Kakebakeoppskriftstråd!

Pijah

Forumet er livet
Her kan vi legge inn alle kakeoppskriftene våre, slik at alt er samlet på et sted. Angelicka, legger du den inn i topptrådene? [:)]

Sommerlig ostekake
20 Digestive kjeks, knuses
100 gram smør, smeltes, blandes i kjeksen.
Klem ned i bunnen av et fat (jeg bruker jo selvsagt bare Tupperware sitt runde Elegance serveringsfat, der blir den helt perfekt)

1 pakke kremfløte, piskes
1 boks philadelhipa, røres inn i kremen
2,5 dl melis, røres også inn
Ha blandingen over kjeksbunnen.

Pynt med halvtinte bær (jeg bruker frossen skogsbærblanding, finner den som regel i frysedisken på Rema) eller med friske jordbær/kiwi

SERVER! [:D]

Takk Pijah. Er det en spesiell Philadelphia-ost du bruker? Mener å huske å ha sett de i ymse varianter. Eller blander jeg med en annen sånn kremost nå...?

Det vet jeg ikke.. Men det finnes vel en light og en vanlig naturell versjon, samme hvilken av de du bruker. [;)] Tror ikke du skal forsøke deg på den med hvitløkssmak f.eks, tviler på at kaka blir så innmari god da.. [8D]

Hvis jeg ikke tar helt feil er det denne kaka som smaker som Sandwich-isen hvis man har kjeks på toppen også, og serverer den rett fra fryseren...

Nammenam!!!

ORIGINAL: Trine30

Tine sin kremost med ananas og mandarin er veldig god i ostekake[:)]

Ikke så veldig god i den kaken der..

Denne skal være søt, ikke syrlig.. Jeg liker ikke syrlige ostekaker heller jeg da, så.. [8D]

ORIGINAL: erdne

Oboy langpannekake.

7dl kefir
4dl Oboy
4 egg
500 g sukker
500g mel eller glutenfri kakemiks
350g smeltet smør
2ts natron
2ts bakepulver
4ts vaniljesukker

Lag eggedosis og tilsett det tørre og våte litt og litt.
Hell i en smurt langpanne.

Stekes på 30 min på 175 grader, midt i ovnen..

Glasur:
1dl Melis
1dl kokende vann
150g mykt smør
12 ss kakao
4 ts kokt kaffe
4 ts vaniljesukker
Røres sammen, og ha litt og litt over en lunken kake.

Denne trekker litt inn i kaken og gjør den saftig!

Må vel prikke kakebunnen med en gaffel eller så for at glasuren skal trekke skikkelig inn vel?

Nope [:D]
Den skal ikke trekke inn i så måte, bare smelte inn *mmm* nå fikk jeg lyst å bake...

Ring meg når den er ferdig, da...?[:D]

hadde tenkt å lage denne ostekaka di i dag, men fant ikke vanlige digestives, ei heller kornmo. Derimot hadde de digestives med jordbær! (var på meny) og da fikk jeg den ideen å ha i kakao i kremen og pynte med friske jordbær.(Er sjokoman, og kunne nesten levd hele sommeren på kun jordbær og lite annet...)
De to barneskjeene med kakaopulver var litt lite, jaffal etter min smak. man kan sikkert bruke annet sjokopulver og etter smak og behag. heiv en del jordbærbiter utover bunnen, la på kremen og pyntet som nevnt med enda mer friske jordbær. Og det ble NAMME!
Så TAKK for super enkel, oppskrift som kan varieres i det uendelige og frydefulle for sånne som meg.

Åååååhhh, den oreo-kaka, ja! MÅ jo bare få prøvd på den snart og. Da kommer gubben til å ete seg sjuk!

Får jeg komme på besøøøøøk????

Pavlova (marengskake) Kjempeenkel!! og ikke minst veldig god. [:D]

3 eggehviter
11/2 dl sukker
11/2 dl melis
1 ts vaniljesukker
1 ts potetmel

Stivpisk eggehvite og sukker. Melis røres inn. Vend til slutt inn vaniljesukker og potetmel.
Stekes i langpanne eller springform midt i ovnen på 150 gr. i 1-11/2 t.

Som en variant kan man ha nøtter, sjokolade, rosiner etc. i bunnen.

Fyll:
3 dl kremfløte stivpiskes. Ha i litt sukker.
1 boks vaniljekrem vendes inn.

Pyntes med frukt/bær etter smak. (Jeg synes det er veldig godt med jordbær, banan og daimkuler).
Skogsbær om høsten er også yummi [:)]

SACHERTORTE. .
en saftig og spesiell sjokoladekake

• 125 g smør
  • 1 plater Freia Dronning kokesjokolade
  • 6 stk eggeplomme
  • 180 g sukker
  • 100 g hvetemel
  • 2 ss Regia Bakekakao
  • 0,50 ts Freia bakepulver
  • 1 ts Freia vaniljesukker
  • 6 stk eggehvite

Fyll
200 g aprikosmarmelade
Pynt
1 pose Freia Dronning glasur
Smelt smør og sjokolade ved svak varme og avkjøl. Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker. Sikt i hvetemel, kakao, bakepulver og vaniljesukker. Tilsett sjokolade-smøret og stivpiskede eggehviter. Rør det hele forsiktig sammen. Hell røren i en godt smurt springform (ca. 26 cm diameter) og stek den (180 °C, nederste rille, ca. 50 min.) ¨
Avkjøl kaken i formen på rist.
Når kaken er kald deles den i to eller tre lag. Smør apriskosmarmelade mellom lagene. Smelt Freia Dronning Glasur som beskrevet på pakken, og smør den forsiktig utover kaken.
Sett kaken kaldt til den skal serveres.

Micro-Brownies på 9 minutter!!!

200 gram kokesjokolade
200 gram smør
4 egg
200 gram sukker
100 gram mel

Smelt smør og sjokkis. Visp egg og sukker, og bland inn smøret/sjokkisen.
Rør godt.
Bland til slutt inn melet og rød ut alle klumper.

Stekes i micro på 750 watt 9 minutter i Tupperware sin silikon kakeform (jeg har ikke prøvd med andre kakeformer eller i steikeovnen, men med tupper sin form VET jeg at resultatet blir knallbra!!)
ÅSSÅ 9 MINUTTER DA!!!! [:D][:D][:D]

Er det ikke noen her som har oppskrift på krydderkake da? Og gulrotkake?

Det er favorittkakene mine!

Gulrotkake

knall god, enkel og lav, men saftig (!!!!!!) gulrotkake [:D]

2 egg
2 dl sukker
2 dl hvetemel
1 ts natron
1 ts vaniljesukker
1 ts kanel
1/2 ts revet muskat
1 ts kardemomme
1/2 ts ingefær
1 dl soya olje
4 dl revet gulrot

visp eggedosis, bland alt det tørre og rør/vend det inn i egegdosisen. bland inn olje og revne gulrøtter. ha deigen i smurt form (eg bruker sånn rund form/springform). stek på nederste rille ved 175 grader i ca 35-45 min.

glasur:

30 g mykt smør
50 g naturell ost
1 ts vaniljesukker
2 dl melis

bland ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. (det virker litt vanskelig å blande det en stund, men det går[;)]). smør på avkjølt kake og lag mønster med en gaffel.

Brownie muffins

2 egg
225g (2,5dl) sukker
100g smør (smeltet)
1.5ts vaniljesukker
0.5ts bakepulver
120g (2dl) mel
4ss kakao
1krm salt

1. Pisk eggedosis
2. Ha smøret oppi eggedosisen
3. Bland det tørre, ha det oppi det våte med sikt. Rør forsiktig.
4. Fyll muffinsformene ca 3/4 fulle
5. Steik midt i ovnen på 200 grader i ca 10 minutt(små) 15-17min (store)

Pynt gjerne med jordbær og banan, kiwi eller annen frukt og dryss over melis

Jeg har Freia regia 100% kakao stående i skapet. Kan jeg bruke det?

Takk, Citadel. Denne skal jeg prøve å lage, men det blir nok en enklere variant enn den du lagde til pappaen din [;)]

Back
Topp