Kake med rå eggeplomme

LiteFrø

Elsker forumet
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Jeg har akkurat bakt en enkel sarah bernard kake, hvor det ene sjokoladelaget er en krem med rå eggeplomme i. Kan jeg spise dette eller ikke? Ble plutselig usikker på dette, for man skal vel helst ikke spise rått egg når man er gravid, eller??
(Helgas nedtur i såfall)

Har ikke hørt noe annet enn at det er ok.

Med norske egg går det fint, som de andre sier. :) Står på matportalen sine sider at det er helt ok.

Det er salmonella som ev er problemet med rå eller ikke helt hardkokte/stekte egg, men norske egg skal ikke inneholde dette. I utlandet bør man være mer forsiktig. Mener at Sverige, Danmark og Finland også er salmonellafri (mtp egg altså!).

Med norske egg går det fint, som de andre sier. :) Står på matportalen sine sider at det er helt ok.

Det er salmonella som ev er problemet med rå eller ikke helt hardkokte/stekte egg, men norske egg skal ikke inneholde dette. I utlandet bør man være mer forsiktig. Mener at Sverige, Danmark og Finland også er salmonellafri (mtp egg altså!).

Danmark er ikke salmonellafritt. Eller, det er det nok i praksis, men det er ikke systemisk friskmeldt. Så om man skal ha "rå eggeplommer" der må man kjøpe pasteuriserte ;)

Jeg har aldri kvidd meg for å spise norske eggeprodukter i hverken rå eller tilberedt form.

Takk for svar! Vet jo egentlig dette men ble plutselig så usikker:P

Sist jeg var i Danmark ville ikke min danske bror spise rå eggeplomme ihvertfall. Da kjøpte vi sånne egne eggeplommer i egen pakke som er spesialbehandlet. Husker ikke hva de heter. Men han var ihvertfall veldig sikker på at vi ikke skulle spise rå eggeplomme pga han ville ikke ha salmonella.

Jeg spiser ikke rå plomme her i Norge heller. Vil ikke ta noen sjangser, og plutselig så har du utbrudd i Norge også, selv om det er veldig sjeldent.

Back
Topp