Kaker!! *Oppskrifter*

*MissMe*

Gift med forumet
Kongekake

Denne skal lages lagvis i en stor skål, hvelves på kakefat og dekkes med kremfløte og gul marsipan. Da blir den en gul "kule" liksom..[;)]

Kakebunn:
3 store egg
1,5dl sukker
3,4dl hvetemel
1,5dl potetmel
1ts bakepulver.
Rør eggedosis, sikt i det tørre. Stekes i 22cm form på 175gr i ca.35min. Deles i 2 når den er avkjølt.

Marengsbunn:
2 eggehviter
1,5dl sukker
50gr kokesjokolade
Pisk eggehvitene stive og tilsett sukkeret gradvis mens du pisker, skal bli helt stiv marengs.
Stek i ovnen på 110gr i ca.1 time

Fyll:
2.3 bananer
3dl kremfløte
3dl vaniljekrem
Hakket sjokolade(valgfritt)

Ha kakebunn i en stor skål. Legg på fyll og deretter marengsbunnen. Ha så resten av fyllet og den siste kakbunnen i. La det "sette" seg litt før du hvelver kaken over på en kaketallerken, smør på litt piska krem og legg på et gult marsipanlokk.
Pynt med å sikte kakaopulver og deretter melis på toppen.
Smelt sjokoladen og bre utover marengsbunnen når den er ferdig stekt.

Pavlova

6 eggehviter
300gr sukker
1ss eddik
1/4ts salt
1ss maisenna

5dl kremfløte
Frukt og bær
Daimkuler, hakket eller smeltet sjokolade er valgfritt.

Pisk eggehviter salt og litt av sukkeret på middels hastighet til myk marengs. Til sette resten av sukkeret gradvis og øk hastigheten. Vend til slutt in maisenna.
Form en stor rund marengskake på bakepapir, 24-26cm. Stek på 150gr i ca.1 time.
Pisk kremfløten og skjær opp frukt og bær. Ha marengsen på kakefat, ha på krem, deretter frukt og sjokolade.

Nam, nam, nam!!![:D]

Den øverste blir for mye styr med å lage, men pavlova har jeg kjempelyst til å prøve å lage en gang! Har sett på oppskriften i flere år, men det passer liksom aldri[8D]

jeg vil gjerne se trinn for trinn-bilder av den øverste kaka der!! Ser liksom for meg at det bare blir gris og søl jeg

Back
Topp