Kakemann nå med bilder

Olive76

Forumet er livet
Naken kakemann:

Nå med "klær" og flagg. Multinasjonal naturligvis:

Er store bakedag idag. Vi snikstarter nemlig bursdagsfeiringen til Gustav. Praktisk ettersom jeg har fridag og tid til å bake.

Jeg har da bakt kakemann av vannbakkelse. Noe min mor alltid gjorde til oss. Den skal da pyntes med glasur av melis og godteri. Er dette en meget dansk tradisjon eller er det like vanlig med kakemann i Norge? Lurer litt for med norsk mor vet jeg ikke hva som er dansk og norsk tradisjon da vi visst har hatt litt av hvert i min oppvekst....

Jeg har aldri vært vant til kakemenn osv [:)] MEN .. det er jo kjempe godt! Og å lage det med vannbakels hørtes jo bare heeelt nydelig ut [:D]

Så gøy [:D][:D]
Gleder meg til jeg skal bake bursdagskake med snuppa [:)][:)]
Snart er de 4 åringer!!!!!

Legger ut bilder senere. Men nå må jeg bake mer....

Kakemenn er en tradisjon her nede, men vet at det ikke er det over hele landet.
Flere plasse vet de ikke hva det er engang [;)]
Men vi lager dem ikke av vannbakels da [:)]

I danmark kjøper man gjerne hos bakeren. Og da er de av Wienerbrød! mmmmmm.

kakemann?? Som i lys utgave av pepperkake?? Joooda! Det er vi vant med her..

Har fått sånn hos vår danske venninne... stor kakemann med godterihår og godteriknapper osv... hennes var dekket med sjokolade tror jeg... og vanilje inni noen steder? artig sak iallefall [:D]

Gleder meg til bilder jeg - i Oslo er det i alle fall ingen tradisjon for kakemenn (hverken de hvite eller andre i wienerbrød eller vannbakkels)

ORIGINAL: lenemor

Gleder meg til bilder jeg - i Oslo er det i alle fall ingen tradisjon for kakemenn (hverken de hvite eller andre i wienerbrød eller vannbakkels)

nei, jeg er heller ikke vant med noen form for kakemenn.. men det er morsomt at det er ulike tradisjoner rundt omkring[:)][:)][:)] m er vokst opp med kakemenn i form av "lyse pepperkaker", siden han er fra tromsø.. så det hender vi har hatt det her i jula.. men ikke i den varianten du baker her[:)]

Ahaaa stemmer! mener vi har drøftet dette før Olive??? [:D]

ha, ha - så morsom han var! [:D]

Så kul den ble
Vi er vandt med de som de andre her kaller hvite pepperkaker [;)]
Jeg liker best mamma sine, for de er harde [;)]
Skal sende deg en rundt jul jeg [:D] Tihi

Den ble flott - og så utrolig god ut! Her er det heller ikke vanlig med den type kakemann - men det hørtes jammen spennende ut! Lykke til med bursdagsfeiring[:)]

Kjempe fin[:)]

Da jeg bodde i Halden så var det vanlig å spise kakemenn til jul. Så i Halden er det en tradisjon. Hvite og litt i samme fasong som peppekaker, men de er litt tjukke. Jeg personlig synes ikke de smakte så mye egentlig. Jeg er ikke vant til å ha de til jul.

Hehe så stilig den var.
Vi har ikke den typen, men noe som ligner. Vi kaller de julemanna eller hvis man skal lage samme utenom jul så kaller vi de smørbrød kjeks. Det er helt annen oppskrift enn det du lager. Men vet at det som vi har som tradisjon å lage blir også kalt kakemenn.

Men tror nok det finnes hundrevis av forskjellige typer oppskrifter av samme sjangeren.[:D]

Back
Topp