Kaffe

EndeligTrebarnsmamma

♡2014♡2023♡2025♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Hva tenker dere om å drikke kaffe under graviditeten?
Forrige gang fikk jeg voldsomt avsmak på kaffe, så jeg måtte ikke tenke på det, hehe. Men nå liker jeg kaffe så godt som alltid. Tar bare en halv kopp med melk til frokost. Men jeg mener jeg har lest noe om kaffe og SA... kan det stemme?

Hva tenker dere om å drikke kaffe under graviditeten?
Forrige gang fikk jeg voldsomt avsmak på kaffe, så jeg måtte ikke tenke på det, hehe. Men nå liker jeg kaffe så godt som alltid. Tar bare en halv kopp med melk til frokost. Men jeg mener jeg har lest noe om kaffe og SA... kan det stemme?
Man kan fint drikke to kopper kaffe pr dag uten å komme opp i "maksimalt anbefalt daglig inntak" som vel er alt mellom 100-200 mg koffein pr dag. Er vel ca 40 mg i 1 dl kaffe, og en kaffekopp er vanligvis 2 dl (ca). Tror ikke det er økt fare for SA sånn jeg har forstått det, men at det kan føre til lavere fødselsvekt og for tidlig fødsel, men det er såklart vel mye større inntak!

Nyere forsking har også vist at koffein ikke er så ille som en trodde før uansett. Gleder meg til jeg kanskje får litt lyst på kaffe igjen, kommer da til å drikke de 2 koppene med god samvittighet! Har lest en plass at kaffe kan være med å hemme jernopptak, så om man er litt i faresonen bør man drikke kaffen utenom måltider. :smiley-bounce012

Jeg holder meg unna, er nok heelt trygt! men jeg har fått hangups på enkelte ting jeg skal holde meg unna, tenker jeg begynner med en halv kopp etter o-tul i uke 12... Drikker koffeinfri kaffe nå da..

Drikker to kopper kaffe til dagen. Drikker også en pepsi Max innimellom, men ikke hver dag :)

Drikker ca 2 kopper for dagen. :)

Jeg valgte bare å ta avstand, og nå i 7+6 så er kaffe det siste jeg har lyst på og er så glad for at jeg har fått avsmak, for jeg lever for kaffe! Ettersom jeg også er en stor cola zero drikker så har jeg valgt å finne ny zero brus, mest fordi det er kjipt å drikke og tenke på at jeg må begrense meg så fryktelig.. men jeg har også lest at det er helt trygt med 2 kaffe kopper, men viktig å huske på at koffein er i både te, brus og sjokolade og flere andre produkter (selv om det ikke er så mye)

En kopp eller to i uka på meg. I første graviditet var jeg helt koffeinfri pga. anbefalingene om å redusere mengden, men denne gangen slapper jeg litt mer av. Drikker likevel helst koffeinfri te og kaffe, da. Jeg drakk ganske mye kaffe før, så det er bedre for meg å trakte koffeinfritt, så trenger jeg ikke tenke på hvor mange kopper jeg (plutselig) har fått i meg.

Jeg drakk to kopper på morgenen med god samvittighet i starten, helt til jeg fikk totalt avsmak over natten for omlag 2 uker siden. Nå får jeg omtrent brekninger bare av å tenke på kaffe.

Drikker tre små kopper. Tror en kopp er på 0,8 dl. Var mye strengere sist graviditet, men da var det også lettere fordi jeg ikke ville ha

Jeg valgte bare å ta avstand, og nå i 7+6 så er kaffe det siste jeg har lyst på og er så glad for at jeg har fått avsmak, for jeg lever for kaffe! Ettersom jeg også er en stor cola zero drikker så har jeg valgt å finne ny zero brus, mest fordi det er kjipt å drikke og tenke på at jeg må begrense meg så fryktelig.. men jeg har også lest at det er helt trygt med 2 kaffe kopper, men viktig å huske på at koffein er i både te, brus og sjokolade og flere andre produkter (selv om det ikke er så mye)
Det finnes koffeinfri cola zero både i stor og liten flaske nå:)

I norge har vi myye lavere grense for hvor mye som er anbefalt av koffein enn i andre land. Jeg drakk kaffe hver dag i forrige svangerskap, og byttet den noen dager ut med enten en halv eller hel energidrikk. Skal ikke si at jeg VET at det ikke har noe som helst å si, men jeg drikker i hvert fall både kaffe, brus og en sjelden gang energidrikk med god samvittighet :Heartpink

Må le litt av meg selv, og bare få ut denne. Ikke mange ukene før jeg fant ut at jeg var gravid bestilte jeg meg flere kaffekapsler. Gikk litt amok, orka ikke betale frakt - og tenkte det er jo ikke noe problem å ka kaffe for det neste halve året liggende? Fant også en adventskalender med forskjellig type kaffe hver dag. Krysser alt jeg har av fingrer og tær for at jeg får lyst på kaffe igjen i desember, så jeg i allefall får kost meg med adventskalenderen :hilarious:

Back
Topp