Kake- gi meg din beste oppskrift!

Vakle

Elsker forumet
Jeg skal i selskap i ettermiddag og har lovet å ha med meg to kaker! Jeg lagte begge kakene i går; en Oreo kake og en jordbær(gele) kake. Problemet var at når jeg skulle lage bunnen, altså fromasjgreia i bunn så delte kremen og gelen sin og det så ut som noe som har vært i magen en runde først. Jeg måtte bare kaste hele greia, og nå har jeg litt knapp tid.

Noen som har en kjapp og god (ikke sjokoladekake) å dele med meg?

Jeg burde virkelig hatt meg et kurs i baking ser jeg [&:]

To bilder fra kremen i går:

jeg bruker denne oppskrifta, og den er alltid en vinner[:D]
http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=306001

OREOKAKE[8D]

elrs er jo ostekaker enkle å lage[:)]

OSTEKAKE

¾ pk Digestive kjeks
150 g Melange
2 pk Gele
3 dl Kremfløte
1 pk Philadelfia ost (naturell)
3 dl Creme Fraiche
100 g Melis
2 ts Vaniljesukker

Knus kjeksen, bland i smeltet smør. Legges i springform (24 cm), avkjøles 30 min. Lag 1 pk gele med kun 3 dl vann, avkjøles, ikke stivne! Visp krem, bland i ost, creme fraiche, melis, vaniljesukker. Tilsett den avkjølte geleen. Hell det over den avkjølte kjeksen og la det stivne i kjøleskapet. Lag 1 pk gele med kun 2 dl vann, avkjøles og helles over resten av kaken. For å unngå bobler i det øverste laget kan du helle geleen sakte over en spiseskje (opp-ned). Settes i kjøleskapet til geleen er stivnet.

Det lønner seg å løsne kaka litt fra formen så den ikke deler seg når du åpner springforma.

Siden jeg gjorde feil første gang så bruker jeg creme fraiche istedenfor lettrømme, men har aldri prøvd noe annet. Bruker også to forskjellige geleer siden første ble feil. Grønn inni og gul oppå, men det er jo selvfølgelig helt valgfritt.

Denne [:D]

Marengskake:
4 eggehviter
2dl sukker
1ts eddik (vanlig eddik)
1ss maisenna

Vist eggehviter stive. Ha i sukker, eddik og maisenna. (røren er ferdig pisket når du kan snu bollen på hodet uten av det renner ut noe)
Tegn en sirkel på ett bakepapir.
Legg på røren. Stekes i 2 timer på 125grader. Siste 15min, slå av ovnen.

Når marengsen er ferdig stekt, lar jeg den kjøle seg ned (dette går ganske fort [:)]). Tar på krem (kan også bruke vaniljekrem) og pynter med friske bær/frukt (kiwi, jordbær, skogsbær eller liknende [:)])

Back
Topp