Kaketråd

Osteiskake

3/4 - 1 pakke knuste digestive kjeks
Ca. 100 g smeltet smør

Smuldre sammen, trykk ned i en kakeform.

3 eggeplommer
2dl sukker

Piskes godt sammen

Tilsett 1 boks Philadelphia

Pisk
3 dl fløte
1 toppet ts vaniljesukker
Til krem

Bland så krem med egg/sukker/Philadelphia blandingen.
Fordel over kaken.

Sett den i fryseren. Best over natten men tror ikke det tar så mange timer før den er klar. Tror det var ca 3 timer. Men en stund siden jeg har laget den.

Ta den opp litt før den skal spises.

Du har alltid kake klar i fryseren. Så lenge kakemonsen ikke har vært der.

Osteiskake

Ca. 100 g smeltet smør

3 eggeplommer
2dl sukker

Piskes godt sammen

Pisk
3 dl fløte
Til krem

Fordel over kaken.

Sett den i fryseren. Best over natten men tror ikke det tar så mange timer før den er klar. Tror det var ca 3 timer. Men en stund siden jeg har laget den.

Hørtes ikke så innvikla ut! :p Denne skal jeg jammen meg bake til uka for å fryse ned! :) Hørtes utrolig god ut!!

Den må jeg prøve også. Er ikke noe fan av ostekake, men alle andre elsker det jo, så da må vel jeg begynne snart også:)

Her er en av våre favoritter. Har laget den ved flere anledninger, og den er lett å lage og blir bestandig vellykket. Veldig god å ha i fryseren, og "alle" liker den :-)
Barnehagens beste (detsoteliv.no)

Ingredienser

1 liter kefir
8 dl sukker
3 ts natron
3 ts kanel
150 g smør
12 dl hvetemel

Glasur:
150 g smør
2 ts Oboy sjokolademelkpulver (se tips)
2 ss ikke for sterk kaffe
4-5 dl melis

Fremgangsmåte
Ha kefir i en stor rørebolle og tilsett sukker, natron og kanel. Smelt smøret og bland i og bland til slutt i hvetemelet. Rør til en klumpfri deig (se tips).

Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30x40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i 35 min til den er gylden og gjennomstekt.

Til glasuren smeltes smøret i en kjele. Rør i sjokoladepulver, kaffe og melis (jeg brukte 5 dl) til en glatt og klumpfri glasur.

La den ferdigstekte kaken avkjøles til den er lunken. Smør så glasuren på kaken. Dryss eventuelt over litt kakestrøssel til pynt og del kaken deretter opp i passe store firkanter.

Tips
Jeg bruker alltid stålvisp (også kalt ballongvisp) når jeg skal røre i mine deiger, for det gjør at melklumper løser seg opp veldig raskt og effektivt.

I stedet for 2 ts Oboy sjokolademelkpulver i glasuren går det an å bruke 1 ts vanlig kakao.

Hvis man ønsker, kan man også tilsette 1 eggeplomme i glasuren. Det gir ekstra fylde og glans. Da jeg lagde kaken på bildet, lagde jeg glasuren uten eggeplomme.

Osteiskake

Ca. 100 g smeltet smør

3 eggeplommer
2dl sukker

Piskes godt sammen

Pisk
3 dl fløte
Til krem

Fordel over kaken.

I hvilken form baker du denne? 24 eller 26? :)

Back
Topp