Kake oppskrift tråd

<3 BAMBINO E>

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
For dem som ønsket å prøve seg på Troikakaken jeg bruker å lage til påske så legger jer her ut oppskriften. Legger den ut som en tråd da jeg vet at det fort fyller seg på med andres favorittoppskrifter også

TROIKAKAKE

Bunn:​
150 g mandler
150 g melis
4 eggehviter
Mal mandlene med skallet på, og bland sammen med melisen. Stivpisk eggehvitene, og ha i det tørre. Stekes nederst i ovnen på 170 grader i ca 30 minutter. Avkjøl.

Gele:​
1 pk bringebærgele
3 dl vann
Kokes og avkjøles til den begynner såvidt å tykne. I mellomtiden lages sjokoladetrøffelkremen.

Sjokoladetrøffel:​
1,3 dl vann
100 g melis
4 eggeplommer
200 g romtemperert smør
1,5 ss kakao
Vann og melis kokes til det tykner. Rør hele tiden, tar ca 8 minutter. Avkjøl. Ha i eggeplommer og rør godt sammen. Ha i små terninger av smøret, og visp sammen til en smørkrem. Tilsett kakao til slutt.

Smør et tynt lag sjokoladekrem over bunnen, med en forhøyning rundt kanten som skal fungere som dike for geleen. Hell over geleen, og sett kak i kjøleskapet. Så fort geleen er stiv, smøres resten av sjokoladetrøffelen over geleen. Pass på at all gele blir dekket med sjokoladetrøffel. Hvis litt av geleen kommer i kontakt med marsipanen, vil marsipanen "smelte" og nærmest få flytende konsistens.​

Marsipantrekk:​
1 pk ferdigkjøpt marsipan, ca 400 g
Kjevles ut som tykt marsipanlokk, og legges over kaka. Settes i kjøleskap.

Sjokoladetrekk/ ganache:​
200 g kokesjokolade
2 ss delfiafett

Smeltes sammen over vannbad. Avkjøles til det tykner, og nesten er kaldt. Bre sjokoladen over marsipanlokket, og sett igjen kaka i kjøleskap til avkjøling før servering. Det er lurt at kaka får stå et par timer i kjøleskept før den smelta sjokoladen tas på, for da stivner den nesten med en gang den has på og det blir mindre søl.​
Når jeg lager denne til Påske bruker jeg Hvit sjokolade som jeg mikser med gul gelefarge. Og pynter med påskegodt som f.eks. sjokolade påskeharer og Anthon Berg marsipanegg i forskjellige påskefarger.
Oppbevares i kjøleskap, har en veldig god holdbarhet.​

Nam! Er den vanskelig å få til?
Hører om mange som sliter med å få den til?

Ahh nominom den MÅ prøves :)

Nam! Er den vanskelig å få til?
Hører om mange som sliter med å få den til?
Det er en kake som tar litt tid, men ikke vanskelig å få til. Jeg bruker å lage bunn og sjokoladekrem ene dagen. Legger denne dagen sjokoladekremen på toppen av bunnen og gjør klar geleen og har den på kaka. Lar så kaka stå i kjøleskapettil dagen etterpå. Da legger jeg resten av sjokoladekremen på, kjevler og legger på marsipanlokket. Venter en time eller to og lager sjokoladetrekket og har det på og pynter..

Akkurat nå kjenner jeg at jeg skulle ønske jeg tålte mandler....

Tuuusen takk, mor og sambo elsker troika :D så denne må prøves :P

Back
Topp