Kakespørsmål

shewolf

Gift med forumet
Jeg er helt grønn på baking. Så her kommer det nok noen spørsmål noen kommer til å le godt av [8D]

Jeg har så lyst til å lage en fin kake til 1-årsdagen til Dennis! Vil ikke ha bare en vanlig bløtkake med krem.

Hvordan lager man litt mer avanserte kaker?

Ble veldig inspirert til å lage mikkes klubbhus-kake til Dennis, siden han ELSKER Mikkes klubbhus! Se denne kaken:

Det står at det er brukt sukkerbrød (er det det samme som bløtkakebunn?). Kan man forme det slik man vil? Eller legger man det lagvis? Eller hvordan gjør man det i det hele tatt?
Hva gjør man for å få så sterke, flotte farger? Masse konditorfarge? Hvordan er hodet til mikke på toppen av kaka laget? Regner med det ikke bare er en diger marsipankule [8D] Og hvordan får man til svart farge på marsipanen? For det er vel marsipan som er utenpå kaka?

Du kunne ikke valgt en verre kake og lage da, hvis du er grønn på det liksom [8D][:D][:D][:D]

du lager sukkerbrød (oppskrift kan du bare google), så enten bruker du form eller så legger du bunnen lagvis og skjærer til formen du vil ha. Står at det er brukt marsipan men du kan også bruke mmf (google oppskrift der også [8D]). Farger kan du få på diverse jernia, kjøkken/husholdningsutstyrsbutikker eller på:

http://webshop3.cacas.no:1080/WebCust2.hal?sessionid=&backpage=WebCust2.hal&backn=0&dlcode=&itcode=20

Er jo bare å prøve seg frem, men anbefaler mye øving [;)]

Bruker man krem eller noe lignende inni slike kaker? Isåfall, hvilken krem passer til sukkerbrød?

Og hvordan fester man hodet på toppen av kaka, samt den blå sklien?

wow, den var knall fin!!

lykke til!

vet de har masse filmer på Youtube.com om hvordan man lager og pynter kaker[;)]

ORIGINAL: Shygirl

Du kunne ikke valgt en verre kake og lage da, hvis du er grønn på det liksom [8D][:D][:D][:D]

Enig. Jeg liker selv å bake, men den er nok litt mer avansert for min del.

hun må no få prøve seg. er det slik kake ungen vil like å få, så selvfølgelig prøver en mor å bake den[:D]

oppdater når du har prøvd deg da [:D]

Nå har en plan begynt å forme seg i hodet mitt ang denne kaka!

Jeg lager den som en bløtkake med marsipan over! (Kaka blir nok litt flatere enn den på bildet, men det gjør ikke noe). Tenker å bruke en 22cm springform til sukkerbrødet. Får se om jeg bruker marsipan eller mmf (må teste ut mmf først). Trenger å kjøpe noen farger man kan få til å bli sterke. Lager sklia og foten av marsipan. Skjærer ut en grønn marsipandel for å ha nederst på kaka. Og kjøper noen mikke-figurer som egner seg!

Hodet vet jeg ikke helt enda hvordan jeg skal lage. Kanskje bake boller (som jeg også kan server på bursdagen), og lage en bolle som er litt mindre enn vanlig, som jeg kan ha krem inni og dekke over med marsipan.

Så skjærer jeg ut navnet til Dennis i marsipan/mmf og fester på siden av kaka, for så å toppe kaka med et 1-talls-lys!

Synes det begynner å likne på en plan! [8D] Blir spennende å se resultatet! Må bare på en liten innkjøpsrunde først.

Synes absolutt ikke det er den verste kaka man kan begynne med! Den er da forholdsvis enkelt. Minni og Dollyfigurene er jo bare plast [;)] Er ganske grønn på baking og kakepynting jeg også, men den der skal jeg da klare. Er bare å få den rette formen. Som sagt, legg sukkerbrød lag på lag og skjær til formen etterpå.

Tror du klarer den her fint jeg, blessa [:)]

Du kan sikkert få en bra høyde på den, du kan jo bare ta flere lag sukkerbrød :) Husk å ta krem på toppen før du legger på marsipanen da.
Og beregn good tid, det tar ganske lang tid å få gnidd fargen godt inn i marsipanen slik at det blir jevn farge. Og bruk gjerne tynne plashansker, fargen sitter som juling, tar gjerne et par dager å få den av..
Jeg tror hodet rett og slett er en diger marsipankule jeg. 

Nå har jeg surfet og søkt og lest og bestilt! [:-][:D]

Slik blir det:
Jeg kommer til å lage mmf først, siden den holder seg lenge i kjøleskapet og ikke trenger å lages samme dag som kaka.
Så har jeg bestemt meg for at selve kaka skal være en sjokoladekake med smørkrem.
Bestilte nettopp svart og rød farge fra Almond Art i England - veldig sterke farger som kan brukes til mmf.
Kommer til å la foten være hvit. Siden jeg har blå konditorfarge, kommer jeg til å teste ut den til sklia (ikke så farlig om ikke det blir så sterk farge på den).

Dette blir spennende! Kan legge ut bilde om ikke kaka blir et takras. Men det blir ikke før jeg har fått fargene fra England.

Føler meg ganske tøff som virkelig tør prøve på noe sånt! Svigers kommer til å bli så imponert, dersom kaka blir bra! [8D]

Masse lykke til![:)]
Gleder meg til å se resultatet[:)]

Som nybegynner på figur kake fronten selv og etter litt prøving har jeg selv kommet frem til at det var enklere å bruke marsipan enn mmf. Men det er sikkert individuelt hva man liker. Lykke til hvertfall! Du får det til og så er det kjempegøy... synes jeg da[8D]

Hei, er selv konditor og denne kaka får du nok til skal du se [:)]

Men jeg vil anbefale å bruke sukkerpasta istedet for mmf, sukkerpasta er mye enklere å både lage og bruke. MMF er ganske vanskelig å få til da den fort blir for seig. sukkerpastaen er lettere å kjevle ut og modellere med.

Det mikke mus hodet på toppen kan man lage ved å kjøpe en slik isoporkule og trekke med massen du velger. En stor klump med mmf eller Sukkerpasta kan fort bli for tung for selve kaken.

Denne kaken er fin å bruke til slikt: http://www.kakefesten.com/oppskrifter/annas-favoritt-sjokoladekake

Lykke til.[:)]

Back
Topp