager dobbelt av det jeg trenger bare sånn i tilfelle, så enden på visa her ble en stress tur til kiwi (2mil unna) kjøpte en file (700g) uten ben som jeg har i reserve... Blir det for mye blir det kalkunsalat i morgen :)
God idè med kalkunsalat i morgen dersom det blir for mye da. :) Da får man hvertfall brukt det opp, og det ikke blir kastet :)
Håper kalkunen og kyllingen evt blir god, og at dere får en hyggelig kveld i kveld :) Ikke stresse deg ihjæl med matlaging og oppvarting nåda. :)

Du sier noe der :p

Haha ja men er det ikke alltid sånn i selskap? Selv har jeg opplevd folk som har spist 10 snitter i begravelser og 8 poteter ved middagsselskap osv. Går jo an å tenke litt og spise med måte når man er bortbuden, er jo ikke sikkert at vertskapet har planlagt mengder til en hel armé :p

Haha ja men er det ikke alltid sånn i selskap? Selv har jeg opplevd folk som har spist 10 snitter i begravelser og 8 poteter ved middagsselskap osv. Går jo an å tenke litt og spise med måte når man er bortbuden, er jo ikke sikkert at vertskapet har planlagt mengder til en hel armé :p

Her forsynte heldigvis alle seg med måte :p men ble jo en stresstur på kiwi for å kjøpe en "nødfilet" rett før stengetid da... Den ble ikke brukt :p så kan jo kalle både panikken og butikkturen unødvendig.... Hehe

Back
Topp