Ka hadde dåkke gjort?

***Lykkelig***

Elsker forumet
Juli13-jentene
Når eg blei gravid så bad eg både fastlege og jm om ekstra oppfølging, noe eg ikkje har fått (spurte om det pga setefødsel som ikkje gjekk som planlagt sist)..
Har gått veldig greit så langt med vanlige kontroller, men kjenne nå at panikken begnne å komma.. Lillebror ligge og i sete.,
vett at han ennå har tid på seg til å snu seg, men det samme sa de om litlå og - men hu snudde seg ikkje.. Både jm og eg tror at livmorå mi er forma seg etter litlå..

Men, ringe legen i dag for å få time, men der var det fullt, pluss ferie neste uke, så,kunne ikkje få før i juni .. Forklarte situasjonen, og blei anbefalt å ringa føden for å se om de ville ta tak i det.,

Grunnen til at eg ikkje vil venta te juni med samtale hos lege, for så å f henvisning videre til ul og fødselssamtale er jo pga eg er 32 uker i mårå, og som sagt panikken komme..
Eg vil ikkje bli henvist til ul for å bekrefte seteleie i uke 35-36 (som jm seie er vanlig), for så å få beskjed om at om 2? Uker blir det keisersnitt .. Eg vil væra forberedt på et evt keisersnitt så lenge så mulig i forveien ...

Så ka hadde dåkke gjort? Venta te eg blir henvist som normalt eller ringt føden i håp om å få komma te??

(Sorry, at det blei litt langt dette :P )

Eg ville ringt føden å spurt eg.. koste jo ingenting.. sei kos ting e å spør om di vett kordan du kan gå fram.. Versta så kan skje e at du treffe på ein så ikkje kan svara. Men verdt forsøket... Hvis ikkje kan du jo ringa jordmor å få hu te å hjelpa deg. Evt ei privat jordmor.. (koste jo någen kroner di, men bedre d enn å gå å lura)..

Vett ikkje om eg va te någe serlig hjelp.. men d hadde eg gjort:)

Jeg ville ringt føden.. bedre enn at du får panikk:)

Ja, ring føden eller jordmora di. Mener at de bør ta deg på alvor hvis du har begynnende fødselsangst nå, og det høres det jo ut som du har.

Lykke til :-)

Jeg hadde ringt føden hadde jeg vært deg. Synes de skal ta slikt på alvor! Har selv begynt å få veldig angst av ulike grunner - hatt det helt siden jeg fant ut at jeg er gravid og jeg tok det opp på oul, men det har de ikke villet snakke om eller ta hensyn til så angsten har bare fått bygge seg opp. Når de på siste kontroll viste en anelse vilje til å snakke om det så følte jeg at "toget hadde gått" - tillitten til både den jm og den legen er borte.

Håper virkelig de tar deg på alvor slik at dette ikke får bygget seg opp slik som det gjorde hos meg og at du får time for å komme inn til vurdering og å snakke om det :)

Ønsker deg masse lykke til :)

Ring føden. Får du avslag, så hør med de ka du evt kan gjøre. Du ska jo ikkje gå redd resten av svangerskapet. Det e jo bare til å be om trøbbel senere!
Verste fall, kanskje gå til en annen lege eller legevakten og få de til å lage en henvisning?

Jeg tok kontakt med jm ang angst for fødsel og hu sendte brev med henvisning til føden med en gang. har ikke fått time enda. Men det var tre uker siden og hu sa det var sent å sende det da. Så trur du burde ringe direkte til føden Og "mase" på dem.

eller ring jordmor og be henne orden opp for deg!!! det kan være belastende nok for deg og mått ringe rundt selv..det der synest jeg endten jordmor eller fastlege burde tatt tak i for lenge siden :/

Tusen takk for svar jenter :)
Tenker at eg prøver å ringe føden isteden for jm, da eg føler jm ikke tar det så seriøst. Hun mener vi bare skal se an situasjonen og at hun henviser i uke 35-36 dersom hun er i tvil om leie da.

Så da gjenstår det bare å se om føden tar meg på alvor og slipper meg til :)

Håper føden hører på deg og tar deg seriøs. Utrolig irriterende når JM ikke tar deg alvorlig. Husk å nevn det til føden!

Håper du får bedre respons på føden. ♥

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Håper du får den hjelpen du tidligere er blitt lovet.

Enig med de andre her. Ring føden. Det er ikke bra om du får panikk.

Hei. Skjønner bekymringen din. Er i en lignende situasjon nå selv, men en stor forskjell er at de klarte å snu baby i magen min sist, så har ikke erfaring fra seteleiefødsel som du. Men har begynt å frykte det nå. Ingen tvil om hvilken vei babyen i magen ligger nå...

MEN det jeg tenker på i ditt tilfelle er hva du håper å få føden til å gjøre nå. Bekrefte at du kan få KS? De kan jo ikke si noe mer sikkert om babyen din kommer til å snu seg...

Sent from my Nexus 7 using BV Forum mobile app

Hei. Skjønner bekymringen din. Er i en lignende situasjon nå selv, men en stor forskjell er at de klarte å snu baby i magen min sist, så har ikke erfaring fra seteleiefødsel som du. Men har begynt å frykte det nå. Ingen tvil om hvilken vei babyen i magen ligger nå...

MEN det jeg tenker på i ditt tilfelle er hva du håper å få føden til å gjøre nå. Bekrefte at du kan få KS? De kan jo ikke si noe mer sikkert om babyen din kommer til å snu seg...

Sent from my Nexus 7 using BV Forum mobile app

Det eg trenger er en bekreftelse på at eg får slippe å føde i seteleie.. Om eg lar dette gå sin gang som ved et normalt svangerskap så vil de på føden kjøre gjennom en vanlig fødsel (i seteleie)..
Eg trenger tid til å forbere meg mentalt, derfor er behovet for en fødselssamtale stor akkurat nå..

Etter at storesøster blei født var eg fast bestemt på at eg ikke ville ha flerre barn.. da vi begynte å diskutere muligheten for å kanskje bli gravid igjen en gang i fremtiden var det noe eg måtte gjøre med en gang, ikke om et-to-tre år, men nå.. det for å unngå at eg skulle trekke meg. ..
Nå husker eg ennå skrekken fra første gang... Den lange fødselen, den usikkerheten som for over meg da de trillet meg ned til operasjon, den forferdelige følelsen når spinal bedøvelsen ikke funket, samboer ble tatt ut av rommet og en maske ble lagt over nesen og munnen, den enorme smerten når eg våkner på intensiven, den vanskelige barsel tiden og ammingen pga uttalige penicillin kurer for ukjent infeksjon, følelsen av å måtte åpne opp igjen snittet en uke etter operasjonen pga infeksjon, å la snittet måtte gro av seg selv og det å måtte gå inn og ut på sykehuset tre ganger i uka for drenering og skylling av snittet i rundt 1,5 - 2 mnd etterpå ...
Alt dette, alle tankene rundt dette gjør meg redd, og derfor er behovet for fødselssamtale stor..
Eg vil vite hva som kommer til å skje i de ulike tilfellene ...

Her sliter jeg også veldig med å få oppfølging... Sommer er verste fødetiden, og alle vil jo ha timer. Her er det kun tre jordmødre på sykehuset som tar imot til samtaler. Og en er sykmeldt...

Finnes ikke ledig time før langt ut på sommeren.... :confused:
Legen min henviste meg til samtale, men var kun en lege på sykehuset som kunne måle baby. Og den timen ventet jeg over en måned på! Så hjalp ikke med henvisning engang. Er det fullt så er det fullt...

Gruer mer for fødsel nå ja, for når det er så håpløst å få time til en liten samtale, hvordan blir det da å få rom til fødsel? Og alle faste jordmødre er på ferie...

Nei, forstår frustrasjonen din. For jeg ble også lovet oppfølging pga. tidligere matproblemer, mye bekymringer osv. Men den eneste jeg har fått "hjelp" av er fastlegen, som går i ferie før termin.

Trodde det var viktig å få hjelp når man har slitt med mat. Men selv om jeg var åpen med det, er det ingen ved føden som følger meg opp. Overlatt til seg selv...

Ingen gode råd det her, men medfølelse. Jeg har selv kontaktet både lege, jordmor og føden, men hjelper lite når det er fullt.

Fikk beskjed om at "det går jo som regel bra, og du blir stolt etterpå." Forstod ikke helt hva det skulle bety. Er jo viktig at baby får nok mat, og hadde jeg ennå hatt store problemer ville det jo vært uheldig for baby når man ikke får oppfølging.

Då har eg snakka med fødeavdelingen og forklart situasjonen. Jordmor som tok tlf'en der syns det var rart at ikke mi jordmor eller fastlege hadde henvist meg til dem. For det var vanlig at de som har hatt keisersnitt tidligere skal inn på kontroll i uke 34.
Så hun ringte forvakt og forhørte seg, og ringte meg opp igjen. Og joda, de ville ha meg inn til undersøkelse i uke 34 :)
Føler meg så letta nå ;)

Løye at fastlege ikke har henvist meg når det er vanlig prosedyre, enda mer løye at jordmor som i tillegg jobber på føden ikke har henvist meg... Jaja, fikser opp sjøl eg :P

Då har eg snakka med fødeavdelingen og forklart situasjonen. Jordmor som tok tlf'en der syns det var rart at ikke mi jordmor eller fastlege hadde henvist meg til dem. For det var vanlig at de som har hatt keisersnitt tidligere skal inn på kontroll i uke 34.
Så hun ringte forvakt og forhørte seg, og ringte meg opp igjen. Og joda, de ville ha meg inn til undersøkelse i uke 34 :)
Føler meg så letta nå ;)

Løye at fastlege ikke har henvist meg når det er vanlig prosedyre, enda mer løye at jordmor som i tillegg jobber på føden ikke har henvist meg... Jaja, fikser opp sjøl eg :P

Så bra du fikk ordna det! Lykke til og håper du får den hjelpen og det svaret du trenger :)

Føler meg så letta nå ;)

Så flink du er da ;)
Ja det er ikke alltid ting går som det skal uten å gjøre noe med det selv.
Bra det ordnet seg nå da :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp