Kalde føtter for bryllupsreise i uke 20 og 21

Babytanker

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Vi vurderer å avbestille bryllupsreisen vår som ville blitt i uke 20 og 21 av svangerskapet.
Planen var to uker med sol, varme og avslapping på en av våre favorittsteder i Thailand.
Vi har vært der flere ganger og føler det er vårt andre hjem.

Men siden dette er første svangerskap, det er lang flyreise, den lille sjansen for å bli smittet av malaria eller zika... Og hva om man får behov for medisinsk hjelp.

Når vi bestilte reisen og prøvetiden var i gang, tok vi forbehold og hadde full avbestillingsmulighet frem til 24 timer før avreise.

Målet var alikevel å reise, selv med babykul på magen.

Men nå begynner jeg å få litt kalde føtter og vurderer å droppe reisen. Vi kan jo vente og se når det nærmer seg. Vil uansett ikke avbestille før vi bikker de magiske 12 ukene.

Har du erfaringer med å reise 10 t eller mer med fly som gravid?
Har du erfaring med sydenferie i 2. Trimester?

Ønsker ikke noen kommentarer om de som synser, mener eller tenker... Uten grunnlag fra egen erfaring :)

Hei. Vil ikke si hva du skal gjøre men vi var i phuket nå i januar og da var det utrolig mange gravide der. (Svensker og norske) tenker om det er en "turist" plass dere skal vil det være nokså sikkert. Thailand har jo etter hvert blitt en nokså turistifisert land. Ang fly osv så er det vel å være flink og bevege seg. Så om formen er formen er fin hadde jeg reist:) men kvalme osv i varmen tror jeg ikke jeg hadde orket

Minste jenta vår ble syk under oppholdet og vi måtte få oppfølgning i fra lege. Kjempefornøyd med oppfølgningen vi fikk. Lege som kunne godt engelsk osv:)

Sniker fra april. Var nettopp i USA på ferie, i uke 8-10.
Flyturen gikk veldig fint, men tempoet måtte skrues betraktelig ned. Ville ikke satset på noe aktivitetsferie kanskje :p Var sliten og SULTEN hele tiden. Varmen gikk fint, vi hadde tilgang til basseng hele tiden og A/C på alle hotellrommene.

Det eneste jeg ville være svært skeptisk til er zika-viruset om det har kommet til Thailand, har ikke lest meg opp..

Reiste ikke langt forrige svangerskap (bare til Oslo), men uke 14-26 ca var de ukene jeg var i best form. Kvalmen og trøttheten var borte og magen ikke for stor så i forhold til selve graviditeten vil jeg si det er et fint tidspunkt å reise på. Å reise til Thailand eller ikke kan jeg ikke uttale meg så mye om da..

Vi vurderer å avbestille bryllupsreisen vår som ville blitt i uke 20 og 21 av svangerskapet.
Planen var to uker med sol, varme og avslapping på en av våre favorittsteder i Thailand.
Vi har vært der flere ganger og føler det er vårt andre hjem.

Men siden dette er første svangerskap, det er lang flyreise, den lille sjansen for å bli smittet av malaria eller zika... Og hva om man får behov for medisinsk hjelp.

Når vi bestilte reisen og prøvetiden var i gang, tok vi forbehold og hadde full avbestillingsmulighet frem til 24 timer før avreise.

Målet var alikevel å reise, selv med babykul på magen.

Men nå begynner jeg å få litt kalde føtter og vurderer å droppe reisen. Vi kan jo vente og se når det nærmer seg. Vil uansett ikke avbestille før vi bikker de magiske 12 ukene.

Har du erfaringer med å reise 10 t eller mer med fly som gravid?
Har du erfaring med sydenferie i 2. Trimester?

Ønsker ikke noen kommentarer om de som synser, mener eller tenker... Uten grunnlag fra egen erfaring :)
Hei! Jeg er i uke 19 nå og reiser til syden i morgen. Det er riktignok bare 5 timer flyreise, men tror ikke det blir noe problem. Jeg har kjøpt støttestrømper, og tenker å bevege meg en del under flyturen. Jeg føler meg i kjempefin form, og tror ikke det blir noe problem å reise. Jeg har tatt blodprøve som viser at jeg er immun mot toxoplasmose, som gjør at jeg kan slappe litt mer av på det området. Jeg er veldig heldig, og har ingen plager i svangerskapet. Trener og lever helt som normalt. Men jeg ser det er mange på februarforumet som er inne i en veldig god periode nå i 2.trimester. Siden dere har mulighet til å avbestille helt fram til siste dag, så ville jeg bare tatt utgangspunkt i å reise og gledet meg til det. Hvis et eller annet skulle oppstå, så kan dere avbestille rett før :-) Lykke til!

Sniker fra april. Var nettopp i USA på ferie, i uke 8-10.
Flyturen gikk veldig fint, men tempoet måtte skrues betraktelig ned. Ville ikke satset på noe aktivitetsferie kanskje :p Var sliten og SULTEN hele tiden. Varmen gikk fint, vi hadde tilgang til basseng hele tiden og A/C på alle hotellrommene.

Det eneste jeg ville være svært skeptisk til er zika-viruset om det har kommet til Thailand, har ikke lest meg opp..
Zika viruset er ikke kommet til Thailand, men Singapore er ikka langt unna Sør-Thailand. Så er vel et spm om tid.

Der reisen er bestilt?
Vi ordner hver del av reisen selv. Flybillettene er bestilt hos Thai airways gjennom Ticket.no.

Så lenge jeg er frisk under svangerskapet og ikke venter flerlinger er det ingen hinder for flyreisen.

Vi har avventet å booke resten av oppholdet ettersom at vi er litt usikre. Dersom vi forhåndsbooker alle overnattingene og betaler ekstra for avbestillingsforsikring blir det en del dyrere. Vi er vant med å bestille slikt i siste liten... Vi har aldri hatt problemer med det :)

Oh no! Da er det vel bare å lete etter alternative reiser i nordligere strøk

Det er jo litt forvirrende da dette står på Folkehelseinstituttets sider: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/zika/fakta-om-zikafeber-og-berorte-omrad/

med link til denne siden: http://ecdc.europa.eu/en/healthtopi...k/Pages/Zika-countries-with-transmission.aspx

Jeg vet ikke hva som stemmer jeg altså, jeg kom bare over en av artiklene her om dagen. Tenkte det var greit å vite om. Det virker i alle fall litt ustabilt og mye kan jo skje på kort tid ser det ut som.

Back
Topp