Kaffe og koffein

Lillebamsemums

Flørter med forumet
Vært gravid før, men husker ikke helt hvordan det var med disse anbefalingene.
Hvor mye kaffe om dagen er greit? Og eventuelt brus med koffein og kullsyreholdige drikker?
Har det større risiko i begynnelsen av svangerskapet?
Selv prøver jeg å leve sunnere nå etter nyttår, så har ikke vært problem ennå, men merker at litt kaffe er godt :p

Det er 1 - 2 kopper med koffeindrinker daglig! Mer enn dette bør man ikke drikke! Synes dette var vanskelig i forrige graviditet da jeg fikk veldig cravings på kaffe :-p men det går så lenge man kooooser seg med det man kan drikke

Vært gravid før, men husker ikke helt hvordan det var med disse anbefalingene.
Hvor mye kaffe om dagen er greit? Og eventuelt brus med koffein og kullsyreholdige drikker?
Har det større risiko i begynnelsen av svangerskapet?
Selv prøver jeg å leve sunnere nå etter nyttår, så har ikke vært problem ennå, men merker at litt kaffe er godt :p

Koffeinholdige drikker
Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

KOFFEININNHOLD I ULIKE TYPER KAFFEDRIKKER ER (PER DL DRIKKE):

• Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Man skal helst ikke drikke brus i det hele tatt fikk jeg beskjed om. Så jeg klarte å la vær. Ble uansett kvalm av alt :p

Jeg er så glad i sprudlevann jeg! Elsker soda stream`n vår :Heartred Har kullsyre-maskin på jobb, det går fort 2 ltr i løpet av en vakt.

Gjelder dette også f.eks farris osv?
Må nok ha noen glass innimellom :p
Det er jeg ikke sikker på, men tviler på at Farris er farlig. Tror det er sukkeret og alt annet dritten som er i brus som er "fy-fy".

Man skal helst ikke drikke brus i det hele tatt fikk jeg beskjed om. Så jeg klarte å la vær. Ble uansett kvalm av alt :p

wæææææ! Hvorfor ikke? Pepsi max-en min:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Jeg prøver å unngå koffeininnholdige drikker nå. Drikker en latte iblant men ikke hver dag.

wæææææ! Hvorfor ikke? Pepsi max-en min:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
1. Gravide bør aller helst ikke drikke lettbrus pga søtningsstoffene
2. Gravide bør helst ikke drikke sukkerholdige drikker (kan risikere at babyen blir stor eller svangerskapsdiabetes)
3. Ikke for mye koffein :p

Hvis du drikker MYE pepsi max ville jeg prøvd å kutte ned litt. Trenger ikke å holde deg helt unna, men ikke drikke så mye at du får i deg for mye koffein og kunstige søtningsstoffer.

For min del tenker jeg alt med måte:)

1. Gravide bør aller helst ikke drikke lettbrus pga søtningsstoffene
2. Gravide bør helst ikke drikke sukkerholdige drikker (kan risikere at babyen blir stor eller svangerskapsdiabetes)
3. Ikke for mye koffein :p

Hvis du drikker MYE pepsi max ville jeg prøvd å kutte ned litt. Trenger ikke å holde deg helt unna, men ikke drikke så mye at du får i deg for mye koffein og kunstige søtningsstoffer.

Som de andre skriver her, alt med måte ja :p
Men greit å holde seg ca. innenfor anbefalingene

holder meg til anbefalingene fra helsedirektoratet :happy: er egentlig veldig glad både i kaffe, te og Pepsi Max. Te tør jeg nesten ikke drikke.. Plages litt med treig mage, og te føler jeg meg noen ganger litt oppblåst av.

Back
Topp