"Kaldere" langs kysten?

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
Noen som også syntes det føles mer kaldt langs kysten? Var 7- på dagen i dag, og "mistet" følelsene i hendene etter 10 min :D

Når jeg har vært i innlandet, så syntes jeg at jeg tåler kulden mye mer.
Har såklart med tørr og fuktig luft.

Hva syntes dere? :)

Noen som også syntes det føles mer kaldt langs kysten? Var 7- på dagen i dag, og "mistet" følelsene i hendene etter 10 min :D

Bor langs kysten. Er kaldere på innlandet. Var der idag på -26. Men det var vindstille. Og føltes ikke så ille. Her vi bor var det -11 og kjentes forferdelig kaldt ut. Mer sur vind langs kysten og lettere vind synes jeg.

Vinden gjør det mye kaldere enn det egentlig er. Så -10 langs kysten med vind vil være verre enn -20 i innlandet. ;)

Kombinasjon av vind og luftfuktighet så er og blir det sånn at de EFFEKTIVE kundegradene er flere på kysten enn innlandet. Så ja, 10 kalde på kysten og ti kalde på innlandet er en helt ulik opplevelse.

Bode på kysten i 6 år og innland resten av livet og innlands er kaldest. Vinteren er lengre enn på kysten.

Innlandet er kaldere og vinteren lenger ja

Men like mange grader oppleves kaldere på kysten. Det er kke subjektivt, det er objektivt.

Men like mange grader oppleves kaldere på kysten. Det er kke subjektivt, det er objektivt.
Lengden på vinteren er vel mer avhengig av hvor langt nord man er enn hvor langt inn i landet. Og høyde over havet selvsagt.

Men sier som flere at det er viktig å sjekke effektiv kulde, ikke bare gradestokk. Yr har begynt å vise begge på sine fremstillinger nå. Og kan være ett kjekt verktøy.

Oftest kaldere innover ja:p men det kan såklart variere:)

jeg kommer fra kysten i sør og bodde ett år langt inn i Telemark og der var det kaldt i forhold. Så flyttet jeg en times kjøring opp fra kysten etter det, hadde noen beinkalde vintre men nå er det mildt her og:p

Lengden på vinteren er vel mer avhengig av hvor langt nord man er enn hvor langt inn i landet. Og høyde over havet selvsagt.

Men sier som flere at det er viktig å sjekke effektiv kulde, ikke bare gradestokk. Yr har begynt å vise begge på sine fremstillinger nå. Og kan være ett kjekt verktøy.
Lengden på vinteren er absolutt avhengig av hvor langt nord ja.

Men effektive kuldegrader er ofte noe helt annet enn de vanlige. Skal ikke mye vind til før det merkes. Og på kysten er det nesten alltid en kald trekk ,dersom ikke det blåser skikkelig. Det merkes.

Kommer Ann selvfølgelig. På hva man er vandt til. Er du ikke vant til vinden så blir det jo kaldere på kysten på vinter tid. For den kan være grusom:p

Men så er det jo spørsmål hvor på kysten. Sandefjord/Kristiansand/ stavanger er ikke som Bergen/Bodø/tromsø/Lofoten osv.

Kommer Ann selvfølgelig. På hva man er vandt til. Er du ikke vant til vinden så blir det jo kaldere på kysten på vinter tid. For den kan være grusom:p

Men så er det jo spørsmål hvor på kysten. Sandefjord/Kristiansand/ stavanger er ikke som Bergen/Bodø/tromsø/Lofoten osv.

Effektive kuldegrader påvirkes ikke av hva du er vant til. ;-)

Men hvor på kysten, selvsagt.

Men det er klart, noen ganger er det bare kaldere.

Jeg sjekket kjapt værmeldingen. Svigermor bor på Toten og har for tiden ca 15 kuldegrader .ca 20 effektive.

Vi har derfor 0 til -5 og da effektivt sånn. -5-10. For ingen av oss har noe særlig vind denne helgen. Det er jo kaldere hos henne uansett hvordan man vrir på det. Men like mange grader på termometeret oppleves ulikt pga vind. Også er det noe med lufta også.

Det er en annen kulde langs kysten enn innlandet. Jeg reagerer på kulde, får astmaanfall.
I innlandet og i fjellet tåler jeg lavere temperaturer enn ved kysten . Det er kaldere, mer vind og en annen luftfuktighet. Dette er jo bevist og ikke noe man «kjenner» selv egentlig :)

Bor også langs kysten og her var det også -7 og litt vind i går- var veldig kaldt :wtf: Idag skinner solen og tempen viser -5..

Sånn er det absolutt!!! Vi flyttet fra Oslo til innlandet. Temperaturen en mange grader kaldere, men det føles mye varmere enn i Oslo. Har ikke den høye luftfuktigheten og den sure vinden. Jeg synes det kan føles kaldere med 2 varmegrader i England enn -10 og vindstille på innlandet.

Det har med luftfuktighet og vind å gjøre ja :) er det høy luftfuktighet og vind blir det driiitkaldt.

Jeg kunne sjelden gå uten lue om vinteren i Oslo. På innlandet går det fint for korte turer. Blir ikke kald på ørene!

Sånn er det absolutt!!! Vi flyttet fra Oslo til innlandet. Temperaturen en mange grader kaldere, men det føles mye varmere enn i Oslo. Har ikke den høye luftfuktigheten og den sure vinden. Jeg synes det kan føles kaldere med 2 varmegrader i England enn -10 og vindstille på innlandet.

Det har med luftfuktighet og vind å gjøre ja :) er det høy luftfuktighet og vind blir det driiitkaldt.

Jeg kunne sjelden gå uten lue om vinteren i Oslo. På innlandet går det fint for korte turer. Blir ikke kald på ørene!
Helt enig med deg.. Reiser til UK om 1 uke, og pakker alltid med ull. Selv med flere + grader. Fryser så mye der. Hehe.

Det samme med Oslo. Bodde også der i mange år. Og der var så kaldt ved rådhuset etc :D

Det føles kaldere på kysten. Det ER stort sett kaldere i innlandet.

Back
Topp