Kaffe/koffein

ErleS

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Hva er grunnen til at man skal redusere koffeininntaket i svangerskapet egentlig? Får babyen koffein i seg, er det det?

I brosjyrene vi får hos jordmor står det at koffein kan føre til lav fødselsvekt for barnet. Heldigvis liker ikke jeg kaffi og holder meg også unna cola :p

I brosjyrene vi får hos jordmor står det at koffein kan føre til lav fødselsvekt for barnet. Heldigvis liker ikke jeg kaffi og holder meg også unna cola :p
Da skulle jeg prøve å drikke litt cola, siden liker ikke kaffe og babygutt erestimert til å bli en stor baby :)

Koffein øker hjertefrekvensen, og det kan være uheldig for barnet (og mor) i store mengder.
Det var det vi fikk fortalt da vi ventet første for 5 år siden

har kaffekvote på 1 stk kopp pr dag. Om jeg er hjemme, tar jeg den på morgenen, om jeg er på jobb, tar jeg den med kollegaer på jobb :)

Jeg tenker ikke så mye på det lenger. Holdt meg unna en lang periode, men iom at jeg jobber med kaffe (innkjøp/import), så er det veldig vanskelig å ikke drikke kaffe :woot:

En kollega av meg fikk beskjed av jordmor at det var bedre at hun kuttet ned litt på mengden (vi drikker nok mer enn "vanlige" folk) enn at hun skulle bli stressa og uvel av å holde seg til 1-2 kopper om dagen. Hun fikk altså beskjed om at det gikk fint å drikke rundt 4 kopper. :rolleyes:

Jeg drikker nok en 2-3 daglig. ..og nyter det :happy:

Jeg tenker ikke så mye på det lenger. Holdt meg unna en lang periode, men iom at jeg jobber med kaffe (innkjøp/import), så er det veldig vanskelig å ikke drikke kaffe :woot:

En kollega av meg fikk beskjed av jordmor at det var bedre at hun kuttet ned litt på mengden (vi drikker nok mer enn "vanlige" folk) enn at hun skulle bli stressa og uvel av å holde seg til 1-2 kopper om dagen. Hun fikk altså beskjed om at det gikk fint å drikke rundt 4 kopper. :rolleyes:

Jeg drikker nok en 2-3 daglig. ..og nyter det :happy:

Ja tror nok det går fint, poenget her er vel at man ikke skal pøse ned på kaffe og annet koffeinholdig. :P :) Jeg drikker to kopper kaffe til dagen, har gjort det hele svangerskapet. Holder man seg til maks abefalingene er man trygt innafor, men det er jo ikke slik at om man skeier ut med en kopp ekstra en gang i blant så er det farlig liksom. Men er såklart lurt å være litt bevisst på det, er man stordrikker av både kaffe og cola f.eks. så kan det fort bli for mye :P

Ja, jeg drikker også 1-2 kopper, siden det er "lov". Har kjent litt på dårlig samvittighet for det, og lurte på om det var noen grunn.. Bekymrer meg ikke for lav fødselsvekt mtp tidligere fødsler:) Takk for tilbakemeldinger!

Med unntak av noen måneder hvor jeg fikk helt avsmak på kaffe, så har jeg drukket 2 kopper kaffe om dagen :) Uten å ha dårlig samvittighet for det! Er til vanlig vant til å drikke 3-5 kopper om dagen.. men sikkert ikke bra for min helse det heller :p Selv om det skal bli godt å slippe å tenkte på mageboeren når jeg nyter en kopp ekstra!

Drikker 2-3 kopper om dagen, med god samvittighet. Drakk ganske mye mer før graviditeten, så det her er en drastiskt nedgang for min del :p
Jordmor har sagt til meg at 2-3 er innafor :)

2-3 her også. :-) Har hørt at det kan øke abortfaren i starten (aner ikke om det stemmer), men jeg hadde uansett ikke lyst på kaffe de første 3 månedene, så det regulerte seg selv.

Jeg drikker 2 kopper kaffe for dagen. Blir gjerne et glass Pepsi Max når ungene er i seng også.
Det samme har jeg gjort når jeg har gått gravid med de to andre.
Jeg får store barn, så her har det ikke hatt innvirkning på fødselsvekten

Drakk aldri kaffe før eg ble gravid, men måtte begynne med det i andre trimester for for å a sjangs til å komme meg gjennom dagen! Trenger det ikke hver dag nå og blir sjeldent mer enn en kopp, men gjerne med litt te i tillegg da.

Drakk aldri kaffe før eg ble gravid, men måtte begynne med det i andre trimester for for å a sjangs til å komme meg gjennom dagen! Trenger det ikke hver dag nå og blir sjeldent mer enn en kopp, men gjerne med litt te i tillegg da.

Heheh,, tror ikke jeg har hørt den før :) At man har begynt å drikke kaffe først i svangeskapet :p Hihih, men skjønner logikken veldig godt da! :p Noen dager er jeg trøtt som fy; da skulle jeg ønske at kaffekvoten var litt høyere. heheh :)

Jeg drikker en kafflatte om dagen og koser meg med den om morningen, fått målt at jeg kommer til å få stor baby så ingen fare for lav fødselsvekt her

Er vanligvis veldig kaffedrikker så ble litt bekymret da jeg hørte 1-2 kopper om dagen. Hvordan skulle det gå gjennom jobbdagen? I starten var jeg nok litt mer forsiktig, men nå er det vel 2 voksne kopper ca hver dag :D en på morgenen på jobb og en på kvelden etter middag. Mmmmm kaffe <3

Grunnen til at man ikke bør drikke mer koffein enn anbefalt er risikoen for lav fødselsvekt.
Lav fødselsvekt er blant annet forbundet med en økt risiko for å utvikle diabetes og hjerte-karsykdom i voksen alder.

Jeg er såpass heldig at jeg ikke har lyst på varm kaffe mens jeg går gravid (var sånn forrige sv.skap også), men en iskaffe i ny og ne blir det ;)
Te har jeg derimot fått litt dilla på, så jeg tror jeg må kjøpe inn koffeinfri te :p

Back
Topp