K

Mener du omsorgen 100% alene? Eller at du har mer enn 50%?
 
Enten at dere blir enige om det, eller at det er det beste for barnet, bestemt i rettsak.
Far kan frasi seg foreldreansvaret, eller må dømmes fra det.
(Bare en fortolkning av at du "må se henne hver dag")

Om det er kun bosituasjon/samvær du tenker på, er dette også noe som man enes om, gjerne gjennom mekling på familievernkontoret (påkrevd ved samlivsbrudd med barn under 16). Hvis dere ikke blir enige, så er det vel snakk om barnefordelingssak i retten.. om du søker litt rundt på barnefordeling finner du mer informasjon fra diverse advokatkontor.

Om det er snakk om å f.eks få 60/40 eller 70/30 med "din fordel", så er det igjen bare enighet som skal til. Er man helt uenige og ikke greier enes, så blir det det samme som over.
 
Last edited:
Dere må til mekling uansett. Men er like mye far sitt barn som ditt, så å nekte han samvær/gi far minst mulig samvær fordi du ikke klarer å gå en helg eller noen dager uten barnet/barna er ikke gyldig nok grunn til at far ikke skal kunne ha samvær i en eller annen grad. Han har like mye rett på å ha hovedomsorg som deg, men mor får ofte hovedomsorg når barna er veldig små pga amming osv. Forstår at du ønsker å ha barnet mest mulig, det ønsker nok de fleste foreldre, men for barnet sin del håper jeg du setter barnet sitt behov først for å kunne være med sin far også. Siden ditt barn bare er 1 år, vil det bok anbefales at en av dere får hovedomsorg og den andre har samvær, og heller utvide etterhvert som barnet vokser. Bare husk å sette barnets behov foran egne behov og ønsker. Selvsagt vil vi alltid savne barna når de er på samvær hos den andre forelderen men er så mange barn som opplever at foreldrene ikke klarer å samarbeide om samvær fordi de setter seg selv først.
 
Det skal være til barnets beste å ikke ha kontakt med sin far, og helt ærlig så skal det veldig mye til, har gått igjennom det samme selv, og jeg angrer veldig på at jeg ventet til barnet var 4,5 år før jeg dro.

Er det noe bedre grunn til at barnet ikke skal være med sin far? I så ung alder er det lettere å argumentere for kortere samvær.
 
Back
Topp