Kaffe/Te drikking.

litjejenta

Forelsket i forumet
Jeg var den som drakk kaffe før. Å da en god del. Kunne drikke opptil en kanne for dag. Da vi bestemte oss for å prøve, la jeg hele kaffen på hylla.
Men etter jeg ble gravid har jeg fått dilla på te. Siste 4 dagene har jeg måtte ha i hvertfall en kopp for dag.
Men siden te inneholder koffein er vel ikke dette så bra heller.
Jeg drikker frukt te, som inneholder mindre å har aldri drukket mer en 3 kopper på en dag.

jeg skal dra på helsekostbuen å kjøpe slik som er helt fri for koffein.
Men mitt spørsmål er om det er fler som drikker te/kaffe hver dag.
Hvordan mener dere dette med koffein er for den lille i magen?
Vet jo at helsedirektoratet har satt en max grense, men blir alikevell litt bekymra...

Fler med tanker rundt dette?

Da jeg var gravid med gullet drakk jeg 6-8 kopper te de 7 første ukene, viste ikke at jeg var gravid før i uke 7. Da bråstoppet jeg, fikk full panikk for hva jeg hadde gjort, men det gikk jo helt fint,takk og lov :)

Nå har jeg unngått all koffein de første 12 ukene,fant ut i uke 4 nå. Men igår og idag har jeg tatt 1 kopp te med masse melk i.

Med tanke på hva jeg gjorde med gullet, og i de absolutt farligste ukene, regner jeg med at nå som jeg er 14 uker går det bra med 1-3 kopper,bank i bordet :)

Jeg leste et sted at koffein er det første som løser seg ut i varmtvannet. Vet ikke om det er riktig da..., men derfor har jeg ofte tømt på varmtvann, ventet noen sekunder før jeg har helt av vannet og tatt på nytt vann igjen. Synes ikke at tesmaken blir vesentlig forringet av det.

Jeg har gått fra 2 kanner kaffe for dag til 2 kopper te med kofein på morningen og 1-3 kopper koffeinfri te i løpet av resten av dagen.

Snakket med jordmor om dette, for jeg fikk (naturlig nok) en grusom hodepine når jeg kuttet ut kaffen, og hun ga bare et enkelt råd: Bruk sunn fornuft. En kopp kaffe/te eller et glass Cola mot hodepine er tross alt bedre enn tabletter..

Så jeg stresser slettes ikke, og tenker ikke stort over det i det hele tatt. Men må si jeg reagerer veldig på gravide som daglig drikker disse energidrikkene...

Hvis dere ser på matportalen.no så finner dere anbefalinger der.. Grønn og hvit tre inneholder forøvrig mye mindre koffein enn sort te.. Jeg drikker nesten alltid grønn te uansett, da den er mye sunnere og det forskes på om den er med på å beskytte kroppen mot kreft :-) Jeg tror det er på matportalen det står anbefalte mengder, ellers er det jo bare å google anbefalt mengde koffein i svangerskapet... Forøvrig tror jeg man lurer seg selv godt hvis man tror man kan skylle ut koffein av teposen... Skriver fra mobil, ellers hadde jeg googlet selv :-)

Mange gode svar. Ja i de første 12 ukene holde jeg med helt unna allt koffein drikker. Er nå snart 16 uker, og drikker ikke mer en 3 kopper. Og er enig med deg Bodilmor.
Så derfor blir jeg litt skeptisk. Men er jo så himmla godt. "jeg som aldri drakk te før"...
Derfor vil jeg høre meninger til dette av dere 

Jeg har gått fra å elske kaffe og bötta innpå masse hver dag til å ikke engang tåle lukta ...
Så kaffen er ikke noe problem ...
Drikker en kopp te av og til for å minske kvalmen, anbefalt.
Men drikker for mye Cola zero =/ Den er värst for min del ... *dilla*

Dollface skrev:
Hvis dere ser på matportalen.no så finner dere anbefalinger der.. Grønn og hvit tre inneholder forøvrig mye mindre koffein enn sort te.. Jeg drikker nesten alltid grønn te uansett, da den er mye sunnere og det forskes på om den er med på å beskytte kroppen mot kreft :-) Jeg tror det er på matportalen det står anbefalte mengder, ellers er det jo bare å google anbefalt mengde koffein i svangerskapet... Forøvrig tror jeg man lurer seg selv godt hvis man tror man kan skylle ut koffein av teposen... Skriver fra mobil, ellers hadde jeg googlet selv :-)

Men grønn te er farleg når ein er gravid...

http://www.dinside.no/351869/unngaa-gronn-te-som-gravid

sorciere_ skrev:

Dollface skrev:

:O Der lærte jeg noe nytt... Hva defineres som grønn te?
jeg drikker på Lipton sin te som er 4 forskjellige smaker i ei eske...
Skummle greier..

jeg drikker indian chai te her morgen på hverdagene.. Står ikke på boksen at den inneholder koffein tror jeg, men er det npen her som vet om det er greit å drikke eller ikke???

Dollface skrev:

Neida, ikke sikkert man lurer seg selv. Visste jeg hadde lest det et sted ;-D

http://www.palaisdesthes.no/te/alkaloider.htm ;

Koffein virker sterkt stimulerende på nervesystemet. I motsetning til kaffe, blir koffeinet i te sluppet langsomt i kroppen. Av denne grunn gjør den oss våkne og oppvakte uten at vi blir overstimulert. Dette gjør at te er den ideelle drikk - sammen med trim, både mentalt og fysisk - for å føle seg opplagt. 
Mens denne stimulerende virkningen kan forårsake en lett tendens til søvnløshet på følsomme mennesker, er det svært lett å "de-koffeinere" en te hjemme uten å forandre smaken: siden koffeinet i te er en bestanddel som utløses under avtrekkets første få sekunder, kan man bare skylle bladene ved å først helle over dem kokende vann, la dem ligge i omtrent tretti sekunder og kaste dette vannet.

Jøss,viste jeg ikke!!

Har også hørt at grønn te ikke er bra for gravide...Men på helsekostforetninger får du kjøpt koffeinfri te f.eks med appelsinsmak,kamomille,jordbær, der er veldig gode. Forskjellige fruktsmaker, men uten masse urter og dilldall som ikke alltid er like bra når man er gravid.

syns ikke det er nødvendig å være overhysterisk jeg da.. Har drukket kaffe, te, spist salami og jeg og ungen i magen lever enda. Er rundt 15 uker og har det flott ;) 

Jeg drikker te hver dag. En god stooor kopp. Drikker grønn te. Den er koffeinfri og i følge min jordmor og øege har det kun helsemessige fordeler og drikke grønn te. Passer likevel på at teposen ikke er i koppen for lenge. Leste om at teposen avgir en del giftstoffer hvis den blir værende i teen:)

Velger å kommentere dette innlegget med litt sint stemme! Jeg synes det er helt teit å publisere en slik link uten å sjekke kildene på forhånd. Din side.no er en side som later til å vite alt om alt og ingenting. Journalisten har ikke lagt ut hvor han har denne informasjonen fra, altså ingen kilder, og artikkelen er fra år 2006!!!

Jeg gjorde litt søking og fant fort følgende side med artikkel fra 2012.
http://www.babycenter.com.my/pregnancy/nutrition/foodsafety/greenteaexpert/

Her ting bedre forklart og ikke så direkte som Dinside skal ha det til.

Legger også ved en link fra lommelegen.no der en kvinne spør om noe av det samme som du lurer på.
http://www.lommelegen.no/legesvar/gr%C3%B8nn-te-og-fosterutvikling

Jeg kommer til å fortsette å KOSE meg meg en (kanskje også 2) kopper grønn te hver dag fremover - med GOD samvittighet! :) Jeg håper du fortsetter å nyte teen din også:)

Lykke til videre med svangerskapet :)

Klem fra sykepleieren

Jeg drikker kaffe, te og brus. I moderate mengder, men jeg orker ikke bekymre meg over alt og ingenting. Stress og frykt er like farlig og kanskje verre for babyen enn et par kopper te. Ihvertfall viss man ser på de kjemiske reaksjonene som hjernen sender ut i kroppen fra nervesystemet...

Lene! skrev:

Velger å kommentere dette innlegget med litt sint stemme! Jeg synes det er helt teit å publisere en slik link uten å sjekke kildene på forhånd. Din side.no er en side som later til å vite alt om alt og ingenting. Journalisten har ikke lagt ut hvor han har denne informasjonen fra, altså ingen kilder, og artikkelen er fra år 2006!!!

Jeg gjorde litt søking og fant fort følgende side med artikkel fra 2012.
http://www.babycenter.com.my/pregnancy/nutrition/foodsafety/greenteaexpert/

Her ting bedre forklart og ikke så direkte som Dinside skal ha det til.

Legger også ved en link fra lommelegen.no der en kvinne spør om noe av det samme som du lurer på.
http://www.lommelegen.no/legesvar/gr%C3%B8nn-te-og-fosterutvikling

Jeg kommer til å fortsette å KOSE meg meg en (kanskje også 2) kopper grønn te hver dag fremover - med GOD samvittighet! :) Jeg håper du fortsetter å nyte teen din også:)

Lykke til videre med svangerskapet :)

Klem fra sykepleieren

Thank you ;)

Forøvrig vil jeg påpeke at det å unngå koffein og servelat ikke handler om å være hysterisk. Det hanlder om å unngå potensielle farer i NI små måneder av et liv.
Det koster iallefall ikke meg en halv kalori engang... 

Hysteri er når du kler trappa med skumgummi for å forhindre at ungen skal ramle....

her er forresten tabellen jeg refererte til tidligere.. fra matportalen.no

Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

KOFFEININNHOLD I ULIKE TYPER KAFFEDRIKKER ER (PER DL DRIKKE):

• Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)
Jeg antar at det dreier seg om svart te, og da sier det seg jo selv at man bør unngå å drikke mer enn 3-7 kopper te om dagen.... 

Jeg er ikke den som er hysterisk av meg. jeg har spist fenalår å salami. Drukket kaffe å nå te. Men når det er ting jeg kan holde meg foruten å det er skadlig gjør jeg det.
Men jordmoren nevnte ikke noe om te, bare at man skal drikke i moderate mengder.
Tusen takk for alle synspukt. :D

Back
Topp