Kaldt på soverommet

bejbi

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Septemberbarna 2019
En ting jeg har tenkt litt på.. Vi bruker å ha vindu åpent på soverommet vårt og ha det ganske kaldt. Jeg får hodepine av å sove i "innestengt" luft, og sover heller ikke noe godt da. På vinteren lufter jeg på dagtid og lukker igjen om natta hvis det er alt for kaldt.

Nå skal ikke baby ha eget rom enda, tenkte i utgangspunktet å ha sprinkelsengen inne på vårt rom. Men bekymrer meg for hvordan det skal gå med kaldt rom... Samsoving hadde føltes tryggere, men det går ikke fordi vi har smal dobbelseng, og 3-åringen kommer ofte inn til oss om natta og da blir det trangt nok. Nattammingen ser jeg for meg å ta på loftstua i starten, siden vi har varmepumpe så holdes romtemperaturen der.

Så det jeg funderer på er om vi skal ha soveromsdøra vår på gløtt, og sette sprinkelsenga utom på loftsgangen der det er varmt..

Husker jo jenta vår brukte votter på hendene om natta, fordi hun ble kald, og det var i juli/august! :-o

Noen andre som har tenkt på det samme?

Har tenkt på det samme .. Men jeg leste et sted at små babyer skal helst ikke ha det så kaldt på rommet når de sover, typ ikke no lavere enn 15-16 grader tror jeg det sto .. Men skal ikke si noe 100% altså

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med kaldt, men jeg mener å huske at anbefalt temperatur for baby å sove i er maks 18 grader. Og de har veldog godt av å sove ute året rundt - så lenge det ikke er mange minusgrader. Jeg ville hatt baby på det kjølige soverommet, og heller hatt på nattlue og evt votter hvis du er bekymret for at det blir for kaldt:-)

Vi har samme "problemet". Vi har begynt å " trene " på å sove med vinduet mer og mer lukket. Men så vanskelig når temperaturen ute er i berg og dalbane. Vi sover i sommerdyne og lukker heller vinduet å åpner døren av og til. Når hun blir født vil jeg ha henne ved siden for min egen del og amming. Hun skal ligge i en moseskurv på stativ.

Etter hvert som hun sover hele natten blir det eget rom. Vegg i vegg.

Vi skal ha termometer på rommet. For å passe på hvor "kaldt" vi kan gå. Blir jo så mange som skal puste på det rommet.

Sammenligne det litt med å sove i vogn ute, bortsett fra at det ikke trekker og er værhardt? Her skal babis sove i sprinkelseng helt inntil sengekanten min på lammeskinn med dundyne. Det er mest fokus på at det ikke bør være for varmt der babyen sover, lite informajson om kulde. Men tror nok det har litt med at ull regulerer veldig bra og at ullpysj+ullue kan være mer enn nok :)

Der sa du noe! Jeg skal strikke ullpose tenker jeg, eller ønske ham en dundyne til jul. Må også ha det kaldt på rommet. Ullpose er greit da, mtp at den blir med når babyen løftes opp for å ammes :)

Vi har samme "problemet". Vi har begynt å " trene " på å sove med vinduet mer og mer lukket. Men så vanskelig når temperaturen ute er i berg og dalbane. Vi sover i sommerdyne og lukker heller vinduet å åpner døren av og til. Når hun blir født vil jeg ha henne ved siden for min egen del og amming. Hun skal ligge i en moseskurv på stativ.

Etter hvert som hun sover hele natten blir det eget rom. Vegg i vegg.

Vi skal ha termometer på rommet. For å passe på hvor "kaldt" vi kan gå. Blir jo så mange som skal puste på det rommet.

Å bruke sommerdyne var ikke dumt! :-) Det er jo veldig praktisk å ha babyen nærme, og kunne amme i sengen. Jeg gjorde det sist, hadde sengen hennes helt inntil vår seng, og tok henne inn til meg når jeg ammet. Ser for meg det blir tungvint å gå til stua for å amme, så tror jeg må prøve ut litt for å finne ut hva som er best :-) Termometer på rommet høres lurt ut! Takk for tips :-D

Tror jeg skal bruke en av de 3 lammeskinns posene jeg har i senga på vinteren. Å så klart nattlue på. Men er det mange minus ute, så trenger jeg virkelig ikke ha vindu oppe. Forløpig ser det jo ikke ut som det vil bli særlig kaldt i vinter. Har snaut hatt kulde grader om natten enda.

Der sa du noe! Jeg skal strikke ullpose tenker jeg, eller ønske ham en dundyne til jul. Må også ha det kaldt på rommet. Ullpose er greit da, mtp at den blir med når babyen løftes opp for å ammes :)

Ullpose høres kjekt ut :-) Dundyne står på handle-listen her, har brukt det til jenta vår året rundt siden hun ble født. Men baby-dundyna som vi kjøpte til henne ble "kosen" hennes (hun er 3 år) og hun er fortsatt avhengig av den (i tillegg til stor dyne) om natta :-D Så da må vi investere i ny til bebis. Vi har en saueskinnspose da, som sikkert er fin hvis lille baby blir fort kald! Kom på at vi har den når du skrev ullpose :-)

Tror jeg skal bruke en av de 3 lammeskinns posene jeg har i senga på vinteren. Å så klart nattlue på. Men er det mange minus ute, så trenger jeg virkelig ikke ha vindu oppe. Forløpig ser det jo ikke ut som det vil bli særlig kaldt i vinter. Har snaut hatt kulde grader om natten enda.

Lammeskinnspose ja Det er det vi også har! Fra jeg var lita. De er jo deilige da :-)

Lammeskinnspose ja Det er det vi også har! Fra jeg var lita. De er jo deilige da :-)

Ja det er skikkelig deilig, har to gamle. Og en helt ny :) så har litt å velge i. Har også to vogner da. Ei ny og ei gammal retro. Så ny pose i ny vogn og gammel i retro vogn. Hehe :) Åsså kan jeg bruke den tredje i senga om jeg vil.

Ja det er skikkelig deilig, har to gamle. Og en helt ny :) så har litt å velge i. Har også to vogner da. Ei ny og ei gammal retro. Så ny pose i ny vogn og gammel i retro vogn. Hehe :) Åsså kan jeg bruke den tredje i senga om jeg vil.

Åh, ser for meg det passer bra :-) Kjekt med en til "hvert sitt bruk", så du slipper å flytte imellom :-)

Vi har aldri brukt nattlue. Tok med lue på sjukehuset, trodde jo de små måtte ha det. Men fikk fort beskjed om at det ikke var nødvendig. Men de små skal ikke ligge i trekk, vær obs på det. Ikke ha senga rett under det åpne vinduet. Men 15-18 grader på soverommet er fint. De sier ifra hvis de er kalde, men ikke hvis de er varme.

Vi har aldri brukt nattlue. Tok med lue på sjukehuset, trodde jo de små måtte ha det. Men fikk fort beskjed om at det ikke var nødvendig. Men de små skal ikke ligge i trekk, vær obs på det. Ikke ha senga rett under det åpne vinduet. Men 15-18 grader på soverommet er fint. De sier ifra hvis de er kalde, men ikke hvis de er varme.
Takk for svar. :) Skal ikke la babyen ligge i trekk nei. Har jo dundyne også, og det er lunt og godt i korga vil jeg tro. :)

Vi har det kaldt på soverommet og :) tror ikkje en ska bruke lue på inne? Mini kommer til å ligge oppå lammeskinn, ha ullpysj på, evt votter og så vinterdundyne over seg :) det viktigste e vel at babyen ikkje ligger i trekk fra vinduet? Men dette kan du jo spørre jm om? Eller de du treffer på barsel? :)

Vi har det problemet at det er for varmt. Selvom ingenting står på og vinduet har värt oppe hele dagen så kryper det opp i 23 grader når vinduet lukkes:( Kan ikke ha vinduet oppe på natta fordi 1.naboen röyker, 2. det åpnes innover så om det regner eller snör kommer det rett inn, i tillegg til at vi ikke får igjen rullegardina.

Fikk januar-barn sist så har vært igjennom dette før. Hun brukte lue iallefall og vi hadde det vel ikke ise-bitende-kaldt på rommet.
Nå har vi nettopp flytta til et mye bedre isolert hus, så det blir ikke så kaldt selv med vinduet åpent. Hun skal heller ikke ligge i sprinkelseng, den blir altfor stor i starten så her blir det kurv og lammeskinn oppi. Ull-nattis og lue i starten :)
Her var hun 2,3 kg da vi dro fra sykehuset, derfor brukte vi lue. Mye av kroppsvarmen forsvinner gjennom hodet, så med liten baby og 16 grader på rommet ville jeg brukt det. Men det er meg. Og selvfølgelig ikke i flere mnd.

Var akkurat som deg før, klarte ikke å sove hvis det var varmt og måtte ha det KALDT, men etter jeg ble mamma ble jeg vandt til det også etterhvert :)

Back
Topp