Kaffe, te...?

Lykke_lille93

Gift med forumet
Himmelbarn
♡Julekulene 2021♡
✨️Julestjernene2023✨️
Novemberlykke2024❤️
Jeg har vanligvis drukket kaffe hver eneste dag, ikke mye. Men tenker jeg nå skal kutte helt ned på kaffe og annen koffeinholdig drikk. Så tenker jeg litt på te. Men leser når at grønn te kan senke folat og skade foster, annen te er fyllt med koffein, urter kan skade foster. Google skaper kaos!! Noen som har tips og gode erfaringer? :-)

2- 3 kopper te går fint. Er i store mengder det ikke er bra :) Jeg drikker fortsatt 1 - 2 kopper kaffe til dagen. Så lenge jeg begrenser inntaket til det, er det ikke noe problem :D Gjorde det forrige svangerskap også.

Jeg stikker et par kopper kaffe om dagen. Fruktte da?? Du har jo bigelow,yogi og andre merker som er uten koffein.
Jeg drikker ikke noe leskedrikk med koffein,så tenker at det går greit med de to koppene med kaffe :-)

Du kan drikke 1-2 koffein drink om dagen , kaffe , te , cola . Er du ivf kun 1 om dagen.
Også kan du kjøpe koffeinfri kaffe ( vanlig butikk ) eller koffeinfri te ( helse kost )

:)

Jeg syns det med kaffe er supervanskelige. Jeg prøver så godt jeg kan å kutte ned, men jeg trenger det samtidig mer enn noen gang. Er så himla trøtt hele tiden. Bra jobba hvis du klarer å kutte det helt.

Du kan jo drikke ingefær"te" med honning og sitron Det er godt og skal være helt fint.

Det med urte te er vel mengden. Forde noen urter kan fremprovosere abort. Men det er jo i store mengder. :-)

klippet og limt fra matportalen: (http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor)
Koffeinholdige drikker
Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

KOFFEININNHOLD I ULIKE TYPER KAFFEDRIKKER ER (PER DL DRIKKE):
  • Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)
Tallene er hentet fra rapporten Nordisk Ministerråd - risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries , tabell 1, side 34.

Sjekk koffeininnholdet i det du drikker ved å lese på flasken/emballasjen dersom du er usikker. Koffeininnholdet kan variere mellom ulike typer drikkevarer.

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/mye_koffein_kan_gi_helseproblemer

Jeg syns det med kaffe er supervanskelige. Jeg prøver så godt jeg kan å kutte ned, men jeg trenger det samtidig mer enn noen gang. Er så himla trøtt hele tiden. Bra jobba hvis du klarer å kutte det helt.

Du kan jo drikke ingefær"te" med honning og sitron Det er godt og skal være helt fint.

Jeg kuttet ut energidrikker og følte meg himla trøtt så følte jeg måtte drikke likevel. Men så byttet jeg ut med en flaske ferdigblandet saft istedet og da gikk trøttheten over. Det var mer vanen av å ha noe å drikke.
Det ble hodepinen pga koffeinabstinensen som ble værst. Varte i 3-4 dager.

Je gkuttet kofein da vi begynte å planlegge graviditeten. Drikker ikke kaffe -te - div andre ting.
Har drukket litt sukkerfri brus i helgene -men begrenser det også.
Det er nok opp til den enkelte -noen vils ikkert si jeg er for ekstrem :)

Back
Topp