*naftaline*
Forelsket i forumet
Denne er den nydeligste kaka jeg noensinne har smakt. Men svindyr, arbeidskrevende og kalorier nok til en middels landsby... Vel bekomme!
(Holder på akkurat nå, mamma fyller 53 idag. [:D])
Bunn:
2 egg
3 dl sukker
1 1/2 dl mel
4ss kakao
2 ts vaniljesukker
1krm salt
200g smeltet smør.
sjokoladefyll:
4 1/2 plate kokesjokolade( dronning fra freia)
125 g usalta smør
1/2 l fløte
Hvit sjokolademousse:
175 g hvit sjokolade
3/4 dl fløte
50 g sukker
35 g eggeplomme(plomme fra 2 små egg)
2 dl kremfløte
4 pl gelantin
1/3 dl hvit rom(baccardi)
form:24 cm
bunnen stekes ved 160 grader C,i ca 30 min på nederste rille.
Bunn:pisk eggedosis av egg og sukker. sikt i det tørre, og rør til sist inn smeltet smør. ha røren i en godt smurt form avkjøl på rist.
Sjokoladefyll:
kok opp fløten, ta den av varmen og smelt sjokoladen og smør i den. rør godt. avkjøl kremen og la den stivne før den has på bunnen.
hvit sjokolade mousse.
smelt sjokoladen samme med fløten.Avkjøl!pisk eggeplommer og sukker til det er luftig.legg gelatinen i bløt i kaldt vann i 5-10 min.Løs den opp i ca 1/3 dl varm hvit rom.pisk kremfløten og bland i eggedosisen.rør inn avkjølt sjokolade fyll. Ha i smeltet gelatin i en tynn stråle. rør hele tiden mens den tilsettes.la moussen bli litt stiv før den has på kaken. Legg ring på kakeformen, legg i bunnen også sjokoladetfyllet.når det er stivt ,has moussen på. glatt til og sett kaken kjølig til den skal servers. server med jordbærsaus( 1 pk froden jordbær som mosses med stavmixer,tilsett sukker etter smak.
(Holder på akkurat nå, mamma fyller 53 idag. [:D])
Bunn:
2 egg
3 dl sukker
1 1/2 dl mel
4ss kakao
2 ts vaniljesukker
1krm salt
200g smeltet smør.
sjokoladefyll:
4 1/2 plate kokesjokolade( dronning fra freia)
125 g usalta smør
1/2 l fløte
Hvit sjokolademousse:
175 g hvit sjokolade
3/4 dl fløte
50 g sukker
35 g eggeplomme(plomme fra 2 små egg)
2 dl kremfløte
4 pl gelantin
1/3 dl hvit rom(baccardi)
form:24 cm
bunnen stekes ved 160 grader C,i ca 30 min på nederste rille.
Bunn:pisk eggedosis av egg og sukker. sikt i det tørre, og rør til sist inn smeltet smør. ha røren i en godt smurt form avkjøl på rist.
Sjokoladefyll:
kok opp fløten, ta den av varmen og smelt sjokoladen og smør i den. rør godt. avkjøl kremen og la den stivne før den has på bunnen.
hvit sjokolade mousse.
smelt sjokoladen samme med fløten.Avkjøl!pisk eggeplommer og sukker til det er luftig.legg gelatinen i bløt i kaldt vann i 5-10 min.Løs den opp i ca 1/3 dl varm hvit rom.pisk kremfløten og bland i eggedosisen.rør inn avkjølt sjokolade fyll. Ha i smeltet gelatin i en tynn stråle. rør hele tiden mens den tilsettes.la moussen bli litt stiv før den has på kaken. Legg ring på kakeformen, legg i bunnen også sjokoladetfyllet.når det er stivt ,has moussen på. glatt til og sett kaken kjølig til den skal servers. server med jordbærsaus( 1 pk froden jordbær som mosses med stavmixer,tilsett sukker etter smak.