Kaffe

Jeg drikker maks to små kopper kaffe til dagen, hørt at man bør holde seg under 200 mg koffein pr dag :)

Selges på alle vanlige butikker, rema, kiwi etc.
screenshot_20221026-151630_samsung-internet-jpg.390932

Vet ikke hvorfor, men jeg innbiller meg at den smaker søtere en den vanlige zero. Tror egentlig at det bare er i hode, men syns det er vanskelig å gå over til den.
Jeg drikker vanligvis cola zero hver dag, og jeg synes den smaker helt likt:cool:

Jeg drikker koffeinfri kaffe og koffeinfri cola zero, men drikker sort te. Så noe koffein blir det. Drikker også litt kaffe om jeg er et sted jeg ikke kan velge koffeinfritt.

Jeg drikker to til tre kopper om dagen, noe som er en stoooor reduksjon for meg, Har begynt med koffeinfri te og det funker fint som et alternativ. Det jeg derimot ikke klarer å kutte ned på er lakris…i går spiste jeg en hel pose med Kjempeklumper på 15 minutter

Jeg drikker to til tre kopper om dagen, noe som er en stoooor reduksjon for meg, Har begynt med koffeinfri te og det funker fint som et alternativ. Det jeg derimot ikke klarer å kutte ned på er lakris…i går spiste jeg en hel pose med Kjempeklumper på 15 minutter
Jeg også får så sykt lakriscraving når jeg er gravid! :o Dette er dog noe som virkelig er viktig å kutte ned på, pga glykyrrhysinsyre som er et hormonforstyrrende stoff som kan være skadelig for fosteret. Fant litt info:

"Det er stor usikkerhet knyttet til hvor mye lakris (glykyrrhizinsyre) som kan spises før det blir helseskadelig for fosteret. Det er derfor ikke mulig å fastsette et nivå for hvor mye lakris gravide trygt kan spise, viser en risikovurdering som Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) har laget på oppdrag for Mattilsynet. Vurderingen ble ferdigstilt i mai 2018. Se VKM: Risikovurdering av glykyrrhizinsyre i lakris – mulige helseeffekter for fostre og barn

Vurderingen viser at et høyt inntak av glykyrrhizinsyre under svangerskapet medfører inntil 50 prosent økt risiko for prematur fødsel, det vil si fødsel før 37. uke i svangerskapet.

Forskning viser at både jenter og gutter med mødre som spiste mye lakris under svangerskapet, ofte presterer lavere på intelligenstester, har dårligere hukommelse og større konsentrasjonsproblemer. Tolv år gamle jenter med mødre som spiste mye lakris da de var gravide, er også oftere høyere, tyngre, og kommer tidligere i puberteten enn jevnaldrende jenter."

Har en kopp stort sett til dagen, sjeldent lyst på mer. Før graviditet hadde jeg lett 4-5
Om kaffelysten melder seg på ettermiddag lager jeg en kopp med koffeinfri kaffe fra kapsel - funker fint!

Drikker 1-2 kopper om dagen, og har stort sett ikke lyst på mer heller

Back
Topp