Kaffe til barn???

H0112

Glad i forumet
I går var vi på en sommeravslutning på en idrett. Datteren min drakk vann fordi hun liker det best, og syns uansett det passer best når en skal bruke kroppen masse. Men mange barn løp rundt med brusflasker o.l., greit nok, det var jo det som ble solgt der.
Men, en jente(ca 6 år), satt med en stor kopp med kaffe og koste seg, jeg fulgte med og hun drakk hele koppen selv. Og etter det tok hun små slurker fra foreldrene. Er det virkelig ok?

Jeg drikker ikke kaffe selv, aldri likt det. Drikker heller ikke cola e.l. Så kanskje jeg er litt hysterisk når det kommer til drikke som det. Jeg ville i hvertfall aldri gitt datteren min kaffe, selv om hun begynner å bli stor nå. Heller ikke cola, selv om jeg vet at hun har smakt det et pr ganger..

Er det bare jeg som overeagerer når jeg mener at kaffe ikke er for barn??

Var vel ikke cola da? Ligner jo veldig.[&:]

[&:] ronja har smakt på vorres kaffe når vi ikke har fulgt med et øyeblikk, å ho syns det e godt, men kunne aldri funne på å gitt ho det!

syns d e litt rar om ei på 6 drikke kaffi isteden får vann/brus/saft..[8|]
men og smake avogtil det syns jeg er greit, sønnen min vil smake men han syns ikke det er noe godt men vil smake det gang på gang for d om[8D](men vet det er barn som ELSKER kaffi,søskenbarne mitt ville alltid ha kaffi isteden for annen drikke da han var liten[:D]hehe,)

Kaffe er ikke bra for små barn. Det kan jo hende den var kofeinfri da... Eller kakao?

Når det er sagt, så har jeg en sønn som eeeeeeelsker iskaffe. Han lurte seg til å smake for jeg kjøper sånne store literkartonger, og han ble hekta. Derfor kjøper jeg dette veldig sjelden nå, for jeg kan jo ikke drikke opp hele med en gang heller. Jeg er usikker på kofeininholdet i den i forhold til vanlig kaffe, men han får ikke lov å drikke det uansett. Kanskje en liten smakeslurp i ny og ne.

Kaffe er forresten vanndrivende, så de som drikker mye kaffe, bør også drikke mere vann en de som ikke drikker kaffe.

Mye kaffe er ikke bra for barn. måtte bare korrigere meg selv litt.

Litt smaking i ny og ne går greit.

snuppa mi drikker kaffe hver morgen med meg. hun har ca 1cm i bunn av koppen, også fyller vi opp med melk...

ORIGINAL: Mamasan

men hvis kaffe er så ille så må jo cola være enda verre pga sukker OG koffein? og light- colaer enda verre igjen i og med at de har kunstige tilsetningsstoffer?

Jeg personlig synst at cola er verre ja. Har en venninne, og sønnen hennes tar av hver gang han får cola. Det er nesten så han svever under taket.... Jeg er heller ikke fan av light produkter. De er jo mer skadelige enn sukker[8|]

Koffein er ikke bra i den forstand at hjertet jobber mer enn det pleier. Inn i mellom går jo fint da, men ikke i store mengder hver dag.

Jeg hadde ikke skrivd kaffe hvis jeg ikke visste at det var det, jeg så at hun fylte full kopp fra kaffekanna i kiosken. Og hun drakk hele selv, stoort pappkrus.
En ting er at voksne drikker kaffe, selv om de vet at det ikke er veldig bra for dem, men å gi barn masse kaffe, og i hvertfall når de skal være fysisk aktive, det syns jeg var veldig rart!
Det skal også nevnes at jenta er overvektig, og satt med kaffekoppen i ene handa og en stor muffins i andre handa, og så ut som en liten voksen.. Ja ja, jeg syntes ikke noe om det i hvertfall[8|]

Sambo brukte å få veeeldig utvannet kaffe da han var liten. Han skulle drikke det samme som de voksne, hadde egen kopp også:) Men jeg ville aldri ha gitt mine det før evt i tenårene.

ORIGINAL: H0109

Jeg hadde ikke skrivd kaffe hvis jeg ikke visste at det var det, jeg så at hun fylte full kopp fra kaffekanna i kiosken. Og hun drakk hele selv, stoort pappkrus.
En ting er at voksne drikker kaffe, selv om de vet at det ikke er veldig bra for dem, men å gi barn masse kaffe, og i hvertfall når de skal være fysisk aktive, det syns jeg var veldig rart!
Det skal også nevnes at jenta er overvektig, og satt med kaffekoppen i ene handa og en stor muffins i andre handa, og så ut som en liten voksen.. Ja ja, jeg syntes ikke noe om det i hvertfall[8|]

Da hadde jeg gitt henne en sigar og en liten "skarp en" til dessert...

jeg syntes det er så rart at folk skal reagere så utrolig mye på ting de ser EN gang- du vet jo ingenting om denne jenta
tenk om det er 6 mnd siden sist hun fikk kaffe og/eller muffins? kanskje dette var den gangen hun også skulle få kose seg? du beskriver jo at de andre barna løp rundt og drakk brus og koste seg- skal ikke hun også få lov?

og igjen, hvorfor er kaffe verre enn brus????????????????????

Enig med deg jeg..

ORIGINAL: Lissyjane

jeg ser ikke helt problemet- hun er 6 år og likte det tydeligvis- du vet jo ingenting om dette er noe hun får daglig/ofte eller om det var noe hun fikk der og da?

Du ser ikke helt problemet?????? Det er jo en kjempebelastning for hjertet! Om det er noe hun får sjeldent spiller jo ingen rolle når hun sitter å hiver i seg en stor kopp med kaffe. Det er jo helsefarlig når du er så liten.

Det er ikke snakk om lut eller syre,- det er kanskje 1 enkelt kopp.

jeg syntes det er så rart at folk skal reagere så utrolig mye på ting de ser EN gang- du vet jo ingenting om denne jenta
tenk om det er 6 mnd siden sist hun fikk kaffe og/eller muffins? kanskje dette var den gangen hun også skulle få kose seg? du beskriver jo at de andre barna løp rundt og drakk brus og koste seg- skal ikke hun også få lov?

og igjen, hvorfor er kaffe verre enn brus????????????????????

Jeg har ikke noen interesse av hvor ofte hun får kaffe eller muffins, for jeg snakker kun om denne enkelt hendelsen!
Og jeg syns uansett ikke at en 6 åring skal hive innpå med kaffe!
Og ja, de andre barna løp rundt og hadde det moro, det gjorde ikke denne jenta fordi hun hadde nok med å få i seg kaffen og muffinsen, og hun orket nesten ikke være med på framføringen etterpå..

Og selvfølgelig er kaffe verre enn brus, selv om de ikke behøver å hive innpå med brus heller. Mener du virkelig at et lite barnehjerte, og en liten barnehjerne har godt av masse koffein??
Dere som er vant til å få i dere kaffe hver dag merker ikke så mye til det, men en liten kropp som får i seg masse kaffe er ikke en fornøyd kropp, i hvertfall ikke i tillegg til masse kaker, og når jenta sliter med overvekt allerede syns jeg det bare blir for dumt! [&:]

Ingenting er bra hvis en får for mye av det!
Det er vel en grunn til at mange voksne ikke drikker kaffe på kvelden f.eks. for da får de ikke sove om natta.
Og en stor kopp kaffe til et barn, mener jeg er for mye! [:-]

ORIGINAL: H0109

Ingenting er bra hvis en får for mye av det!
Det er vel en grunn til at mange voksne ikke drikker kaffe på kvelden f.eks. for da får de ikke sove om natta.
Og en stor kopp kaffe til et barn, mener jeg er for mye! [:-]

Men herregud da - hva KAN du gjøre med det?
Nei, det er ikke bra å bøtte innpå med kaffe, og sikkert ikke helt heldig å drikke en kopp når en er 6 år.
Og et overvektig barn på 6 år bør sikkert løpe rundt, spise spelt og gulerøtter og drikke vann.
Men vil en hennes beste, så er kanskje et godt steg på veien å DRITE i å bry seg med hva hun spiser/ikke spiser,- hun har sikkert fått nok stygge blikk allerede [;)]

Overraskende mange som syntes at kaffe ikke er farlig og at det er "greit" å gi til barna.... [8|][&:]

Har mine tanker om de jeg...... [&:]

Hva skal man si... Tja.. Om et overvektig barn også får lov å kose seg med kake på en "spesiell" dag -er det noe galt i det? Beste metode å trigge en spiseforstyrrelse er jo å begyne å kommentere vekt ol. i ung alder.. Om man er flink på hjemmebane ,så må ALLE barn få litt ekstra ved annledninger som tilsier at det er naturlig. Dessuten - en kopp kaffe? Det er vel egentlig bedre at hun drakk kaffe enn å få i seg x antall sukker med å drikke en brus? Kaffe er ikke skadelig (for tiden[8D]) Og en kopp - vel ,jeg hadde syntes det var uvanelig - men ikke FEIL,om du forstår hva jeg mener? Min mamma drakk kaffe fra hun var to år,selv var jeg manisk -kaffestjeler som liten[:D],slanter fra alle kaffekopper JA TAKK!! Føler meg ikke skadet... Eneste er at jeg ikke liker brus da -og har aldri gjort det. Min eldste drikker kaffe ,og det har han gjort fra han var 13-14 år. Ikke hver dag ,og ikke svart kaffe bestandig .Synes det er greit jeg[:D]

Du vet ikke om det var koffeinfri kaffe - isåfall tilsvarer dette samme mengde kakao - noe ingen ville reagert på [8|] Mange gir småbarn kald te på flaske - det er det heller ikke mange som skriker ut om! Men selvfølgelig skal man være forsiktig med å gi for mye koffein til små barn! Men synes det er teit å kritisere folk uten å vite mer enn at barnet drakk en kopp kaffe som du ikke engang vet om var vanlig eller koffeinfri...

Som regel inneholder 1 desiliter kaffe 60 mg koffein,  te 25 mg/dl, koladrikker ca 10 mg/dl koffein, mens koffeinfri kaffe, kakao og sjokolademelk normalt inneholder 3-5 mg/dl.

Det finnes også en rekke andre energidrikker som inneholder koffein, men innholdet i disse er sjeldent høyere enn koffeininnholdet i kaffe.

Back
Topp